https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Puhtaita ratkaisuja merikuljetuksiin ja työkoneisiin – suomalainen konsortio tavoittelee läpimurtoa

Vaasan yliopiston johtama Clean Propulsion Technologies -hankekonsortio kehittää uusia ratkaisuja puhtaisiin ja tehokkaisiin merikuljetuksiin ja työkoneisiin. Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 15 miljoonaa euroa, josta 7,9 miljoonaa euroa on Business Finlandin rahoitusta. Yritykset ja yliopistot rahoittavat loppuosan.

kuva-maciej-mikulski-and-merja-kangasjarvi-university-of-vaasa-vebic-ice-laboratory-550x500

Clean Propulsion Technologies -hankkeen johtaja, apulaisprofessori Maciej Mikulski (vas.) ja kehittämispäällikkö Merja Kangasjärvi Vaasan yliopiston VEBIC-energialaboratoriossa.

Yhteinen tavoitteemme on varmistaa Suomen voimalaiteteollisuudelle globaalin teknologiajohtajan asema luomalla yhteinen visio ja kestävän kehityksen mukaiset liiketoimintaratkaisut, sanoo apulaisprofessori Maciej Mikulski Vaasan yliopistosta lehdistötiedotteessa. Mikulski toimii Clean Propulsion Technologies -hankkeen vastaavana johtajana.

Tutkimusorganisaatiot ja yritykset kehittävät lupaavimmista ja innovatiivisimmista voimalaiteteknologioista uusia tuotteita. Näillä toimilla varmistetaan, että meriliikenne ja työkoneet yltävät vuoden 2035 kasvihuonekaasupäästöjen säännöksiin. Pitkällä aikavälillä tavoite saavutetaan kehittämällä molemmille sektoreille yhteinen teknologian kehittämissuunnitelma, joka tarjoaa vakaan tien myös vuoden 2050 vaatimusten täyttämiseen.

Hankkeen merkittävimmät odotettavissa olevat teknilliset tulokset ovat uraauurtava uutta reaktiivisuudella hallittavaa puristussytytystä (RCCI) hyödyntävä keskinopea monipolttoainemoottori sekä nopeakäyntinen vetymoottoriratkaisu. Tutkimuksessa paneudutaan myös edistyksellisen pakokaasujen jälkikäsittelyn, hybridivoimalaitteiden ja ennustavan voimansiirron hallinnan kehittämiseen. Kokonaisuus muodostaa ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän liiketoimintamallin.

Tukea Business Finlandilta

Business Finland on myöntänyt Clean Propulsion Technologies -hankkeelle 7,9 miljoonan euron rahoituksen.

­– Edistämme suomalaisyritysten kilpailukykyä ja kokoamme yhteen älykkään energiaekosysteemin tärkeimpiä toimijoita uusien ratkaisujen kehittämiseksi. Konsortiohanke on erinomainen esimerkki poltto- ja hybriditeknologian hyvin suunnitellusta kehittämisestä, jolla pyritään harppaukseen merikuljetusten ja työkoneiden ympäristöystävällisyyden parantamisessa. Lisäksi tarjoutuu mahdollisuus vahvistaa Suomen moottori- ja työkoneyritysten sekä tutkimuskeskusten yhteistyötä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi, sanoo Business Finlandin johtava asiantuntija Esa Lindqvist

Mikulskin mukaan hanke on ensimmäinen tämän suuruusluokan yhteishanke Wärtsilän ja AGCO Powerin kanssa, jotka ovat Suomen kaksi johtavaa moottorivalmistajaa. Tämä yhteistyö luo vankan perustan, jota vahvistaa muiden hankekumppaneiden osaaminen ja joka auttaa menestymään alan kasvavassa globaalissa kilpailussa.

– Ratkaisujen kehittäminen yhdessä Engine Research Initiative -ekosysteemissä ja muiden teknologiajohtajien kanssa on tehokkain tapa tuottaa polttomoottoriratkaisuja kestävään ja vähähiiliseen tulevaisuuteen, toteavat puolestaan Wärtsilän laboratoriopäällikkö Christer Wik ja projektikontrolleri Lauri Pessinen.

Hanke tukee voimakkaasti AGCO Powerin uusien teknologioiden tutkimusta, jossa panostetaan kestävään, vähähiiliseen tulevaisuuteen.

– Hankkeen myötä syntyy myös suomalainen tutkimusverkosto tälle teknologiasektorille, toteaa AGCO Powerin tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen.

CPT-hankekonsortio koostuu kuudesta tutkimusorganisaatiosta ( Vaasan yliopistoAalto-yliopistoTampereen yliopistoÅbo AkademiVTT  ja  LUT-yliopisto ) sekä yhdeksästä yrityksestä ( Wärtsilä FinlandAGCO PowerMeyer TurkuNapaDinex FinlandProventiaGeyser BatteriesBosch Rexroth  ja APUGenius).

Uusimmat artikkelit

30.5.2025 | Alan Uutiset

Patria aloittaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanon Latviassa

Patria aloittaa strategisen yhteistyön espanjalaisen GDELS-Santa Bárbara Sistemasin kanssa. Latvian Valmieran tuotantolaitos vastaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanosta ja huollosta.

UPM investoi Tervasaaren erikoispaperitehtaan modernisointiin

Valkeakoskella sijaitsevan Tervasaaren tehtaan kilpailukyky paranee, mikä tukee UPM:n liiketoiminnan globaalia kasvustrategiaa erikoispaperisegmentissä.

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.