https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Mainettaan vihreämpi lentoteollisuus

Lentomatkailijoita syyllistetään suuresta hiilijalanjäljestä. Maailmanlaajuisesti lentoteollisuus tuottaa kuitenkin vain kaksi prosenttia kaikista hiilidioksidipäästöistä, kertoo ATAG (Air Transport Action Group). Lentomatkailun osuus kaikkien liikennemuotojen hiilidioksidipäästöistä on 12 prosenttia, kun suurin päästelijä on maantieliikenne 74 prosentin osuudellaan.

neste_AA

Ilmailuteollisuudella on kovat päästötavoitteet: vuoteen 2050 mennessä päästöjen tulee olla puolet siitä, mitä ne olivat vuonna 2005. Tavoite on haastava, sillä EU:n ilmailuturvallisuudesta vastaava viranomainen EASA ennustaa lentoliikenteen kasvavan pelkästään Euroopassa 42 prosenttia vuodesta 2017 vuoteen 2040. Jos mitään ei tehdä, hiilidioksidipäästöt nousevat 21 prosenttia samalla ajanjaksolla.

Tavoitteisiin ei päästä pelkästään lentokoneita keventämällä, moottoreiden polttoainetehokkuutta.

Sähkö muuttaa alaa

- Elämme ilmailussa mielenkiintoisinta aikaa sataan vuoteen, Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama kertoo Ilmailu-lehden haastattelussa.

Suomeen hankittu slovenialaisen Pipistrelin valmistama sähkökone Alpha Electro -ylätaso teki ensilentonsa Helsingissä heinäkuussa 2018. Koneen omistaa Helsingin sähkölentokoneyhdistys. Tällä hetkellä sähkökoneella tehdään vielä koelentoja. Vasama arvioi, että lentolupakoulutus sillä voidaan aloittaa vuonna 2021.

Alpha Electro ei vielä sovi matkalentokoneeksi, mutta viiden vuoden sisällä näin saattaa käydä. Kaikki riippuu akkujen kehityksestä. Vasama uskoo, että viiden vuoden päästä tarjontaa on jo enemmän.

Puhtaiden sähkökoneiden lisäksi on tulossa hybridikoneita. Sarjavalmistusta kaavailee jo muun muassa amerikkalainen Volta Volaré.

Sähkölentämisen hyödyt

Sähkölentämisessä ei synny pienhiukkaspäästöjä. Nousut ja laskut hiljenevät sekä turvallisuus paranee. Eikä infraakaan tarvita niin paljon kuin maa- ja raideliikenteessä. Lentäminen on myös yhteiskunnallisesti edullista: sitä ei juuri subventoida.

Vasama arvioi, että 2020-luvulla sähköllä lentäminen yleistyy. Sähköisestä lentämisestä tulee ekologisinta. Sähkökone käyttää 15 kilowattia 100 kilometrillä, mikä on pienen sähköauton luokkaa.

Myös dronet ja VTOL-lentolaitteet, jotka voivat nousta ja laskea pystysuoraan, tulevat muuttamaan ilmailualaa. Uber testaa lentouberjärjestelmää vuonna 2020, ja vuonna 2023 kaupallisen palvelun pitäisi alkaa suurissa kaupungeissa, kuten Los Angelesissa.

- Lentoja tehdään asemalta toiselle. Asemia voi olla lentokentillä ja kauppakeskuksissa. 30 kilometrin matkan kulkee tällä teknologialla 15 minuutissa. Suurissa kaupungeissa matkaan menee autolla ruuhkasta riippuen tunnista kahteen tuntiin. Vartin lennon sähköt voi ladata viidessä minuutissa eli samassa ajassa kuin matkustajat vaihdetaan. Tämä on mahdollista jo nykyakkuteknologialla, Vasama sanoo artikkelin haastattelussa.

Isot dronet ovat tulossa myös Suomen taivaalle. Ensi kesänä kuljetetaan paketteja Helsingistä Tallinnaan, ja kokeillaan drone-taksikuljetuksia Helsinki-Vantaan lentokentältä Helsingin keskustaan. Hanke on Suomen ja Viron yhteinen.

Biokerosiinia isoissa koneissa

Toistaiseksi biopolttoainetta ei ole saatavana mäntämoottorilentokoneisiin, eikä biokerosiinin käyttö ole vielä kovin yleistä isoissa lentokoneissakaan. Koneet eivät lennä puhtaalla uusiutuvalla lentopolttoaineella, sillä korkein sallittu sekoitussuhde on 50-50.

- Mitä korkeampi sekoitussuhde, sitä enemmän päästöt vähenevät, Neste Aviation Solutionsin kehityspäällikkö Virpi Kröger arvioi.

Neste arvioi, että uusiutuva lentopolttoaine tuottaisi jopa 80 prosenttia pienemmän päästön tuotteen koko elinkaaren aikana, jos sitä voitaisiin käyttää sata prosenttia. Suurin este biokerosiinin suuremmille käyttöasteille on sen korkea hinta. Tällä hetkellä hinta on noin 3–5-kertainen fossiiliseen kerosiiniin verrattuna.

- Polttoainekustannukset ovat lentoyhtiöiden suurin yksittäinen kuluerä, eivätkä ne ole halukkaita ottamaan lisäkustannusta yksin maksettavaksi, Kröger kertoo.

Neste uskoo, että tulevaisuudessa uusiutuvaa lentopolttoainetta käytetään eniten niin sanottuina matalina sekoituksina, kuten 5–10 prosenttia uusiutuvaa lentopolttoainetta fossiilisen kerosiinin joukossa.

Ensimmäisen uusiutuvan lentopolttoaine-erän Neste tuotti jo vuonna 2011.

Yhtiö käyttää uusiutuvan lentopolttoaineen valmistamiseen erilaisia uusiutuvia jätteitä ja tähteitä, kuten käytettyä paistinöljyä ja eläinrasvajätettä. 

https://www.ilmailuliitto.fi/ilmailu-lehti/

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.