Neste ja American Airlines selvittävät uusiutuvien polttoaineiden käyttömahdollisuuksia
Neste, maailman johtava uusiutuvan dieselin tuottaja, ja American Airlines, maailman suurin lentoyhtiö, aloittavat yhteistyön, jossa selvitetään mahdollisuuksia pienentää American Airlinesin ympäristöjalanjälkeä Nesteen uusiutuvien polttoaineiden avulla.
Yhteistyön yksi tavoitteista on helpottaa niin kutsutun HEFA+ -lentopolttoaineen (High Freezing Point HFP-HEFA) hyväksyttävyyttä ja kaupallistamista. Asia on parhaillaan maailmanlaajuisesti tunnetun, kansainvälisen standardisointiorganisaation (ASTM) käsittelyssä.
- Neste ja American Airlines arvioivat mahdollisuuksia yhteistyöhön lennoilla ja maatoiminnassa, Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen johtaja Kaisa Hietala kertoo.
- Olemme yhtä mieltä siitä, että ilmailualan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan innovatiivisia vähähiilisiä ratkaisuja ja näiden ratkaisujen joukossa uusiutuvalla lentopolttoaineella on merkittävä asema, Hietala jatkaa.
American Airlines on jo tehnyt merkittäviä toimia hiilijalanjälkensä pienentämiseksi lentolaivastonsa uusimisohjelman myötä. Vuoden 2017 loppuun mennessä yhtiö on investoinut yli 18 miljardia dollaria, tuonut lentolaivastoonsa 496 uutta lentokonetta ja poistanut liikenteestä 469 vanhaa konetta. Näiden toimien myötä yhtiön lentolaivastosta on tullut yhdysvaltalaisten lentoyhtiöiden modernein.
- Olemme innoissamme jatkuvasta edistymisestä uusiutuvien polttoaineiden alalla, American Airlinesin yhteiskuntasuhdejohtaja Steve Johnson sanoo.
- Uskomme, että taloudellisesti kannattavat uusiutuvat polttoaineet voivat auttaa meitä vähentämään päästöjä vielä merkittävästi lisää polttoainetehokkaisiin lentokoneisiin tekemiemme huomattavien investointien lisäksi". Johnson kertoi Nesteen ja American Airlinesin yhteistyöstä Airports Going Green -konferenssissa Dallasissa tänään.
Ilmailuala aikoo kunnianhimoisesti vähentää lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä siten, että vuodesta 2020 alkaen kasvu on hiilineutraalia. Vuoteen 2050 mennessä lentoliikenteen hiilidioksidin nettopäästöjä on tarkoitus vähentää 50 prosenttia. Tällä hetkellä ainoa käyttökelpoinen vaihtoehto kaupallisessa lentoliikenteessä käytetyille nestemäisille fossiilisille polttoaineille on vastuullinen ja uusiutuva lentopolttoaine.
Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta koskeva teknologia on osoitettu toimivaksi. Sen laatuvaatimukset, lentokonemoottorien suorituskyky, varastoitavuus ja luotettavuus on testattu, ja niitä on seurattu tuhansilla liikelennoilla. Neste MY uusiutuva lentopolttoaine on valmistettu uusiutuvista ja kestävistä raaka-aineista, ja se pienentää merkittävästi käyttäjiensä ympäristöjalanjälkeä ja tuo siten asiakkaille huomattavaa etua.