Kuusakosken ensimmäinen kaasukäyttöinen kuorma-auto aloitti kuljetuksensa syksyllä

Suomalainen kierrätysliiketoiminnan yhtiö Kuusakoski on ottanut käyttöönsä ensimmäisen paineistetulla kaasulla (CNG) kulkevan kuorma-autonsa syyskuun alussa. 

kuusakoski

Kaasu on vähäpäästöinen vaihtoehto perinteisille polttoaineille ja merkittävässä asemassa liikenteen päästöjen vähentämisessä.

Kaasukäyttöisten ajoneuvojen määrä on kasvanut raskaan liikenteen sektorilla huimaa vauhtia. Syksyn aikana kierrätysalan johtava toimija Kuusakoski otti käyttöönsä ensimmäisen kaasukäyttöisen kuorma-autonsa, joka palvelee asiakkaita Uudenmaan alueella. Yritys harkitsee useampien kaasukäyttöisten ajoneuvojen hankintaa tulevaisuudessa.

- Tavoitteemme on ottaa vähäpäästöisempää kuljetuskalustoa käyttöön Kuusakosken kuljetuksissa. Uudella ajoneuvolla olemme saaneet arvokasta tietoa kaasukäyttöisestä kuljetuskalustosta. Aiomme hyödyntää tietoa uusien ajoneuvojen hankinnassa, kertoo Kuusakosken logistiikkajohtaja Krister Heinonen.

Laajeneva kaasutankkausasemaverkosto tekee kaasukäyttöisten ajoneuvojen valinnasta entistä mutkattomampaa, mikä lisää yritysten kiinnostusta kaasua kohtaan. Myös ajoneuvotekniikan kehittyminen raskaissa ajoneuvoissa ja polttoaineen kustannustehokkuus vaikuttavat kaasun lisääntyvään kysyntään. 

Kaasu vastaa vihreämpien ratkaisujen kasvavaan kysyntään

Kuusakosken uutta paineistetulla kaasulla kulkevaa kuorma-autoa ajaa helsinkiläinen kuljetusyhtiö K&O Tiilikainen, jolla on kaiken kaikkiaan kuusi ajoneuvoa. Niistä kaksi kulkee nesteytetyllä maakaasulla (LNG). Kaikki kolme kaasukäyttöistä ajoneuvoa ovat saaneet positiivista palautetta niin kuljettajilta kuin asiakkailtakin.

- Kuljettajat ovat antaneet kiitosta kaasukäyttöisten ajoneuvojen toimivuudesta, ja asiakkaat ovat iloinneet vihreämpien vaihtoehtojen lisääntymisestä. Meille on tärkeää auttaa asiakkaitamme saavuttamaan omia tavoitteitaan tarjoamalla uudenlaista ympäristöystävällisempää kuljetuskalustoa, kertoo K&O Tiilikaisen toimitusjohtaja Ossi Tiilikainen.

Paineistettu maa- ja biokaasu soveltuu kuorma-autoihin, paikallisjakeluun ja jätekuljetuksiin. Paineistetun maakaasun elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat noin 25 prosenttia alhaisemmat kuin bensiinillä, ja biokaasulla saavutetaan jopa 85 prosentin kasvihuonekaasupäästövähenemä polttoaineen koko elinkaaren aikana.

Runkoliikenteeseen soveltuva LNG mahdollistaa merkittäviä vähennyksiä raskaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöissä. Suomessa jakelu- ja raskasliikenne aiheuttavat jopa 40 prosenttia maantieliikenteen päästöistä. LNG:n koko elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat yli 20 prosenttia pienemmät kuin esimerkiksi fossiilisen dieselin. Kaasun käytössä syntyy vain murto-osa lähipäästöjä, kuten typenoksideja ja pienhiukkaspäästöjä.

Uusimmat artikkelit

22.11.2019 | Alan Uutiset

Caverion on saanut Kilpailu- ja kuluttajavirastolta hyväksynnän Maintpartnerin Suomen toimintojen ostolle

Caverion on saanut Kilpailu- ja kuluttajavirastolta hyväksynnän Maintpartnerin Suomen toimintojen ostolle. Kilpailu- ja kuluttajaviraston päätös sisältää tiettyjä ehtoja, joiden mukaan Caverion sitoutuu divestoimaan noin 6,5 prosenttia Teollisuuden ratkaisut -divisioonan kaupan jälkeisestä Suomen liikevaihdosta (noin 300 miljoonaa euroa vuonna 2018).

22.11.2019 | Tutkimus ja koulutus

BMW keskittää akkujen kehityksen ja testauksen uuteen keskukseen Saksan Müncheniin

Autojätti BMW Group kertoo keskittävänsä akkujensa kehityksen ja testauksen Saksan Müncheniin avattuun akkukennojen kehityskeskukseen. Keskuksen tavoitteena on kaksinkertaistaa akkujen energiatiheys ja parantaa akkujen käytettävyyttä.

Energia-alan päästövähennykset eivät riipu hiilinieluista, omat teot avainasemassa

Energiatuotannon tie puhtaaseen energiajärjestelmään ei ole riippuvainen metsien hiilinieluista, vaan alan omista päästövähennyksistä, toteaa  Energiateollisuus ry lehdistötiedotteessa.

EOS esittelee uusia ratkaisuja metallien 3D-tulostukseen

EOS esittelee formnext 2019 -messuilla tuotantovalmiin EOS Shared Modules -ratkaisun. Useista laitteisto- ja ohjelmistomoduuleista koostuva ratkaisu helpottaa ja suoraviivaistaa työnkulkua ennen varsinaista valmistusprosessia, prosessin aikana ja sen jälkeen. EOS Shared Modules mahdollistaa korkealaatuisten metalliosien valmistuksen tehokkaasti, skaalautuvasti ja kannattavasti etenkin käytettäessä rinnakkain useita 3D-tulostusjärjestelmiä. Järjestelmän odotetaan tulevan myyntiin viimeistään vuoden 2020 jälkipuoliskolla.

Teollisuuden tarkastukset kustannustehokkaasti ja turvallisesti

Viasor Oy palkittiin Teknologia 19-tapahtuman yhteydessä Kunnossapitoyhdistys Promaint ry:n ja Suomen Messusäätiön vuoden 2019 yritysinnovaatiopalkinnolla. Lokakuussa 2018 perustettu yhtiö on kehittänyt droneja hyödyntävän ratkaisun vaikeasti lähestyttävien kohteiden, kuten säiliöiden, kunnon tarkastukseen. Droneilla tehtävät seinämän paksuusmittaukset mahdollistavat käsin suoritettuja mittauksia laajemman otannan kustannustehokkaalla ja turvallisella tavalla.

8.11.2019 | Kumppaniartikkeli

KL-Lämmön osaaminen tulppaa teollisten laitteiden rahareiät

Teollisuuden järjestelmissä kiertää nesteiden lisäksi yllättävän paljon rahaa. Ainakin kun ajatellaan Motivan takavuosina vetämää energiatehokkuuden tutkimusta, jonka mukaan tehoton lämmönsiirto aiheuttaa suomalaisille teollisuusyrityksille 500 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset. Tässä on suurten kiinteistöjen omistajille taas yksi hyvä syy pitää järjestelmät kunnossa.

Honeywell Analytics tuottaa tehokkaammin joustavien mobiilirobottien avulla

Kolme tanskalaisen Mobile Industrial Robotsin (MiR) robottia siirtävät automaattisesti materiaaleja ja tuotteita koko matkan tuotannossa Honeywell Analyticsilla Englannissa. Robotit auttavat siinä, että yritys voi työskennellähelposti ja ketterästi tuotantoprosesseissaan.