https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Mainettaan vihreämpi lentoteollisuus

Lentomatkailijoita syyllistetään suuresta hiilijalanjäljestä. Maailmanlaajuisesti lentoteollisuus tuottaa kuitenkin vain kaksi prosenttia kaikista hiilidioksidipäästöistä, kertoo ATAG (Air Transport Action Group). Lentomatkailun osuus kaikkien liikennemuotojen hiilidioksidipäästöistä on 12 prosenttia, kun suurin päästelijä on maantieliikenne 74 prosentin osuudellaan.

neste_AA

Ilmailuteollisuudella on kovat päästötavoitteet: vuoteen 2050 mennessä päästöjen tulee olla puolet siitä, mitä ne olivat vuonna 2005. Tavoite on haastava, sillä EU:n ilmailuturvallisuudesta vastaava viranomainen EASA ennustaa lentoliikenteen kasvavan pelkästään Euroopassa 42 prosenttia vuodesta 2017 vuoteen 2040. Jos mitään ei tehdä, hiilidioksidipäästöt nousevat 21 prosenttia samalla ajanjaksolla.

Tavoitteisiin ei päästä pelkästään lentokoneita keventämällä, moottoreiden polttoainetehokkuutta.

Sähkö muuttaa alaa

- Elämme ilmailussa mielenkiintoisinta aikaa sataan vuoteen, Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama kertoo Ilmailu-lehden haastattelussa.

Suomeen hankittu slovenialaisen Pipistrelin valmistama sähkökone Alpha Electro -ylätaso teki ensilentonsa Helsingissä heinäkuussa 2018. Koneen omistaa Helsingin sähkölentokoneyhdistys. Tällä hetkellä sähkökoneella tehdään vielä koelentoja. Vasama arvioi, että lentolupakoulutus sillä voidaan aloittaa vuonna 2021.

Alpha Electro ei vielä sovi matkalentokoneeksi, mutta viiden vuoden sisällä näin saattaa käydä. Kaikki riippuu akkujen kehityksestä. Vasama uskoo, että viiden vuoden päästä tarjontaa on jo enemmän.

Puhtaiden sähkökoneiden lisäksi on tulossa hybridikoneita. Sarjavalmistusta kaavailee jo muun muassa amerikkalainen Volta Volaré.

Sähkölentämisen hyödyt

Sähkölentämisessä ei synny pienhiukkaspäästöjä. Nousut ja laskut hiljenevät sekä turvallisuus paranee. Eikä infraakaan tarvita niin paljon kuin maa- ja raideliikenteessä. Lentäminen on myös yhteiskunnallisesti edullista: sitä ei juuri subventoida.

Vasama arvioi, että 2020-luvulla sähköllä lentäminen yleistyy. Sähköisestä lentämisestä tulee ekologisinta. Sähkökone käyttää 15 kilowattia 100 kilometrillä, mikä on pienen sähköauton luokkaa.

Myös dronet ja VTOL-lentolaitteet, jotka voivat nousta ja laskea pystysuoraan, tulevat muuttamaan ilmailualaa. Uber testaa lentouberjärjestelmää vuonna 2020, ja vuonna 2023 kaupallisen palvelun pitäisi alkaa suurissa kaupungeissa, kuten Los Angelesissa.

- Lentoja tehdään asemalta toiselle. Asemia voi olla lentokentillä ja kauppakeskuksissa. 30 kilometrin matkan kulkee tällä teknologialla 15 minuutissa. Suurissa kaupungeissa matkaan menee autolla ruuhkasta riippuen tunnista kahteen tuntiin. Vartin lennon sähköt voi ladata viidessä minuutissa eli samassa ajassa kuin matkustajat vaihdetaan. Tämä on mahdollista jo nykyakkuteknologialla, Vasama sanoo artikkelin haastattelussa.

Isot dronet ovat tulossa myös Suomen taivaalle. Ensi kesänä kuljetetaan paketteja Helsingistä Tallinnaan, ja kokeillaan drone-taksikuljetuksia Helsinki-Vantaan lentokentältä Helsingin keskustaan. Hanke on Suomen ja Viron yhteinen.

Biokerosiinia isoissa koneissa

Toistaiseksi biopolttoainetta ei ole saatavana mäntämoottorilentokoneisiin, eikä biokerosiinin käyttö ole vielä kovin yleistä isoissa lentokoneissakaan. Koneet eivät lennä puhtaalla uusiutuvalla lentopolttoaineella, sillä korkein sallittu sekoitussuhde on 50-50.

- Mitä korkeampi sekoitussuhde, sitä enemmän päästöt vähenevät, Neste Aviation Solutionsin kehityspäällikkö Virpi Kröger arvioi.

Neste arvioi, että uusiutuva lentopolttoaine tuottaisi jopa 80 prosenttia pienemmän päästön tuotteen koko elinkaaren aikana, jos sitä voitaisiin käyttää sata prosenttia. Suurin este biokerosiinin suuremmille käyttöasteille on sen korkea hinta. Tällä hetkellä hinta on noin 3–5-kertainen fossiiliseen kerosiiniin verrattuna.

- Polttoainekustannukset ovat lentoyhtiöiden suurin yksittäinen kuluerä, eivätkä ne ole halukkaita ottamaan lisäkustannusta yksin maksettavaksi, Kröger kertoo.

Neste uskoo, että tulevaisuudessa uusiutuvaa lentopolttoainetta käytetään eniten niin sanottuina matalina sekoituksina, kuten 5–10 prosenttia uusiutuvaa lentopolttoainetta fossiilisen kerosiinin joukossa.

Ensimmäisen uusiutuvan lentopolttoaine-erän Neste tuotti jo vuonna 2011.

Yhtiö käyttää uusiutuvan lentopolttoaineen valmistamiseen erilaisia uusiutuvia jätteitä ja tähteitä, kuten käytettyä paistinöljyä ja eläinrasvajätettä. 

https://www.ilmailuliitto.fi/ilmailu-lehti/

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.