Mobiilipalvelu yrityksen työsuojelun tueksi
Suomalaiset työntekijät raportoivat tilastojen mukaan varsin laiskasti työpaikoilla ja työmailla havaitsemistaan turvallisuuspuutteista. Riskinä tällöin on, että tarvittavia korjaustoimenpiteitä laiminlyödään ja toisaalta se, että työntekijöiden työturvallisuus pysyy pitkään uhattuna. Safetum Oy:n tarjoama mobiilipalvelu helpottaa yritysten turvallisuushavaintojen raportoinnissa ja parantaa samalla yritysten turvallisuuskulttuuria.
Suomalaisissa yrityksissä sattuu vuosittain noin 2500 tulipaloa ja 135 000 työtapaturmaa eli noin 370 vuoden jokaista päivää kohti. Tapaturmat aiheuttavat joka vuosi satojen miljoonien eurojen kustannukset yrityksille.
– Laki velvoittaa työntekijää ilmoittamaan turvallisuusriskeistä ja työnantajaa puuttumaan niihin. Käytännössä tämä toteutuu valitettavan huonosti. On epärealistista ajatella, että kiireiset työntekijät kantaisivat mukanaan lomakkeita tai keskeyttäisivät muun toiminnan etsiäkseen käsiinsä vihkon, jonka sijaintia he eivät välttämättä muista, toteaa Safetumin johtava turvallisuusasiantuntija Tuomas Jurvelin.
Digiaika avuksi
Maailma digitalisoituu, mutta suuri osa yrityksistä Suomessa kerää yhä edelleen turvallisuushavainnot perinteiseen tapaan paperilomakkeella tai vihkomenetelmällä. Mobiilipalvelulla turvallisuushavainnoista voi ilmoittaa noin minuutissa, ja mukaan voi liittää myös valokuvan. Palvelun avulla työntekijät saavat myös tiedon siitä, että tehtyyn ilmoitukseen on reagoitu ja, että huolto- tai korjaustoimenpiteisiin on asianmukaisesti ryhdytty.
Mobiiilipalvelu on osa turvallisuusalan asiantuntijayritys Safetumin kehittämää pelastusvalvojakonseptia, joka sisältää pelastustarkastukset, pelastussuunnitelmien laatimisen sekä verkkopalvelut
Digitaalinen palvelu madaltaa työntekijöiden kynnystä raportoida vaara- tai läheltä piti -tilanteet esimiehilleen. Ajan lisäksi yritykset säästävät myös rahaa, kun sairauslomaan, kuntoutukseen, työkyvyttömyyteen tai jopa kuolemantapauksiin johtavien turmien määrä vähenee.
– Palvelun kehittämisessä on kuunneltu asiakkaita ja heidän kokemuksiaan. Tyypillinen ongelma on, ettei ilmoittamista aina koeta merkitykselliseksi tai se on hidasta ja vaivalloista. Mobiilipalvelun avulla olemme halunneet ratkaista näitä ongelmia.