https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Lehtovuoren älyroskiksista suurtilaus Ruotsista – Jätekuljetuksissa vähintään 80 % säästö

Lehtovuori Oy:n teknologiakehityksen tulos, aurinkovoimalla roskansa puristava ja jätehuoltoon täyttymisestään ilmoittava CitySolar-jäteastia pudistaa pian Tukholman aluetta.

kuva1_citysolar

Miljoonan euron arvoinen tilaus on paitsi Lehtovuoren historian suurin kertakauppa, myös yhtiön älykkäiden roska-astioiden ensimmäinen tilaus ja niiden kansainvälinen päänavaus. CitySolarit valmistetaan Design from Finland -sertifikaatin saaneen perheyhtiön tehtaalla Ylöjärvellä 40 ammattilaisen voimin.

– Jo tämä sopimus aiheuttaa uusia rekrytointeja muutaman henkilötyövuoden verran. Strategisesti tilaus on voitto teknologiakehityksellemme ja kansainvälistymisellemme, joka näkyy vahvana kasvuna myös muilla osa-alueillamme, sanoo Lehtovuori Oy:n toimitusjohtajana viime syksynä aloittanut Eero Ojanen.

Toimitukset Ruotsiin ajoittuvat tälle ja ensi vuodelle. Ne sisältävät 80:n CitySolarin lisäksi yli 1000 muuta kaupunkikalustetta, mm. lajitteluastioita.

Jätekuljetuksissa vähintään 80 % säästö ja iso ilmastohyöty

Vuonna 1945 perustettu Lehtovuori Oy on Suomen johtava ympäristökalustaja. Panostus teknologiakehitykseen on tarkoittanut yhtiössä hyötyratkaisujen innovointia perinteisten kaupunkikalusteiden uuden sukupolven versioihin.

CitySolarissa äly näkyy toimintoina, joista toinen puristaa roskat pieneen tilaan aurinkovoimalla ja toinen ilmoittaa astian täyttymisestä tyhjentäjälle. Sen ansiosta älyroskiksessa on aina tilaa, eikä turhia tyhjennysajoja ei tarvita lainkaan. Lisäksi roska-astioiden sijainnit ja täyttöasteet tallentuvat pilvipalveluun, joka tuo reaaliaikaisen tilanteen käyttäjän päätteelle karttapohjaisessa käyttöliittymässä. Energiapihi puristustoiminto tarvitsee vain sen verran valoa kuin Pohjolan talvi suo.

CitySolarin kokoista, perinteistä roska-astiaa joudutaan tyhjentämään sen sisällöstä riippuen viidestä kymmeneen kertaa useammin kuin älyroskista. Koska Suomen kaupunkien roska-astiat ovat tällä hetkellä CitySolaria pienempiä, niissä tarvitaan nykyään keskimäärin 12 kertaa enemmän tyhjennyskuljetuksia kuin puristustoiminnolla varustetutussa älyroskiksessa.

Kaupunkiemme päästöjä voidaan leikata edullisesti

CitySolar maksaa itsensä takaisin kuljetussäästöinä alle kolmessa vuodessa. Se ei ole maailman ensimmäinen älyroskis, mutta se on kehityksen eturivissä ja sillä on selvä kilpailuetu – käytännöllisyys. Tekniikka on integroitu omakotitalojen pihoilta tuttuun, jätehuollon yleisimmin käyttämään standardikokoiseen 240 litran jäteastiaan.

Sen ansiosta jätteiden tyhjennys onnistuu tavallisen jäteauton tyhjennystoiminnolla ilman roskasäkkien kantamista, jota nykyisten älyroskisten säiliöiden tyhjentämiseen tarvitaan.

CitySolarin hankintahinta on perusroskista selvästi korkeampi. Juuri hankintahinta on aiemmin jarruttanut älyroskiksen leviämistä suomalaisiin kuntiin, joissa on arvostettu edullista kertakustannusta huolimatta siitä, että älyroskis maksaa itsensä takaisin nopeasti.

– Nyt tilanne on muuttumassa. Kaupunkien strategioissa tavoitellaan hiilineutraaliutta älykkäiden ratkaisujen avulla, ja hankinnoissa katsotaan aiempaa pidemmälle. Logistiset päästöt halutaan minimoida. Me haluamme olla osaltamme auttamassa tätä ilmastotyötä, sanoo Eero Ojanen.

Tuotteen päämarkkinat ovat viennissä, jossa Israelista tuli 35:s Lehtovuoren tuotteita tilannut maa.

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.