https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Puhtaita ratkaisuja merikuljetuksiin ja työkoneisiin – suomalainen konsortio tavoittelee läpimurtoa

Vaasan yliopiston johtama Clean Propulsion Technologies -hankekonsortio kehittää uusia ratkaisuja puhtaisiin ja tehokkaisiin merikuljetuksiin ja työkoneisiin. Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 15 miljoonaa euroa, josta 7,9 miljoonaa euroa on Business Finlandin rahoitusta. Yritykset ja yliopistot rahoittavat loppuosan.

kuva-maciej-mikulski-and-merja-kangasjarvi-university-of-vaasa-vebic-ice-laboratory-550x500

Clean Propulsion Technologies -hankkeen johtaja, apulaisprofessori Maciej Mikulski (vas.) ja kehittämispäällikkö Merja Kangasjärvi Vaasan yliopiston VEBIC-energialaboratoriossa.

Yhteinen tavoitteemme on varmistaa Suomen voimalaiteteollisuudelle globaalin teknologiajohtajan asema luomalla yhteinen visio ja kestävän kehityksen mukaiset liiketoimintaratkaisut, sanoo apulaisprofessori Maciej Mikulski Vaasan yliopistosta lehdistötiedotteessa. Mikulski toimii Clean Propulsion Technologies -hankkeen vastaavana johtajana.

Tutkimusorganisaatiot ja yritykset kehittävät lupaavimmista ja innovatiivisimmista voimalaiteteknologioista uusia tuotteita. Näillä toimilla varmistetaan, että meriliikenne ja työkoneet yltävät vuoden 2035 kasvihuonekaasupäästöjen säännöksiin. Pitkällä aikavälillä tavoite saavutetaan kehittämällä molemmille sektoreille yhteinen teknologian kehittämissuunnitelma, joka tarjoaa vakaan tien myös vuoden 2050 vaatimusten täyttämiseen.

Hankkeen merkittävimmät odotettavissa olevat teknilliset tulokset ovat uraauurtava uutta reaktiivisuudella hallittavaa puristussytytystä (RCCI) hyödyntävä keskinopea monipolttoainemoottori sekä nopeakäyntinen vetymoottoriratkaisu. Tutkimuksessa paneudutaan myös edistyksellisen pakokaasujen jälkikäsittelyn, hybridivoimalaitteiden ja ennustavan voimansiirron hallinnan kehittämiseen. Kokonaisuus muodostaa ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän liiketoimintamallin.

Tukea Business Finlandilta

Business Finland on myöntänyt Clean Propulsion Technologies -hankkeelle 7,9 miljoonan euron rahoituksen.

­– Edistämme suomalaisyritysten kilpailukykyä ja kokoamme yhteen älykkään energiaekosysteemin tärkeimpiä toimijoita uusien ratkaisujen kehittämiseksi. Konsortiohanke on erinomainen esimerkki poltto- ja hybriditeknologian hyvin suunnitellusta kehittämisestä, jolla pyritään harppaukseen merikuljetusten ja työkoneiden ympäristöystävällisyyden parantamisessa. Lisäksi tarjoutuu mahdollisuus vahvistaa Suomen moottori- ja työkoneyritysten sekä tutkimuskeskusten yhteistyötä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi, sanoo Business Finlandin johtava asiantuntija Esa Lindqvist

Mikulskin mukaan hanke on ensimmäinen tämän suuruusluokan yhteishanke Wärtsilän ja AGCO Powerin kanssa, jotka ovat Suomen kaksi johtavaa moottorivalmistajaa. Tämä yhteistyö luo vankan perustan, jota vahvistaa muiden hankekumppaneiden osaaminen ja joka auttaa menestymään alan kasvavassa globaalissa kilpailussa.

– Ratkaisujen kehittäminen yhdessä Engine Research Initiative -ekosysteemissä ja muiden teknologiajohtajien kanssa on tehokkain tapa tuottaa polttomoottoriratkaisuja kestävään ja vähähiiliseen tulevaisuuteen, toteavat puolestaan Wärtsilän laboratoriopäällikkö Christer Wik ja projektikontrolleri Lauri Pessinen.

Hanke tukee voimakkaasti AGCO Powerin uusien teknologioiden tutkimusta, jossa panostetaan kestävään, vähähiiliseen tulevaisuuteen.

– Hankkeen myötä syntyy myös suomalainen tutkimusverkosto tälle teknologiasektorille, toteaa AGCO Powerin tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen.

CPT-hankekonsortio koostuu kuudesta tutkimusorganisaatiosta ( Vaasan yliopistoAalto-yliopistoTampereen yliopistoÅbo AkademiVTT  ja  LUT-yliopisto ) sekä yhdeksästä yrityksestä ( Wärtsilä FinlandAGCO PowerMeyer TurkuNapaDinex FinlandProventiaGeyser BatteriesBosch Rexroth  ja APUGenius).

Uusimmat artikkelit

Selvitys: Öljyn varastointi jatkossakin osa liikenteen huoltovarmuuspalettia

Fossiilisten polttonesteiden varmuusvarastointia on syytä ylläpitää tulevina vuosikymmeninäkin, vaikka erityisesti henkilöautoliikenteessä sähköistymisen odotetaan etenevän, suositetaan AFRYn tuoreessa selvityksessä. Samalla on syytä valmistautua uusiutuvien nestemäisten polttoaineiden varastointiin ja kehittää järjestelmiä sähkönsaannin turvaamiseksi.

29.6.2021 | Alan Uutiset

SFS:n toimitusjohtaja Helena Vänskä eurooppalaisen standardisointijärjestö CENin hallitukseen

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä on valittu eurooppalaisen standardisointijärjestö CENin hallitukseen kaksivuotiselle kaudelle. Valinta tarjoaa Suomelle ja suomalaiselle elinkeinoelämälle merkittävän näköalapaikan eurooppalaisen standardisoinnin kehitykseen.

Kurikan Vesihuolto digitalisoi vesihuollon palveluitaan Digitan IoT-verkon avulla

Kurikan Vesihuolto Oy ja Digita ovat aloittaneet yhteistyön vesihuollon digitalisoinnista. Uudet etäluettavat vesimittarit ja vedenkulutuksen reaaliaikainen seuranta tullaan ottamaan käyttöön vaiheittain vuoteen 2025 mennessä. Vesihuollon digitalisoinnissa hyödynnetään Digitan LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvaa IoT-verkkoa.

Terrafamen akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt

Terrafamen uuden akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt. Terrafame teki päätöksen akkukemikaalitehtaan 240 miljoonan euron investoinnista vuonna 2018. Akkukemikaalitehdas on valmistuessaan kapasiteetiltaan yksi maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista.

21.6.2021 | Tutkimus ja koulutus

Uudet kaukokartoitusmenetelmät soveltuvat hyvin puulajien erotteluun

Itä-Suomen yliopiston historia- ja maantieteiden laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen tutkijat kehittävät IBC-Carbon-tutkimushankkeessa uudenlaisia kaukokartoitusmenetelmiä, joiden avulla voidaan tutkia metsien monimuotoisuutta ja hiilen sidontaa.

VR ottaa käyttöön koneälyisen apukuskin

VR on ottanut kevään aikana sekä matkustaja- että tavaraliikenteen junissa käyttöön veturinkuljettajaa avustavan, koneälyä hyödyntävän DAS-järjestelmän. DAS auttaa optimoimaan junan ajoa niin, että energiatehokkuus lisääntyy, täsmällisyys paranee ja samalla matkustusmukavuus kasvaa.

1.6.2021 | Kumppaniartikkeli

S/Y Christopher -jahdin peräsimien tiivisteiden vaihto – kuinka jahti päätyi Suomeen?

Viisi vuotta sitten S/Y Christopher -jahti oli Mallorcalla kunnostuksessa ja Baltic Yachts auttoi heitä siellä monissa kunnostukseen liittyvissä asioissa. Samalla Baltic Yachts loi hyvät suhteet kapteeni Mark O’Reillyyn.