https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Puhtaita ratkaisuja merikuljetuksiin ja työkoneisiin – suomalainen konsortio tavoittelee läpimurtoa

Vaasan yliopiston johtama Clean Propulsion Technologies -hankekonsortio kehittää uusia ratkaisuja puhtaisiin ja tehokkaisiin merikuljetuksiin ja työkoneisiin. Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 15 miljoonaa euroa, josta 7,9 miljoonaa euroa on Business Finlandin rahoitusta. Yritykset ja yliopistot rahoittavat loppuosan.

kuva-maciej-mikulski-and-merja-kangasjarvi-university-of-vaasa-vebic-ice-laboratory-550x500

Clean Propulsion Technologies -hankkeen johtaja, apulaisprofessori Maciej Mikulski (vas.) ja kehittämispäällikkö Merja Kangasjärvi Vaasan yliopiston VEBIC-energialaboratoriossa.

Yhteinen tavoitteemme on varmistaa Suomen voimalaiteteollisuudelle globaalin teknologiajohtajan asema luomalla yhteinen visio ja kestävän kehityksen mukaiset liiketoimintaratkaisut, sanoo apulaisprofessori Maciej Mikulski Vaasan yliopistosta lehdistötiedotteessa. Mikulski toimii Clean Propulsion Technologies -hankkeen vastaavana johtajana.

Tutkimusorganisaatiot ja yritykset kehittävät lupaavimmista ja innovatiivisimmista voimalaiteteknologioista uusia tuotteita. Näillä toimilla varmistetaan, että meriliikenne ja työkoneet yltävät vuoden 2035 kasvihuonekaasupäästöjen säännöksiin. Pitkällä aikavälillä tavoite saavutetaan kehittämällä molemmille sektoreille yhteinen teknologian kehittämissuunnitelma, joka tarjoaa vakaan tien myös vuoden 2050 vaatimusten täyttämiseen.

Hankkeen merkittävimmät odotettavissa olevat teknilliset tulokset ovat uraauurtava uutta reaktiivisuudella hallittavaa puristussytytystä (RCCI) hyödyntävä keskinopea monipolttoainemoottori sekä nopeakäyntinen vetymoottoriratkaisu. Tutkimuksessa paneudutaan myös edistyksellisen pakokaasujen jälkikäsittelyn, hybridivoimalaitteiden ja ennustavan voimansiirron hallinnan kehittämiseen. Kokonaisuus muodostaa ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän liiketoimintamallin.

Tukea Business Finlandilta

Business Finland on myöntänyt Clean Propulsion Technologies -hankkeelle 7,9 miljoonan euron rahoituksen.

­– Edistämme suomalaisyritysten kilpailukykyä ja kokoamme yhteen älykkään energiaekosysteemin tärkeimpiä toimijoita uusien ratkaisujen kehittämiseksi. Konsortiohanke on erinomainen esimerkki poltto- ja hybriditeknologian hyvin suunnitellusta kehittämisestä, jolla pyritään harppaukseen merikuljetusten ja työkoneiden ympäristöystävällisyyden parantamisessa. Lisäksi tarjoutuu mahdollisuus vahvistaa Suomen moottori- ja työkoneyritysten sekä tutkimuskeskusten yhteistyötä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi, sanoo Business Finlandin johtava asiantuntija Esa Lindqvist

Mikulskin mukaan hanke on ensimmäinen tämän suuruusluokan yhteishanke Wärtsilän ja AGCO Powerin kanssa, jotka ovat Suomen kaksi johtavaa moottorivalmistajaa. Tämä yhteistyö luo vankan perustan, jota vahvistaa muiden hankekumppaneiden osaaminen ja joka auttaa menestymään alan kasvavassa globaalissa kilpailussa.

– Ratkaisujen kehittäminen yhdessä Engine Research Initiative -ekosysteemissä ja muiden teknologiajohtajien kanssa on tehokkain tapa tuottaa polttomoottoriratkaisuja kestävään ja vähähiiliseen tulevaisuuteen, toteavat puolestaan Wärtsilän laboratoriopäällikkö Christer Wik ja projektikontrolleri Lauri Pessinen.

Hanke tukee voimakkaasti AGCO Powerin uusien teknologioiden tutkimusta, jossa panostetaan kestävään, vähähiiliseen tulevaisuuteen.

– Hankkeen myötä syntyy myös suomalainen tutkimusverkosto tälle teknologiasektorille, toteaa AGCO Powerin tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen.

CPT-hankekonsortio koostuu kuudesta tutkimusorganisaatiosta ( Vaasan yliopistoAalto-yliopistoTampereen yliopistoÅbo AkademiVTT  ja  LUT-yliopisto ) sekä yhdeksästä yrityksestä ( Wärtsilä FinlandAGCO PowerMeyer TurkuNapaDinex FinlandProventiaGeyser BatteriesBosch Rexroth  ja APUGenius).

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.