https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Liikennevirasto nostaa yli 600 tiekilometrin hoitoluokkaa

Liikennevirasto kertoi nostavansa ensi vuoden alusta yli 600 tiekilometrin hoitoluokkaa merkittävimmillä tieosuuksilla. Kohteet valikoituvat tärkeyden mukaan eri puolilta maata. Korotus merkitsee noin 0,5 miljoonan euron lisäpanostusta talvihoitoon vuositasolla.

LV

Lähde: Liikennevirasto

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry otti uutisen ilolla vastaan. Kaksi viikkoa sitten SKAL ry:n hallitus vaati päättäjiltä kiireellistä muutosta liukkauden torjuntaan ja ennaltaehkäisevän toimintamallin käyttöönottoa.

Tiedotteessa 22.12. ministeri Anne Berner toteaa, että on tärkeää, että turvallisuuden takaamiseksi ja elinkeinoelämän kuljetusten varmistamiseksi pystymme reagoimaan tilanteeseen nopeasti.

Paremmin emme pystyisi tarvetta itsekään kuvaamaan, sanoo SKAL:in puheenjohtaja, talousneuvos Teppo Mikkola:

– Pyysimme tienhoidon luokituksen uudelleenarviointia ja työ sen eteen on nyt aloitettu, tämä on meille maanteiden tavaraliikenteen ammattilaisille arvokas joululahja.

- Syksyn sääolosuhteet ovat olleet poikkeuksellisen vaikeat tienpidolle ja liikenteelle. Olemme saaneet teiden kunnosta paljon palautetta sekä yksittäisiltä kansalaisilta että yrityksiltä. On tärkeää, että turvallisuuden takaamiseksi ja elinkeinoelämän kuljetusten varmistamiseksi pystymme reagoimaan tilanteeseen nopeasti, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner toteaa.

Turvallisuutta liikenteeseen

Parin viime vuoden aikana Liikennevirasto on nostanut talvihoitoluokkia yli 700 kilometrillä. Tien hoitoluokka määrää talvihoidon tason. Hoitoluokat määritellään tien liikennemäärien, tien toiminnallisen luokan ja kuljetustarpeiden perusteella.

Teiden talvihoito on osa maanteiden hoidon alueurakoita. Sopimukset ovat monivuotisia palvelusopimuksia. Liikennevirasto vastaa laadun toteutumisesta yhdessä ELY-keskusten kanssa.

Taustaa:

Ammattikuljettajalle normaali talvisää, pakkanen ja lumi eivät ole ongelma turvallisella kuljetuskalustolla. Sen sijaan sulan tienpinnan nopea jäätyminen tai loskaisen tien auraamisen viivyttäminen aiheuttaa sietämättömän tilanteen raskaalle liikenteelle. Jos tienhoitaja ei riittävästi ennakoi kelin muutoksia tai ajoissa ryhdy liukkaudentorjuntaan, tien liukkauden aiheuttamaa vaaraa liikenneturvallisuudelle ei kompensoi kokeneinkaan kuljettaja.

Tilannetta on pahentanut rannikkoseuduilla ja sisämaassa avoinna olevista vesistöistä nouseva kosteus, mikä on aiheuttanut tien jäätymistä. Talvitienhoidon on kyettävä vastaamaan jatkuvasti muuttuviin talviolosuhteisiin, vaikka se tarkoittaisi tienhoidon kustannusten nousua ja tienhoidon luokituksen uudelleenarviointia.

SKAL onkin vaatinut Liikennevirastolta välittömiä toimenpiteitä asian korjaamiseksi. Liikenneviraston tulee asettaa lisävaatimuksia liukkauden torjuntaan siten, että kaikkien tienkäyttäjien, mukaan lukien raskas liikenne, turvallisuus voidaan taata.

- Raskas liikenne ei voi odottaa tuntikausia tienposkessa suola-auton käyntiä. Tienhoitokalustoa on laitettava liikkeelle riittävästi ja hyvissä ajoin ennen vaarallisen liukkauden syntymistä, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n puheenjohtaja Teppo Mikkola kertoi aiemmin joulukuussa.

Muualla verkossa:

Uusimmat artikkelit

22.11.2024 | Alan Uutiset

Presidentti Stubb jakoi ensimmäistä kertaa kansainvälistymispalkinnot

Yrityspalkinnot saivat Unikie, Konecranes ja ABB. Yhteisöpalkinto annettiin Forest Joensuulle.

Uusittu turbiini vie Metsä Board Kyron tehdasta lähemmäs fossiilittomuutta

Uuden turbiinin paremman hyötysuhteen ansiosta tehtaan biovoimalan tuottaman sähkön osuus tehtaan kokonaistarpeesta kasvaa 50 prosenttiin aiemman kolmasosan sijaan.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.