https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Miten kuumuudessa jaksaa työskennellä? Asfalttityöntekijä kertoo

Teiden päällystyskausi ajoittuu Suomen suven helteisimpiin kuukausiin. Asfalttityömailla painetaan pitkää päivää, ja raskaalle työlle rytmiä ja jaksamista antavat riittävä tauotus, nesteytys ja kunnon palautuminen työvuoron jälkeen.

yit

Kuumennuskoneen kuljettaja Harri Pöyhönen

Kuumasta tienpinnasta nousee kuumaa höyryä ja katkua jalkoihin ja vartaloon. Päivisin niskaan porottaa aurinko.

Kuumuus on jatkuvasti läsnä kuumennuskoneen hoitajan Harri Pöyhösen työssä. Asfalttityömaalla Pöyhösen tehtävä on kuumennuskoneen eli asfalttityömaan ammattikielellä ”grillin” käyttäminen. Asfalttityömaalla koneet ja ihmiset ovat liikkeessä koko työvuoron ajan, noin 5–7 metrin minuuttivauhdilla.

- Varsinkin hellepäivinä nesteytys on tärkeässä roolissa. Juon puhdasta vettä ja suoloja sisältäviä kivennäisvesiä. Eväissä suosin terveellisiä ja ravitsevia ruokia: tonnikalaa, salaattia ja leipää, Pöyhönen kertoo.

Kuumuus edellyttää taukoja ja kunnon eväitä

Pöyhösen työmaalla, Helsingistä Poriin kulkevan Valtatie 2:n työmaalle syntyy uusi kerros ekologista ja laadukasta kierrätysasfalttia REMIX-menetelmällä. Vanha asfalttipinta kuumennetaan kolmella grillillä, jonka jälkeen se jyrsitään ja sekoitetaan uuteen asfalttimassaan. Lopuksi massa levitetään tien uudeksi pintakerrokseksi.

- Pyrin välttämään kuuman tiepinnan päällä kävelemistä mahdollisimman paljon ja kävelen mieluummin pientareen puolella, Pöyhönen kertoo.

Päällystystöitä tehdään ympäri Suomen vuorokauden ympäri sekä päivä- että yövuorossa kohteesta riippuen. Asfalttityöntekijät ovat yksi eniten kuumuudelle työssään altistuvia ammattiryhmiä, ja Työterveyslaitos on laatinut heille omat suosituksensa.

- Hikoillessa elimistöstä poistuu nestettä ja se pitää korvata juomisella. Liikaa ei kuitenkaan kannata kerralla juoda, vaan suosia 1–2 desin kerta-annoksia 3–4 kertaa tunnissa, sanoo Työterveyslaitoksen turvallisuusratkaisuihin perehtynyt erikoistutkija Sirkka Rissanen

Kuumuudelle altistuminen voi rasittaa sydäntä ja lihaksia.

- Lämpötilan noustessa sydän pumppaa verta ihon pinnalle jäähdytystä varten sen kustannuksella, että lihasten verenkierto vähenee ja suorituskyky heikkenee. Elimistö kuitenkin tottuu kuumuudessa työskentelyyn ajan kanssa: hikoilu lisääntyy ja tehostuu ja syke laskee, Rissanen kertoo.

Työturvallisuus ja oman kehon kuuntelu

YIT hyödyntää Työterveyslaitoksen ohjeistusta osana työmaajohdoille lähetettävää kuukausittaista työturvallisuusraporttia eli turvapakkaa.

- Vaativissa olosuhteissa, kuten kuumuudessa, korostuu myös esimiehen rooli. Taukojen pitämisen merkitys kasvaa ja työtahtia pitää hidastaa mahdollisuuksien mukaan. Työnantaja pyrkii valitsemaan päällystystöihin paremmin soveltuvia vaatteita, kuten hengittäviä työhousuja sekä huomioimaan suojainvalinnoissa vallitsevat olosuhteet, kertoo Päällystyksen työturvallisuuspäällikkö Tero Liski.

YIT kehittää asfalttityöntekijöiden työssä jaksamista ohjeistamalla työntekijöitä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. YIT Suomen työterveyshuollon Pidä huolta itsestäsi -toimintasuunnitelmaan sisältyy muun muassa terveellinen ruokavalio, liikunta ja hyvä uni.  

Päällystyskausi päättyy ilmojen viiletessä loka–marraskuussa. Talvisin Harri Pöyhönen pitää vuosilomansa ja huoltaa työmaiden lämmityskoneita Perniössä. Pitkän talven aikana kesän työmaita alkaa jo odottaa.

- Kun aurinko alkaa keväällä lämmittää, tulee mieleen ajatus, että eikös sitä jo kohta voitaisi lähteä tien päälle, hän naurahtaa.

Viisi vinkkiä kuumuudessa työskentelyyn:

1.      Juo riittävästi nesteitä, 1–2 desiä 3–4 kertaa tunnissa. Suosi vettä tai kivennäisvettä ja vältä kahvia, joka vähentää kehon nesteitä entisestään.

2.      Pidä taukoja ja hakeudu niiden aikana pois kuumuudesta ja mahdollisuuksien mukaan varjoon.

3.      Syö terveellisesti ja monipuolisesti työvuoron aikana.

4.      Huolehdi riittävästä unesta työvuoron jälkeen ja pidä fyysisestä kunnostasi huolta myös vapaa-ajalla.

5.      Muista, että jokainen keho toimii omalla tavalla. Tarkkaile omaa jaksamistasi ja laadi itsellesi sopiva tapa selvitä kuumuudessa työskentelystä.

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.