Lehtovuoren älyroskiksista suurtilaus Ruotsista – Jätekuljetuksissa vähintään 80 % säästö

Lehtovuori Oy:n teknologiakehityksen tulos, aurinkovoimalla roskansa puristava ja jätehuoltoon täyttymisestään ilmoittava CitySolar-jäteastia pudistaa pian Tukholman aluetta.

kuva1_citysolar

Miljoonan euron arvoinen tilaus on paitsi Lehtovuoren historian suurin kertakauppa, myös yhtiön älykkäiden roska-astioiden ensimmäinen tilaus ja niiden kansainvälinen päänavaus. CitySolarit valmistetaan Design from Finland -sertifikaatin saaneen perheyhtiön tehtaalla Ylöjärvellä 40 ammattilaisen voimin.

– Jo tämä sopimus aiheuttaa uusia rekrytointeja muutaman henkilötyövuoden verran. Strategisesti tilaus on voitto teknologiakehityksellemme ja kansainvälistymisellemme, joka näkyy vahvana kasvuna myös muilla osa-alueillamme, sanoo Lehtovuori Oy:n toimitusjohtajana viime syksynä aloittanut Eero Ojanen.

Toimitukset Ruotsiin ajoittuvat tälle ja ensi vuodelle. Ne sisältävät 80:n CitySolarin lisäksi yli 1000 muuta kaupunkikalustetta, mm. lajitteluastioita.

Jätekuljetuksissa vähintään 80 % säästö ja iso ilmastohyöty

Vuonna 1945 perustettu Lehtovuori Oy on Suomen johtava ympäristökalustaja. Panostus teknologiakehitykseen on tarkoittanut yhtiössä hyötyratkaisujen innovointia perinteisten kaupunkikalusteiden uuden sukupolven versioihin.

CitySolarissa äly näkyy toimintoina, joista toinen puristaa roskat pieneen tilaan aurinkovoimalla ja toinen ilmoittaa astian täyttymisestä tyhjentäjälle. Sen ansiosta älyroskiksessa on aina tilaa, eikä turhia tyhjennysajoja ei tarvita lainkaan. Lisäksi roska-astioiden sijainnit ja täyttöasteet tallentuvat pilvipalveluun, joka tuo reaaliaikaisen tilanteen käyttäjän päätteelle karttapohjaisessa käyttöliittymässä. Energiapihi puristustoiminto tarvitsee vain sen verran valoa kuin Pohjolan talvi suo.

CitySolarin kokoista, perinteistä roska-astiaa joudutaan tyhjentämään sen sisällöstä riippuen viidestä kymmeneen kertaa useammin kuin älyroskista. Koska Suomen kaupunkien roska-astiat ovat tällä hetkellä CitySolaria pienempiä, niissä tarvitaan nykyään keskimäärin 12 kertaa enemmän tyhjennyskuljetuksia kuin puristustoiminnolla varustetutussa älyroskiksessa.

Kaupunkiemme päästöjä voidaan leikata edullisesti

CitySolar maksaa itsensä takaisin kuljetussäästöinä alle kolmessa vuodessa. Se ei ole maailman ensimmäinen älyroskis, mutta se on kehityksen eturivissä ja sillä on selvä kilpailuetu – käytännöllisyys. Tekniikka on integroitu omakotitalojen pihoilta tuttuun, jätehuollon yleisimmin käyttämään standardikokoiseen 240 litran jäteastiaan.

Sen ansiosta jätteiden tyhjennys onnistuu tavallisen jäteauton tyhjennystoiminnolla ilman roskasäkkien kantamista, jota nykyisten älyroskisten säiliöiden tyhjentämiseen tarvitaan.

CitySolarin hankintahinta on perusroskista selvästi korkeampi. Juuri hankintahinta on aiemmin jarruttanut älyroskiksen leviämistä suomalaisiin kuntiin, joissa on arvostettu edullista kertakustannusta huolimatta siitä, että älyroskis maksaa itsensä takaisin nopeasti.

– Nyt tilanne on muuttumassa. Kaupunkien strategioissa tavoitellaan hiilineutraaliutta älykkäiden ratkaisujen avulla, ja hankinnoissa katsotaan aiempaa pidemmälle. Logistiset päästöt halutaan minimoida. Me haluamme olla osaltamme auttamassa tätä ilmastotyötä, sanoo Eero Ojanen.

Tuotteen päämarkkinat ovat viennissä, jossa Israelista tuli 35:s Lehtovuoren tuotteita tilannut maa.

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.