Maailman energiapihein market löytyy Suomesta - ottaa puolet energiastaan auringosta
VTT:n johdolla on toteutettu Ouluun maailman energiatehokkain kauppa, joka kuluttaa vain noin 40 prosenttia energiaa vastaavaan tavalliseen ruokakauppaan verrattuna. Uudentyyppinen ratkaisu säästää kaupan energiakuluja vuodessa noin 180 000 euroa. Teknologia on nyt valmis käytettäväksi liikekiinteistöissä laajemminkin.
- Aurinkoisena päivänä koko matalaenergiakaupan sähköenergiasta puolet voidaan saada katolle sijoitetuista aurinkopaneeleista, kertoo aurinkovoimalan suunnittelija, projektipäällikkö Klaus Känsälä VTT:ltä.
Lisäksi kaupan energiankäyttöä voidaan ohjata sähköverkon kuormitusta tasaamalla. Jopa kaupan kylmäketju voidaan irrottaa verkosta tietyksi ajaksi hyödyntämällä uusiutuvaa aurinkoenergiaa. Esimerkiksi aamulla energian hinta on alhaalla, jolloin on edullisinta ladata kilowatteja talteen ja käyttää ne myöhemmin.
- Energiapihin pilottikaupan sähkönkulutus on 240 kWh neliömetriltä vuodessa, mikä lähentelee normaalia asunnon energiankulutusta, kun taas tavallinen market kuluttaa 600 kWh vuodessa”, toteaa Osuuskauppa Arinan kiinteistöjohtaja Seppo Jakola.
- Meitä kiinnostaa kaupan sähkönkulutuksen säätökyky. Uskomme, että kulutusta hetkellisesti muuttamalla voimme pienentää sekä S-ryhmän maksamaa sähkölaskua että hiilidioksidipäästöjä, kertoo S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen.
- Jos kaikki S-ryhmän ruokakaupat kuluttaisivat vain tuon 240 kilowattituntia, niiden sähköenergian kulutus puolittuisi, Känsälä sanoo.
Pilottikohteena oleva oululaismarket kuuluu S-ryhmään, jonka kaupat kuluttavat yhteensä noin 1,1 terawattituntia (TWh) sähköä vuodessa, kun taas esimerkiksi VR kuluttaa junissaan yhteensä noin 0,76 TWh. Koko Suomen kokonaisenergiankulutus on noin 85 TWh, josta S-ryhmä kuluttaa noin 1 prosenttia.
Hanke on osa suurempaa VIRPA-hankekokonaisuutta, ja se päättyy ensi vuoden huhtikuussa. VTT:n lisäksi siinä ovat mukana Oulun yliopisto sekä yritysosapuolina Fingrid, S-ryhmä, Rejlers, Jalecon, Jetitek, Green Energy Finland, Fidelix ja Emtele. Tutkimuksen kokonaisvolyymi on noin miljoona euroa.
Seuraava askel on saada hankkeeseen mukaan lisää liikekiinteistöjä.
Katso täältä S-market Tuiran energiankulutus reaaliajassa: http://smartgrid.vtt.fi/s-market/tuira/