Kuusakosken ensimmäinen kaasukäyttöinen kuorma-auto aloitti kuljetuksensa syksyllä

Suomalainen kierrätysliiketoiminnan yhtiö Kuusakoski on ottanut käyttöönsä ensimmäisen paineistetulla kaasulla (CNG) kulkevan kuorma-autonsa syyskuun alussa. 

kuusakoski

Kaasu on vähäpäästöinen vaihtoehto perinteisille polttoaineille ja merkittävässä asemassa liikenteen päästöjen vähentämisessä.

Kaasukäyttöisten ajoneuvojen määrä on kasvanut raskaan liikenteen sektorilla huimaa vauhtia. Syksyn aikana kierrätysalan johtava toimija Kuusakoski otti käyttöönsä ensimmäisen kaasukäyttöisen kuorma-autonsa, joka palvelee asiakkaita Uudenmaan alueella. Yritys harkitsee useampien kaasukäyttöisten ajoneuvojen hankintaa tulevaisuudessa.

- Tavoitteemme on ottaa vähäpäästöisempää kuljetuskalustoa käyttöön Kuusakosken kuljetuksissa. Uudella ajoneuvolla olemme saaneet arvokasta tietoa kaasukäyttöisestä kuljetuskalustosta. Aiomme hyödyntää tietoa uusien ajoneuvojen hankinnassa, kertoo Kuusakosken logistiikkajohtaja Krister Heinonen.

Laajeneva kaasutankkausasemaverkosto tekee kaasukäyttöisten ajoneuvojen valinnasta entistä mutkattomampaa, mikä lisää yritysten kiinnostusta kaasua kohtaan. Myös ajoneuvotekniikan kehittyminen raskaissa ajoneuvoissa ja polttoaineen kustannustehokkuus vaikuttavat kaasun lisääntyvään kysyntään. 

Kaasu vastaa vihreämpien ratkaisujen kasvavaan kysyntään

Kuusakosken uutta paineistetulla kaasulla kulkevaa kuorma-autoa ajaa helsinkiläinen kuljetusyhtiö K&O Tiilikainen, jolla on kaiken kaikkiaan kuusi ajoneuvoa. Niistä kaksi kulkee nesteytetyllä maakaasulla (LNG). Kaikki kolme kaasukäyttöistä ajoneuvoa ovat saaneet positiivista palautetta niin kuljettajilta kuin asiakkailtakin.

- Kuljettajat ovat antaneet kiitosta kaasukäyttöisten ajoneuvojen toimivuudesta, ja asiakkaat ovat iloinneet vihreämpien vaihtoehtojen lisääntymisestä. Meille on tärkeää auttaa asiakkaitamme saavuttamaan omia tavoitteitaan tarjoamalla uudenlaista ympäristöystävällisempää kuljetuskalustoa, kertoo K&O Tiilikaisen toimitusjohtaja Ossi Tiilikainen.

Paineistettu maa- ja biokaasu soveltuu kuorma-autoihin, paikallisjakeluun ja jätekuljetuksiin. Paineistetun maakaasun elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat noin 25 prosenttia alhaisemmat kuin bensiinillä, ja biokaasulla saavutetaan jopa 85 prosentin kasvihuonekaasupäästövähenemä polttoaineen koko elinkaaren aikana.

Runkoliikenteeseen soveltuva LNG mahdollistaa merkittäviä vähennyksiä raskaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöissä. Suomessa jakelu- ja raskasliikenne aiheuttavat jopa 40 prosenttia maantieliikenteen päästöistä. LNG:n koko elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat yli 20 prosenttia pienemmät kuin esimerkiksi fossiilisen dieselin. Kaasun käytössä syntyy vain murto-osa lähipäästöjä, kuten typenoksideja ja pienhiukkaspäästöjä.

Uusimmat artikkelit

29.5.2020 | Tutkimus ja koulutus

Rakentajat tehostavat kosteudenhallintaa verkkokoulutuksella

Neljätoista Suomen suurinta rakennusliikettä on yhdessä kehittänyt eKosteus-koulutuksen ja alkaa hyödyntää sitä oman henkilöstönsä koulutukseen. Tavoitteena on parantaa kosteudenhallinnan osaamista sekä torjua kosteusvaurioita. Koulutus kokoaa yhteen perustiedot, jotka rakentamisen kaikkien osapuolten tulee tuntea, jotta kuivaketju ei katkea. Asiasta raportoi Rakennusteollisuus RT ry.

29.5.2020 | Alan Uutiset

RT: Koronakriisi tuplaa rakentamisen hidastumisen Suomessa

Rakennusteollisuus RT ry:n mukaan asuntoaloitukset vähenevät tänä vuonna yli neljänneksellä, mikä painaa koko rakentamista vauhdilla alaspäin. Myös toimitilarakentaminen on supistumassa voimakkaasti ja julkisen sektorin investoinnit uhkaavat vähentyä.

29.5.2020 | Kumppaniartikkeli

Viafin Service jatkaa yrityskaupan jälkeen kasvu-uralla

Teollisuuden kunnossapitoa tarjoava Viafin Service Oyj on vuoden ajan sulatellut suurta kaasualan käyttö- ja kunnossapitopalveluihin liittyvää yrityskauppaa. Nyt Viafin GASiksi nimetyn yhtiön hankinta on saatettu onnistuneesti päätökseen ja listautunut emoyhtiö voi jatkaa matkaa kohti seuraavaa tavoitetta. Päämääränä on nousta sadan miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäväksi teollisuuden kunnossapitoyhtiöksi vuoden 2022 aikana.

Myös maatalouskoneiden huoltokirjaukset hoituvat mobiilisti

Maatalouskoneiden huollot merkitään yleisimmin paperiseen huoltovihkoon. Työtehoseuran keväällä tekemän kyselyn mukaan vain seitsemän prosenttia vastaajista käytti sähköistä huoltokirjaa, yleisimmin Exceliä. Tutkimus osoitti, että mobiilisti käytettävälle huoltokirjalle olisi kysyntää. Nyt sellainen löytyy TTS-Koneesta ja on käytettävissä kaikille käyttöoikeuden lunastaneille.

Ilman epäpuhtaudet teollisuuden työpaikoilla

Ammattitaudeista ja ammattitautiepäilyistä lähes 20 prosenttia on hengitystieallergioita, joiden aiheuttajia ovat muun muassa erilaiset kemialliset tekijät. Teollisuudessa viimeaikoina yleistynyt 3D-tulostus on yksi hengitysilman laatuun vaikuttava työprosessi, jonka turvallinen hyödyntäminen edellyttää turvallisuusnäkökohtien huomioimista.

Kestävillä teräksillä pidennetään työvälineiden käyttöikää, säästetään materiaalia

Uddeholms Ab on ruotsalainen työkaluteräsvalmistaja, joka kuuluu itävaltalaiseen voestalpine-teräskonserniin. 

20 prosenttia Kajaanin kaukolämmöstä: CSC ja Loiste Lämpö allekirjoittivat sopimuksen

Loiste Lämpö ja CSC – Tieteen tietotekniikan keskus ovat allekirjoittaneet sopimuksen LUMI-supertietokoneelle rakennettavan datakeskuksen kaukolämpöliittymän rakentamisesta ja hukkalämmön hyödyntämisestä. Sopimuksen mukaan vuoden 2021 alussa käynnistyvä datakeskus kerää talteen toimintansa sivutuotteena syntyvän lämmön, jonka Loiste Lämpö siirtää verkkoonsa lämmittämään kajaanilaisia koteja ja liiketiloja.