https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Öljyä voi kierrättää rajattomasti

Jäteöljy, jota syntyy esimerkiksi öljynvaihdossa, on kierrätettävää tavaraa. Oikein käsiteltynä sitä voidaan kierrättää rajattomasti. Lisäksi luontoon joutuessaan jäteöljy voi pilata miljoonia litroja vettä. Öljyn kierrättäminen on siis paitsi ekoteko myös järkevää resurssien käyttöä.

Oil_refining_1

Öljy on uusiutumaton luonnonvara, mutta sitä voidaan kierrättää lukemattomia kertoja.

– Jäteöljyn kierrättäminen on ympäristöystävällistä, koska sillä vähennetään uuden raakaöljyn tarvetta ja tällä saadaan vähennettyä öljyn tuottamisesta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä, yksikönpäällikkö Henri Liukkunen Lassila & Tikanojalta sanoo. 

Voiteluaineen valmistaminen raakaöljystä tuottaa hiilidioksidipäästöjä noin 700 kilogrammaa tonnia kohden. Kun voiteluainetta tuotetaan kierrätetystä jäteöljystä, ovat päästöt puolet pienemmät.

Kiertotalouden periaate

Liukkunen muistuttaa, että toimittamalla öljynvaihdossa syntyvän jäteöljyn asianmukaiseen kierrätyspisteeseen, edesauttaa kiertotalouden toteutumista.

- Monesti luullaan, että kerättävä jäteöljy menee polttoon. Todellisuudessa se toimitetaan öljyn käsittelylaitokselle ja sieltä edelleen voiteluaineteollisuudelle.

Käsittelylaitoksella jäteöljystä puhdistetaan kaikki epäpuhtaudet ja poistetaan raskasmetallit. Kierrätyksen päätuotteena syntyy perusöljyä. Sivutuotteina syntyy bitumia ja kevyttä polttoöljyä, jotka hyödynnetään muussa teollisuudessa.

Kaikkiaan yli 90 prosenttia jäteöljystä voidaan kierrättää uusiksi öljytuotteiksi. Ainoa prosessissa syntyvä jäte on öljyyn moottorissa sitoutunut vesi.

– Puhdistettua öljyä käytetään raaka-aineena uusien voiteluaineiden valmistuksessa. Näin öljy palautuu takaisin käyttöön, esimerkiksi auton moottoriin, täsmentää Liukkunen.

Valtava uhka luonnolle

Luontoon päätyessään jäteöljy on äärimmäisen haitallista.

– Yksi litra jäteöljyä voi pilata miljoona litraa vettä. Lisäksi luontoon päätyneen jäteöljyn poistaminen luonnosta ja vesistöstä on todella hankalaa, Liukkunen sanoo.

Liukkusen mukaan on valitettavasti yhä yleisempää, että kierrättämättä jäävä jäteöljy päätyy kevyen polttoöljyn korvikkeeksi pienpolttimiin. 

– Vaikka käytetyn voiteluöljyn polttaminen alle viiden megawatin laitoksissa on laitonta, sitä tehdään, jotta säästetään kevyen polttoöljyn hankinnassa. 

Jäteöljyn poltto aiheuttaa haitallisia raskasmetallipäästöjä, jotka päätyvät savukaasuissa ilmaan ja ovat ihmisille myrkyllisiä.

Sen lisäksi, että kierrätys on helppoa, järkevää ja ekologista, kierrätystä säätelee myös ympäristölaki.

– Jäteöljy luokitellaan vaaralliseksi jätteeksi, joka on lainkin mukaan ohjattava asianmukaiseen käsittelypisteeseen, Liukkunen muistuttaa.

Näin kierrätät jäteöljyn:

  • Lajittele jäteöljy erilleen muista jätejakeista, jotta jäteöljy olisi mahdollisimman hyvin kierrätettävissä.
  • Voit tilata käytetylle jäteöljylle noudon valtakunnallisessa öljyjätehuollon järjestämisessä mukana olevalta yritykseltä. Nouto on maksuton, jos noudettavaa jäteöljyä on yli 200 litraa.
  • Voit myös jättää jäteöljyn maksutta kunnan vaarallisen jätteen vastaanottopisteeseen, joita on yleensä esimerkiksi huoltamoiden yhteydessä ja öljyjätehuollon järjestävän yrityksen toimipaikoissa. Oman lähimmän vastaanottopisteen voi katsoa esimerkiksi osoitteesta www.kierratys.inf o

Lähde: L&T

 

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.