Lidl asettaa tavoitteen muovin vähentämiselle – 20 prosenttia vähemmän muovia pakkauksissa 2025 mennessä

Lidl Suomi on päättänyt ensimmäisenä suomalaisena kauppaketjuna asettaa selkeän tavoitteen muovin vähentämiselle elintarvikepakkauksissa. Vuoden 2025 loppuun mennessä Lidl Suomi vähentää muovin määrää omien merkkiensä tuotepakkauksissa viidenneksellä.

 

bottles

Toisena tavoitteena Lidlillä on, että kaikki sen omien merkkien muovipakkaukset ovat 100-prosenttisesti kierrätettävissä vuoden 2025 loppuun mennessä. Omien merkkien tuotteet kattavat yli 70 prosenttia Lidlin valikoimasta.

Muovi vähenee pakkaus kerrallaan

Muovia voidaan vähentää muuttamalla pakkauksen kokoa tai käytetyn muovin paksuutta. Esimerkiksi Alesto-merkin Cashew-pähkinäpussia on hiljattain pienennetty siten, että pakkausmateriaalin määrä pieneni pussissa viidenneksellä sisällön säilyessä samana. Lisäksi yhtiö tutkii jatkuvasti erilaisia mahdollisuuksia muovin korvaamiseksi tuotepakkauksissa.

– Täytyy muistaa, että muovilla on myös sellaisia ominaisuuksia, joita on vaikea korvata. Se suojaa elintarvikkeita ja on siksi tärkeä osa hävikintorjuntaa. Kun etsimme tapoja vähentää tai korvata muovia pakkauksissa, tuoteturvallisuus ja hävikintorjunta ovat ensimmäisiä prioriteetteja. Pienikin määrä ruokahävikkiä aiheuttaa usein ympäristön kannalta suuremman vaikutuksen kuin itse pakkaus, kertoo Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen.

Muovipakkaukset kiertoon

Kierrätys on ollut olennainen osa Lidlin toimintakonseptia. Kaikki Lidlit ja Lidlin jakelukeskukset kierrättävät muovia ja muita jakeita tehokkaasti. Kierrätysmuovia hyödynnetään esimerkiksi yhtiön tuottamissa kivennäisvesipulloissa.

– Suosituimpien omien merkkiemme juomien pullot ovat jo yli 50-prosenttisesti kierrätysmuovia. Vuosien kuluessa myös pulloissa käytettävän muovin kokonaismäärää on onnistuttu vähentämään, Järvinen kertoo.

Vuoden 2025 loppuun mennessä kaikki Lidlin omien merkkien tuotteiden muovipakkaukset ovat Järvisen mukaan 100-prosenttisesti kierrätettävissä. Pakkausmateriaalien kierrätettävyystavoitteella Lidl haluaa edistää kiertotalouden toteutumista Euroopan komission muovistrategian mukaisesti.

– Ongelma ei ole muovi materiaalina itsessään, vaan kertakäyttöisyys. Ympäristövaikutuksia pienennetään tehokkaimmin kierrättämällä muovi ja hyödyntämällä se uudestaan, Järvinen summaa.

Lidl Suomi on mukana myös muovikassien kulutuksen vähentämiseen tähtäävässä kaupan alan yhteisessä muovikassisopimuksessa.

www.lidl.fi

Uusimmat artikkelit

Metsä Tissuen Mäntän tehdas siirtyy LNG:n käyttöön pehmopaperituotannossa

LNG-yhtiö Skangas Oy ja Metsä Tissue Oyj ovat solmineet sopimuksen nesteytetyn maakaasun (LNG) toimittamisesta Mäntän pehmopaperitehtaalle tuotannon prosesseihin. Mäntän tehdas käyttää jatkossa nesteytettyä maakaasua paperin kuivausprosessissa korvaamaan nestekaasun käytön. Polttoaineen vaihtaminen nestekaasusta LNG:lle parantaa kilpailukykyä ja vähentää yhtiön hiilidioksidipäästöjä.

Älytela vähentää seisokkeja

Paperikoneiden seisokit tuovat kustannuksia, kun tehdas tai tuotantolaitos pysähtyy. Turhia seisokkeja voidaan kuitenkin myös välttää. Uusin kotimainen innovaatio, etäluettava ja älykäs levitystela, tuo merkittäviä säästöjä. Se mahdollistaa täysin ennakoivan huollon, mittaamalla ja hallitsemalla esimerkiksi kosteutta sekä seuraamalla lämpötilaa ja rasvan laatua ja kuntoa.

24.9.2018 | Alan Uutiset

Metso ja Rotator edustajasopimukseen murskaus- ja seulontalaitosten myynnistä Suomessa

Metso avaa uuden myyntikanavan pienten Lokotrack- murskaus- ja seulontalaitosten myynnille Suomessa. Tehdyn edustajasopimuksen mukaan Rotator Oy myy ja huoltaa jatkossa Metson oman myyntiyhtiön rinnalla pienimpiä, erityisesti urakointikäyttöön suunniteltuja tela-alustaisia murskaus- ja seulontalaitoksia.

19.9.2018 | Tutkimus ja koulutus

Tulevaisuudessa kauppa ennustaa kuluttajan ostokäyttäytymisen paremmin kuin kuluttaja itse

Pohjoismainen vähittäiskauppa elää yhtä historiansa haasteellisinta aikaa. Tämä tulee esiin EY:n pohjoismaisen vähittäiskaupan tulevaisuutta arvioivan  Future of Nordic Retail  -raporttisarjan uusimmassa versiossa. Raportti perustuu kaupan asiantuntijoiden haastatteluihin sekä työpajoihin, ja siinä korostuu erityisesti pohjoismaisten kauppiaiden lisääntynyt paine seurata Yhdysvalloissa ja Kiinassa tapahtuvaa kehitystä.

Tuulienenergian etähavainnoinnille on tarvetta

Vaisalan, maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittaratkaisuja tarjoava yritys avaa uuden toimintakeskuksen Birminghamiin Englantiin tarjotaakseen Triton-tuuliluotainta käyttäville asiakkailleen kattavampia tukipalveluja.

Kemijoki Oy jatkaa sopimusta Lieksan seudun vesivoimalaitosten käytöstä ja kunnossapidosta Maintpartnerin kanssa

Kemijoki Oy jatkaa Lieksanjoessa sijaitsevien Lieksankosken ja Pankakosken vesivoimalaitostensa paikalliskäyttöä ja kunnossapitoa koskevaa sopimusta Maintpartnerin kanssa. Maintpartner on vastannut laitosten käytöstä ja kunnossapidosta vuodesta 2008.