https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Metsäteollisuuden hajut ja palamisen päästöt kuriin

Suomen sellu-, paperi- ja kartonkitehtaiden ympäristöpäästöjen raja-arvot tiukkenevat vuoden 2019 alusta. Stora Enson Imatran tehtailla muutokseen varaudutaan siten, että ilmaan pääsevien typenoksidien määrää suitsitaan entistä tehokkaammin, Uutisvuoksi.fi:n verkkojulkaisussa kerrotaan.

metsäteollisuus

Lähde: Metsäteollisuus ry

Hajuttomia, mutta ympäristöä happamoittavia ja kasveja vaurioittavia typenoksideja syntyy palamisessa. Imatran tehtailla niitä tuottavat etenkin soodakattilat. Alan yrityksille päästöjen hallinta tulee vaatimaan uutta laitetekniikkaa ja ajotavan muutoksia.

- Suomessa typenoksidit eivät ole olleet iso juttu, kuten Ruotsissa ja Saksassa, mutta nyt asiaa tarkastellaan uudelleen, yritysvastuupäällikkö Juha Oksanen Stora Ensolta sanoo.

Ykkösasiana Imatran storaensolaiset ympäristöasiantuntijat pitävät kuitenkin edelleen hajupäästöjen vähentämistä. Haiseville rikkiyhdisteille ei ainakaan toistaiseksi ole tiedossa tiukempia päästörajoja.

Naapureilta ja talon omalta väeltä tulee Imatran seudulta vuosittain parikymmentä yhteydenottoa Stora Ensoon liittyvistä ympäristöhuolista. Palautteista puolet koskee tehtaan hajuja.

- Palaute on meille tärkeää, koska voimme kertoa ihmisille, mistä on kyse ja puuttua asioihin nopeasti, sanoo Imatran tehtaiden ympäristöpäällikkö Teemu Klemetti verkkolehden artikkelissa.

Uuden ympäristönsuojelulain mukaan päästöraja-arvojen sekä päästöjen ehkäisemistä ja rajoittamista koskevien lupamääräysten tulee perustua parhaaseen käyttökelpoiseen tekniikkaan (BAT). Vaatimuksen noudattamiseksi suurten polttolaitosten lupamääräysten on perustuttava vuoden 2019 alusta niin sanottujen BREF-asiakirjojen (BAT Reference Document) päätelmiin.

BREF-asiakirjojen tarkoituksena on edistää ympäristönsuojelua ja yhtenäistää ympäristölupakäytäntöjä EU:ssa. Teollisuuden päästöjä koskevan direktiivin myötä BREFien merkitys teollisuuden ympäristölupaharkinnassa korostuu, kun vielä nykyisellään lupaehtorahat määritellään pitkälti tehdaskohtaisesti ja vaihtelevat näin ollen hyvin paljon.

 

Lisätietoja: http://eippcb.jrc.ec.europa.eu/reference/pp.html

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.