Neste, ReNew ELP ja Licella aloittavat yhteistyön jätemuovin hyödyntämiseksi raaka-aineena

Uusiutuvan dieselin valmistaja Neste, brittiläinen kemiallisen kierrätyksen yhtiö ReNew ELP ja australialainen teknologiakehittäjä Licella tutkivat yhteisessä kehitysprojektissa erilaisten jätemuovien käyttöpotentiaalia polttoaineiden, kemikaalien ja uusien muovien raaka-aineena.

neste_muovi

ReNew ELP käynnistää kemiallisen kierrätyksen laitoksen rakentamista Teessidessa Isossa-Britanniassa tavoitteenaan kierrättää elinkaarensa päähän tullutta muovia petrokemian tuotteiden raaka-aineeksi. Laitos on ensimmäinen kaupallisessa mittakaavassa toteutettu laitos, jonka toiminta perustuu Licellan yli kymmenen viime vuoden aikana kehittämään katalyyttiseen hydrotermiseen Cat-HTRTM-nesteytysteknologiaan. Yhteistyössä on mukana myös Armstrong Energy, joka vastaa yhteisyrityksessä Licellan kanssa Teessiden laitoksen rahoituksesta ja Cat-HTRTM-teknologian kaupallistamisesta maailmanlaajuisesti. Vaikka laitoksen rakentaminen ei ole osa Nesteen kanssa tehtävää yhteistyöprojektia, se tukee toimijoiden yhteistä tavoitetta hyödyntää jätemuovia entistä tehokkaammin tulevaisuudessa.

- Nesteellä on vahvaa osaamista jalostustoiminnan lisäksi myös raaka-aineiden ja niiden esikäsittelyn tutkimuksessa. Tuotteiden valmistaminen jätemuovista teollisessa mittakaavassa edellyttää kuitenkin vielä teknologioiden, arvoketjujen sekä näitä tukevan lainsäädännön kehittämistä. Olen vakuuttunut, että yhteistyömme nopeuttaa jätemuovista valmistettujen tuotteiden kehitystyötä ja kaupallista hyödyntämistä, sanoo Nesteen Öljytuotteet-liiketoiminta-alueen johtaja Matti Lehmus.

 - Me ReNew ELP:llä odotamme mullistavan kemiallisen kierrätysteknologian käyttöönottoa, sillä se tarjoaa innovatiivisen ratkaisun jätemuovin hävittämiseen, kertoo ReNew ELP:n toimitusjohtaja Richard Daley.

Edelläkävijä myös biopohjaisissa muovituotteissa

Neste työskentelee muovien parissa kahdesta eri kiertotalousnäkökulmasta. Samalla kun yhtiö tutkii jätemuovin hyödyntämistä raaka-aineena, Neste valmistautuu käynnistämään kestävien ja kierrätettävien uusiutuvien muovien tuotannon kaupallisessa mittakaavassa käyttämällä biopohjaisia raaka-aineita, kuten jäterasvoja ja -öljyjä. Nesteen ja IKEAn yhteistyön tuloksena aloitetaan biopohjaisen polypropeenin (PP) tuotanto kaupallisessa mittakaavassa ensimmäistä kertaa maailmassa syksyllä 2018.

www.neste.fi

Uusimmat artikkelit

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

16.1.2019 | Alan Uutiset

Teollisuuden investointien odotetaan kasvavan maltillisesti

EK:n investointitiedustelun mukaan teollisuuden Suomeen tekemät kiinteät investoinnit laskivat viime vuonna selvästi, kun isoja investointihankkeita valmistui. Tänä vuonna investointien odotetaan kasvavan jonkin verran, mutta niiden taso jäänee korkeintaan kohtalaiseksi.

11.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

Digitaalisen palvelutuotannon DI-ohjelma

Hae Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) DI-ohjelmaan 23.1.2019 mennessä! Digitaalinen palvelutuotanto -ohjelmassa opit, miten digitalisaatiota voidaan järkevästi ja tehokkaasti hyödyntää uusien palveluiden kehttämisessä teollisuuden ja sote-alan toimintaympäristöissä.

Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa – avuksi pääteiden sähköistäminen?

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus.

Tekoäly tunnistaa Kehä 1:n ruuhkaputken tukoksia

Liikennevirasto ja Tieto ovat jo keväästä lähtien kokeilleet tekoälyn ja nousevan uuden LiDAR -mittausteknologian käyttöä liikennevirtojen analysoinnissa. Tulosten perusteella tekoäly kohentaa liikenneturvaa ilman merkittäviä lisäkustannuksia.

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.