https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Moottorin säätäminen uusiutuvalle dieselille pienentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä

Dieselmoottorin polttoaineen kulutusta sekä hiilidioksidi- ja säänneltyjä lähipäästöjä voidaan alentaa säätämällä moottori hyödyntämään 100-prosenttisen HVO-tyyppisen (Hydrotreated Vegetable Oil) uusiutuvan dieselin, kuten Neste MY uusiutuvan dieselin, ominaisuuksia.

Neste_diesel

 

Maailman johtaviin moottorien kehitystyöhön erikoistuneisiin insinööritoimistoihin lukeutuvan FEV:n tuore tutkimus osoitti, että moottorin ohjausparametrien säätäminen Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöä varten voi testisyklistä riippuen:

•parantaa moottorin hyötysuhdetta jopa noin 8,5 prosenttia

•pienentää polttoaineen kulutusta litroina jopa noin 4 prosenttia

•vähentää hiilivety- (HC) ja hiilimonoksidipäästöjä (CO) jopa noin 70 %rosenttia

•vähentää pienhiukkaspäästöjä (PM) jopa noin 50 prosenttia

•mahdollistaa typenoksidipäästöjen vähentämisen jopa noin 30 prosenttia

Tulokset perustuvat lukuihin, jotka saatiin vertailemalla samaa moottoria, kun se oli säädetty Neste MY uusiutuvalle dieselille ja kun se oli säädetty tyypilliselle eurooppalaiselle EN 590 fossiiliselle dieselille Euro 6 päästönormien mukaisella tasolla. Mittaukset tehtiin ennen katalysaattoria ja hiukkassuodatinta.

Tulokset riippuvat valitusta moottorista, eikä kaikkia parannuksia voida saavuttaa samanaikaisesti. Yllä listatut luvut koskevat vain Neste MY uusiutuvaa dieseliä, joka on EN 15940 standardin vaatimukset täyttävä parafiininen diesel. Samankaltaisia tuloksia voi odottaa saavansa moottorin säätämisestä myös muille HVO-tyyppisille uusiutuville dieseleille. Tulokset eivät ole yleistettävissä perinteisiin biodieseleihin.

- Moottorin optimointi HVO-tyyppisille vähähiilisille polttoaineille tarjoaa moottorivalmistajille lisää keinoja moottorin tehokkuuden parantamiseen sekä lähipäästörajojen noudattamiseen todellisissa ajo-olosuhteissa, kuten Euroopassa voimassa oleva Euro 6 -päästöstandardi edellyttää, Nesteen polttoaine- ja moottoriasiantuntija Markku Honkanen sanoo.

Taustaa tutkimuksesta:

Tutkimuksella selvitettiin keinoja pienentää polttoaineen kulutusta heikentämättä moottorin suorituskykyä sekä kasvattamatta äänitasoa ja typenoksidipäästöjä (Euro 6 -päästönormin NOx raja 80 mg/km) verrattuna perinteiselle fossiiliselle dieselille säädettyyn moottoriin. Moottorin säätäminen Neste MY uusiutuvalle dieselille pienensi polttoaineen kulutusta ja typenoksidipäästöjä samalla, kun suorituskyky ja äänitaso säilyivät ennallaan niin sanotulla premium-moottorilta vaaditulla tasolla.

Nesteen uusiutuvalle dieselille optimaalisia moottoriparametrejä selvitettäessä varioitiin sekä moottorikonstruktion osia että moottorin ohjaukseen liittyviä parametrejä. Optimaaliset parametrit selvitettiin moottorikokein, ja tulokset todennettiin lopuksi kokonaisella ajoneuvolla tehdyin mittauksin laboratorio-olosuhteissa, jotka simuloivat todellisia ajo-olosuhteita ja sertifiointitestitoimenpiteitä. Parhaat tulokset saavutettiin muokkaamalla vain moottorin ohjausparametrejä, kuten polttoaineen ruiskutuksen ohjausta (ajoitus, ruiskutuspaine ja -määrä), ilmamäärää ja pakokaasun takaisinkierrätyksen määrää ja strategiaa. Tutkimuksen tilaaja oli Neste.

 

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.