Pauligilla on Suomen ensimmäisenä elintarvikealan yrityksenä Science Based Targets aloitteen hyväksymät ilmastotavoitteet

Paulig kertoo noudattavansa Suomen ensimmäisenä elintarvikealan yrityksenä Science Based Targets asettamia ilmastotavoitteita. Yhtiön tavoitteena on vähentää 80 prosenttia oman toiminnnan luomista kasvihuonepäästöistä ja 50 prosenttia arvoketjujen päästöistä vuoteen 2030 mennessä. 

paulig

Paulig tukee Business Ambition for 1.5°C -kampanjaa sitoutumalla omalla toiminnalla rajoittamaan maapallon lämpötilan nousua maksimissaan 1,5°C:seen. Tavoitteet kuuluvat Pauligin vastuullisuusohjelmaan, jonka yhtiö julkaisi huhtikuussa 2020.

- Maailman kohtaamien ympäristöhaasteiden edessä kannamme vastuumme kaikista tulevista sukupolvista sekä ruoan tulevaisuudesta. Sitoutumalla tieteeseen perustuviin ilmastotoimiin osalllistumme ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja tarjoamme kuluttajille ja asiakkaille vastuullisempia vaihtoehtoja, sanoo Rolf Ladau Pauligin konsernijohtaja lehdistötiedotteessa.

- Science Based Targets -aloite tuo selkeyttä ja auttaa hallitsemaan ilmastotyötämme, sillä voimme olla varmoja siitä, että ilmastotoimemme ovat Pariisin ilmastosopimuksen 1,5°C:n mukaisia, kertoo puolestaan Lea Rankinen Pauligin vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja yhtiön periaatteista.

Valtaosa Pauligin kasvihuonekaasupäästöistä on peräisin yhtiön arvoketjusta ja liittyy raaka-aineisiin. 

Pauligin tavoitteena on vähentää arvoketjunsa kasvihuonekaasupäästöjä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Paulig sanoo jatkavansa yhteistyötä nykyisten toimittajiensa ja kumppaniensa kanssa vastuullisten viljelykäytäntöjen edistämiseksi, etsivänsä uusia raaka-aineita ja kumppaneja sekä kehittävänsä kiertotaloutta tukevia uusia liiketoimintamalleja.  

Myös pakkausten kehittäminen on avainasemassa yhtiön ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi.

- Tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä kaikki Pauligin pakkaukset valmistetaan uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista ja ne voidaan myös kierrättää.  

Verrattuna vuoden 2018 lähtötasoon yhtiö aikoo vähentää oman toimintansa kasvihuonekaasupäästöjä 80 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. 

Yhtiö aikoo myös edelleen lisäävänsä uusiutuvan energian käyttöä sekä parantavansa energiatehokkuutta ja kierrätysastetta.  

Paulig on yksi yli 900 yrityksestä, joka on asettanut tieteeseen perustuvia tavoitteita lämpötilan nousun rajoittamiseksi. Näistä yrityksistä noin 300 sai Science Based Targets -aloitteen hyväksynnän. 

Science Based Targets -yhteistyöhankkeessa mukana ovat CDP (ent. Carbon Disclosure Project), YK:n Global Compact (UNGC), Maailman luonnonvarain instituutti (WRI), sekä Maailman luonnonsäätiö (WWF). 

Teksti: Ossi Hiltunen

Uusimmat artikkelit

K-kauppojen aurinkovoimaloilla ennätystehot touko-kesäkuussa

K-kauppojen aurinkovoimaloiden yli 40 000 aurinkopaneelia tuottivat touko-kesäkuussa ennätykselliset yli 3 000 MWh puhdasta aurinkosähköä. Kokonaisuudessa tuotettu määrä vastaa noin 5 000 pakastealtaan vuotuista sähkönkulutusta. Parhaimmassa tapauksessa aurinkovoimalla pystytään kattamaan valtaosa kaupan päivittäisestä sähkötarpeesta. 

7.8.2020 | Alan Uutiset

Tullin ennakkotilasto: Viennin syöksy pysähtyi kesäkuussa

Suomen tavaraviennin arvo oli 4,5 miljardia euroa kesäkuussa, eli 15,4 prosenttia vuoden takaista vähemmän. Tilanne kuitenkin koheni toukokuusta.

Saksalaisjätti Schaeffler lanseeraa suomalaisen partneriverkoston avulla kehitetyn kunnonvalvontajärjestelmän

Saksalainen auto- ja teollisuusalan yritys Schaeffler on toteuttanut kunnonvalvontajärjestelmänsä OPTIME:n suomalaisen partneriverkoston avulla. Saksalaisyhtiö on jo aikaisemmin perustanut tuotekehitystiimin Suomeen ja nyt yhteistyöllä luotua tuotetta lanseerataan kaupallisesti.

EVA: Talouskriisi on suomalaisten suurin uhka

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n julkaisemassa tutkimuksessa kysyttiin, kuinka uhkaavina suomalaiset pitävät maailmalla ja Suomessa tapahtuvia konflikteja ja kriisejä omalle ja läheistensä turvallisuudelle. Eniten pelkoa suomalaisissa herätti uusi laajamittainen talouskriisi (77 prosenttia vastaajista) sekä toiseksi eniten pandemiat ja tartuntataudit (72 prosenttia vastaajista).

Signify tuo markkinoille uusia desinfioivia valaisimia

UV-teknologiaan perustuvaan valaistukseen erikoistunut Signify kertoi kasvattavansa UV-C-valaistuksen tuotantokapasiteettiaan ja laajentavansa UV-C-tuotevalikoimaansa maailman kasvaneen desinfiointitarpeen vuoksi.

Asfalttikoneista saatava data parantaa päällysteen laatua, vähentää päästöjä

Asfalttikoneiden anturien tuottaman tiedon avulla voidaan vaikuttaa päällysteen laatuun ja kestävyyteen.

29.5.2020 | Kumppaniartikkeli

Viafin Service jatkaa yrityskaupan jälkeen kasvu-uralla

Teollisuuden kunnossapitoa tarjoava Viafin Service Oyj on vuoden ajan sulatellut suurta kaasualan käyttö- ja kunnossapitopalveluihin liittyvää yrityskauppaa. Nyt Viafin GASiksi nimetyn yhtiön hankinta on saatettu onnistuneesti päätökseen ja listautunut emoyhtiö voi jatkaa matkaa kohti seuraavaa tavoitetta. Päämääränä on nousta sadan miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäväksi teollisuuden kunnossapitoyhtiöksi vuoden 2022 aikana.