https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Rakennusten teräsjätteet uusiokäyttöön

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johdolla eurooppalaisessa PROGRESS-yhteisprojektissa kehitetään teräsrakenteelle uusia kiertotalouden ratkaisuja. Tavoitteena on lisätä purettavien teräsrakennusten teräsosien talteenottoa ja hyötykäyttöä uusien tuotteiden valmistuksessa. EU rahoittaa hanketta miljoonalla eurolla.  

STeel_2 (1) (1)

​Rakentaminen ja purkaminen tuottavat Euroopan suurimman jätevirran. Tarvitaan uusia ja tehokkaita toimenpiteitä, joilla lisätään jätteiden talteenottoa ja uusioraaka-ainekäyttöä. Jo suunnitteluvaiheessa on tärkeätä tietää, miten rakennukset voidaan järkevästi purkaa ja hyödyntää soveltuvat materiaalit uusissa käyttökohteissa.

Kesäkuussa alkavassa PROGRESS-hankkeessa kehitetään erityisesti talous- ja ympäristönäkökulmista uusia suunnittelutyökaluja, menetelmiä ja suosituksia. Tällä tuetaan sekä teräksen purkamisen että teräsosien suunnitelmallista uusioraaka-ainekäyttöä rakennuksissa. Lisäksi hankkeessa kartoitetaan olemassa olevat mahdollisuudet ja esteet.

Hankkeessa kehitettävät ratkaisut vähentävät teräksen raaka-ainetarvetta ja näin olleen valmistusenergiaa säästyy. Tuloksista hyötyy koko rakennusala, valmistajat, suunnittelijat ja urakoitsijat. Luvassa on uusia liiketoimintamahdollisuuksia, kun kierrätetyistä komponenteista ja uusioraaka-aineen käytöstä on tulossa yhä helpompi ja halvempi vaihtoehto koko rakennussektorin arvoketjulle. Samalla säästetään ympäristöä, materiaalikustannuksia ja energiaa.

PROGRESS-hankkeen alkuvaiheessa kartoitetaan yksikerroksisia teräsrakennuksia. Näitä rakennuksia on runsaasti muun muassa teollisuuden, kaupan, varastojen, liikunta- ja näyttelytilojen käytössä.

Hanke alkaa kesäkuussa 2017 ja päättyy toukokuussa 2020. Sen budjetti on 1,6 miljoonaa euroa, josta EU rahoittaa 1 miljoonaa. VTT Suomesta johtaa hanketta, jonka partnereita ovat Ruukki Construction (Suomi), Steel Construction Institute (Iso-Britannia), RWTH Aachen University ja Paul Kamrath Ingenieurrückbau (Saksa), Universitatea Politehnica Timişoara (Romania) ja ECCS, European Convention for Constructional Steelwork (Belgia).

www.vtt.fi

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.