https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Liikennevirasto nostaa yli 600 tiekilometrin hoitoluokkaa

Liikennevirasto kertoi nostavansa ensi vuoden alusta yli 600 tiekilometrin hoitoluokkaa merkittävimmillä tieosuuksilla. Kohteet valikoituvat tärkeyden mukaan eri puolilta maata. Korotus merkitsee noin 0,5 miljoonan euron lisäpanostusta talvihoitoon vuositasolla.

LV

Lähde: Liikennevirasto

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry otti uutisen ilolla vastaan. Kaksi viikkoa sitten SKAL ry:n hallitus vaati päättäjiltä kiireellistä muutosta liukkauden torjuntaan ja ennaltaehkäisevän toimintamallin käyttöönottoa.

Tiedotteessa 22.12. ministeri Anne Berner toteaa, että on tärkeää, että turvallisuuden takaamiseksi ja elinkeinoelämän kuljetusten varmistamiseksi pystymme reagoimaan tilanteeseen nopeasti.

Paremmin emme pystyisi tarvetta itsekään kuvaamaan, sanoo SKAL:in puheenjohtaja, talousneuvos Teppo Mikkola:

– Pyysimme tienhoidon luokituksen uudelleenarviointia ja työ sen eteen on nyt aloitettu, tämä on meille maanteiden tavaraliikenteen ammattilaisille arvokas joululahja.

- Syksyn sääolosuhteet ovat olleet poikkeuksellisen vaikeat tienpidolle ja liikenteelle. Olemme saaneet teiden kunnosta paljon palautetta sekä yksittäisiltä kansalaisilta että yrityksiltä. On tärkeää, että turvallisuuden takaamiseksi ja elinkeinoelämän kuljetusten varmistamiseksi pystymme reagoimaan tilanteeseen nopeasti, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner toteaa.

Turvallisuutta liikenteeseen

Parin viime vuoden aikana Liikennevirasto on nostanut talvihoitoluokkia yli 700 kilometrillä. Tien hoitoluokka määrää talvihoidon tason. Hoitoluokat määritellään tien liikennemäärien, tien toiminnallisen luokan ja kuljetustarpeiden perusteella.

Teiden talvihoito on osa maanteiden hoidon alueurakoita. Sopimukset ovat monivuotisia palvelusopimuksia. Liikennevirasto vastaa laadun toteutumisesta yhdessä ELY-keskusten kanssa.

Taustaa:

Ammattikuljettajalle normaali talvisää, pakkanen ja lumi eivät ole ongelma turvallisella kuljetuskalustolla. Sen sijaan sulan tienpinnan nopea jäätyminen tai loskaisen tien auraamisen viivyttäminen aiheuttaa sietämättömän tilanteen raskaalle liikenteelle. Jos tienhoitaja ei riittävästi ennakoi kelin muutoksia tai ajoissa ryhdy liukkaudentorjuntaan, tien liukkauden aiheuttamaa vaaraa liikenneturvallisuudelle ei kompensoi kokeneinkaan kuljettaja.

Tilannetta on pahentanut rannikkoseuduilla ja sisämaassa avoinna olevista vesistöistä nouseva kosteus, mikä on aiheuttanut tien jäätymistä. Talvitienhoidon on kyettävä vastaamaan jatkuvasti muuttuviin talviolosuhteisiin, vaikka se tarkoittaisi tienhoidon kustannusten nousua ja tienhoidon luokituksen uudelleenarviointia.

SKAL onkin vaatinut Liikennevirastolta välittömiä toimenpiteitä asian korjaamiseksi. Liikenneviraston tulee asettaa lisävaatimuksia liukkauden torjuntaan siten, että kaikkien tienkäyttäjien, mukaan lukien raskas liikenne, turvallisuus voidaan taata.

- Raskas liikenne ei voi odottaa tuntikausia tienposkessa suola-auton käyntiä. Tienhoitokalustoa on laitettava liikkeelle riittävästi ja hyvissä ajoin ennen vaarallisen liukkauden syntymistä, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n puheenjohtaja Teppo Mikkola kertoi aiemmin joulukuussa.

Muualla verkossa:

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.