https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Puhtaita ratkaisuja merikuljetuksiin ja työkoneisiin – suomalainen konsortio tavoittelee läpimurtoa

Vaasan yliopiston johtama Clean Propulsion Technologies -hankekonsortio kehittää uusia ratkaisuja puhtaisiin ja tehokkaisiin merikuljetuksiin ja työkoneisiin. Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 15 miljoonaa euroa, josta 7,9 miljoonaa euroa on Business Finlandin rahoitusta. Yritykset ja yliopistot rahoittavat loppuosan.

kuva-maciej-mikulski-and-merja-kangasjarvi-university-of-vaasa-vebic-ice-laboratory-550x500

Clean Propulsion Technologies -hankkeen johtaja, apulaisprofessori Maciej Mikulski (vas.) ja kehittämispäällikkö Merja Kangasjärvi Vaasan yliopiston VEBIC-energialaboratoriossa.

Yhteinen tavoitteemme on varmistaa Suomen voimalaiteteollisuudelle globaalin teknologiajohtajan asema luomalla yhteinen visio ja kestävän kehityksen mukaiset liiketoimintaratkaisut, sanoo apulaisprofessori Maciej Mikulski Vaasan yliopistosta lehdistötiedotteessa. Mikulski toimii Clean Propulsion Technologies -hankkeen vastaavana johtajana.

Tutkimusorganisaatiot ja yritykset kehittävät lupaavimmista ja innovatiivisimmista voimalaiteteknologioista uusia tuotteita. Näillä toimilla varmistetaan, että meriliikenne ja työkoneet yltävät vuoden 2035 kasvihuonekaasupäästöjen säännöksiin. Pitkällä aikavälillä tavoite saavutetaan kehittämällä molemmille sektoreille yhteinen teknologian kehittämissuunnitelma, joka tarjoaa vakaan tien myös vuoden 2050 vaatimusten täyttämiseen.

Hankkeen merkittävimmät odotettavissa olevat teknilliset tulokset ovat uraauurtava uutta reaktiivisuudella hallittavaa puristussytytystä (RCCI) hyödyntävä keskinopea monipolttoainemoottori sekä nopeakäyntinen vetymoottoriratkaisu. Tutkimuksessa paneudutaan myös edistyksellisen pakokaasujen jälkikäsittelyn, hybridivoimalaitteiden ja ennustavan voimansiirron hallinnan kehittämiseen. Kokonaisuus muodostaa ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän liiketoimintamallin.

Tukea Business Finlandilta

Business Finland on myöntänyt Clean Propulsion Technologies -hankkeelle 7,9 miljoonan euron rahoituksen.

­– Edistämme suomalaisyritysten kilpailukykyä ja kokoamme yhteen älykkään energiaekosysteemin tärkeimpiä toimijoita uusien ratkaisujen kehittämiseksi. Konsortiohanke on erinomainen esimerkki poltto- ja hybriditeknologian hyvin suunnitellusta kehittämisestä, jolla pyritään harppaukseen merikuljetusten ja työkoneiden ympäristöystävällisyyden parantamisessa. Lisäksi tarjoutuu mahdollisuus vahvistaa Suomen moottori- ja työkoneyritysten sekä tutkimuskeskusten yhteistyötä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi, sanoo Business Finlandin johtava asiantuntija Esa Lindqvist

Mikulskin mukaan hanke on ensimmäinen tämän suuruusluokan yhteishanke Wärtsilän ja AGCO Powerin kanssa, jotka ovat Suomen kaksi johtavaa moottorivalmistajaa. Tämä yhteistyö luo vankan perustan, jota vahvistaa muiden hankekumppaneiden osaaminen ja joka auttaa menestymään alan kasvavassa globaalissa kilpailussa.

– Ratkaisujen kehittäminen yhdessä Engine Research Initiative -ekosysteemissä ja muiden teknologiajohtajien kanssa on tehokkain tapa tuottaa polttomoottoriratkaisuja kestävään ja vähähiiliseen tulevaisuuteen, toteavat puolestaan Wärtsilän laboratoriopäällikkö Christer Wik ja projektikontrolleri Lauri Pessinen.

Hanke tukee voimakkaasti AGCO Powerin uusien teknologioiden tutkimusta, jossa panostetaan kestävään, vähähiiliseen tulevaisuuteen.

– Hankkeen myötä syntyy myös suomalainen tutkimusverkosto tälle teknologiasektorille, toteaa AGCO Powerin tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen.

CPT-hankekonsortio koostuu kuudesta tutkimusorganisaatiosta ( Vaasan yliopistoAalto-yliopistoTampereen yliopistoÅbo AkademiVTT  ja  LUT-yliopisto ) sekä yhdeksästä yrityksestä ( Wärtsilä FinlandAGCO PowerMeyer TurkuNapaDinex FinlandProventiaGeyser BatteriesBosch Rexroth  ja APUGenius).

Uusimmat artikkelit

Oululainen Samat Nordic investoi jättihankkeeseen Haminassa

Ranskalaiseen Samat -konserniin kuuluva Samat Nordic Oy investoi yhteensä 15 miljoonaa euroa uuden säiliöterminaalin rakentamiseen Haminan satamaan. Kyseessä on yhteistyö Fintoilin mäntyöljyjalostamon kanssa, jonka välittömään läheisyyteen myös Samat Nordicin säiliöterminaali rakentuu.

22.4.2021 | Alan Uutiset

Keliber päivitti Kokkolan kemiantehtaan prosessia ja YVA-selostusta

Keliber Oy:n suunnitteleman Kokkolan litiumkemiantehtaan prosessia on kehitetty sen jälkeen, kun ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) arviointiselostus valmistui 6.3.2020. Yhtiö on nyt päivittänyt YVA-selostusta vastaamaan nykyistä hankesuunnitelmaa. Prosessiin tehdyt muutokset koskevat sekä poistovesien että sivuvirtana muodostuvan analsiimihiekan käsittelyä. 

22.4.2021 | Tutkimus ja koulutus

Energiapuun mittauksessa mittauslain vaatimukset tahtovat unohtua

Kuluvan talven aikana virallisille mittaajille on tullut useita energiapuun mittausta koskeneita yhteydenottoja. Keskeiset ongelmat liittyvät mittauksesta sopimiseen, itse mittaamiseen ja mittalaitteiden omavalvontaan. Energiapuun käytön lisääntyessä ja hinnan noustessa taloudelliset intressit kasvavat, jolloin lainmukaisen mittauksen merkitys korostuu.

Uusi ohje rakennustyömaille koronariskin arviointiin

Rakennusalalle on laadittu ohje koronatartuntojen riskien arvioinnin tueksi. Ohjeen mukaan rakennustyömaalla päätoteuttaja on velvollinen laatimaan yleisen riskien arvioinnin. Kaikkien rakennustyömaalla työskentelevien on noudatettava arviointiin perustuvia toimenpiteitä. Työmaan muut työnantajat arvioivat lisäksi oman toimintansa riskit.

Älyrenkailla varustetut robottiautot tekevät tuloaan

Tulevaisuudessa autonomisten autojen renkaissa korostuvat perinteisten rengasominaisuuksien, kuten märkäpidon, lisäksi älykkäät ominaisuudet. Renkaiden sensoriteknologian avulla saadaan aiempaa enemmän tietoa olosuhteista ja niiden muutoksista.

18.3.2021 | Kumppaniartikkeli

Nykyaikaiset voiteluaineet avohammaskäyttöjen voiteluun

Erilaiset avohammaskäytöt – niin meesauuneissa, pulppereissa, kuula- ja tankomyllyissä kuin kiertouuneissa – altistuvat ankarille käyttöolosuhteille. Käyttölaitteiden suunnittelussa ja valmistuksessa on kuitenkin saavutettu huomattavia parannuksia viime vuosikymmenien aikana.

Rikkipesurit taas kannattavia

Vähärikkisen ja tavallisen raskaan polttoöljyn välinen hintaero on markkinoilla jälleen kasvanut, mistä on seurannut, että rikkipesureihin investoineiden laivanomistajien kilpailukyky rahtimarkkinoilla on huomattavasti kohentunut.