Lidl asettaa tavoitteen muovin vähentämiselle – 20 prosenttia vähemmän muovia pakkauksissa 2025 mennessä
Lidl Suomi on päättänyt ensimmäisenä suomalaisena kauppaketjuna asettaa selkeän tavoitteen muovin vähentämiselle elintarvikepakkauksissa. Vuoden 2025 loppuun mennessä Lidl Suomi vähentää muovin määrää omien merkkiensä tuotepakkauksissa viidenneksellä.
Toisena tavoitteena Lidlillä on, että kaikki sen omien merkkien muovipakkaukset ovat 100-prosenttisesti kierrätettävissä vuoden 2025 loppuun mennessä. Omien merkkien tuotteet kattavat yli 70 prosenttia Lidlin valikoimasta.
Muovi vähenee pakkaus kerrallaan
Muovia voidaan vähentää muuttamalla pakkauksen kokoa tai käytetyn muovin paksuutta. Esimerkiksi Alesto-merkin Cashew-pähkinäpussia on hiljattain pienennetty siten, että pakkausmateriaalin määrä pieneni pussissa viidenneksellä sisällön säilyessä samana. Lisäksi yhtiö tutkii jatkuvasti erilaisia mahdollisuuksia muovin korvaamiseksi tuotepakkauksissa.
– Täytyy muistaa, että muovilla on myös sellaisia ominaisuuksia, joita on vaikea korvata. Se suojaa elintarvikkeita ja on siksi tärkeä osa hävikintorjuntaa. Kun etsimme tapoja vähentää tai korvata muovia pakkauksissa, tuoteturvallisuus ja hävikintorjunta ovat ensimmäisiä prioriteetteja. Pienikin määrä ruokahävikkiä aiheuttaa usein ympäristön kannalta suuremman vaikutuksen kuin itse pakkaus, kertoo Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen.
Muovipakkaukset kiertoon
Kierrätys on ollut olennainen osa Lidlin toimintakonseptia. Kaikki Lidlit ja Lidlin jakelukeskukset kierrättävät muovia ja muita jakeita tehokkaasti. Kierrätysmuovia hyödynnetään esimerkiksi yhtiön tuottamissa kivennäisvesipulloissa.
– Suosituimpien omien merkkiemme juomien pullot ovat jo yli 50-prosenttisesti kierrätysmuovia. Vuosien kuluessa myös pulloissa käytettävän muovin kokonaismäärää on onnistuttu vähentämään, Järvinen kertoo.
Vuoden 2025 loppuun mennessä kaikki Lidlin omien merkkien tuotteiden muovipakkaukset ovat Järvisen mukaan 100-prosenttisesti kierrätettävissä. Pakkausmateriaalien kierrätettävyystavoitteella Lidl haluaa edistää kiertotalouden toteutumista Euroopan komission muovistrategian mukaisesti.
– Ongelma ei ole muovi materiaalina itsessään, vaan kertakäyttöisyys. Ympäristövaikutuksia pienennetään tehokkaimmin kierrättämällä muovi ja hyödyntämällä se uudestaan, Järvinen summaa.
Lidl Suomi on mukana myös muovikassien kulutuksen vähentämiseen tähtäävässä kaupan alan yhteisessä muovikassisopimuksessa.