ResQ:n ja K-ruokakauppojen hävikkiruokasovelluksessa mukana jo yli 40 K-kauppaa

ResQ Club -hävikkiruokasovelluksen avulla K-ruokakaupat voivat myydä päiväysruokaansa kuluttajille. Toimintamalli pienentää kaupan hävikkiä ja samalla asiakkaat pääsevät ostamaan ruokaa alennettuun hintaan. Osassa sovelluksen käyttöönottaneista K-ruokakaupoissa ruokahävikki on saatu vähennettyä noin kuudesosaan entisestä.

ResQ

ResQ aloitti yhteistyön ensimmäisten K-ruokakauppojen kanssa toukokuussa. Syyskuussa ResQ Club -hävikkiruokasovellusta hyödyntää jo yli 40 K-ruokakauppaa ympäri Suomea. Kaupat kokoavat ruokakassiin viimeistä käyttöpäivää lähestyvät tuotteet, ja kassit myydään sovelluksen avulla asiakkaille alennettuun hintaan.

– Olimme jo pitkään halunneet laajentaa hävikkisovelluksen toimintaa ravintoloista ruokakauppojen suuntaan. K-kauppiaat ovat itsenäisinä yrittäjinä pystyneet lähtemään ketterästi mukaan ja tulokset ovat olleet alusta asti hyviä, kertoo ResQ Clubin kehitysjohtaja Antti Tuomola.
– Alkuvaiheessa mukana oli vain pääkaupunkiseudun K-Marketeja, mutta nyt toiminta on jo valtakunnallista ja mukaan on saatu isompiakin K-kauppoja. Ainakaan vielä emme ole löytäneet kauppaa, jossa tämä malli ei toimisi, jatkaa Tuomola.
K-ruokakaupan hävikki minimiin
K-ruokakauppias Harri Mattinen toimii Lappeenrannassa kolmen K-Marketin kauppiaana. Mattinen aloitti ResQ Club -ruokakassien myynnin kaupoissaan toukokuussa.
– ResQ:n kautta myin kaupoissani elokuussa 452 ruokakassia ja ostoprosentti kasseissa oli noin 92 prosenttia. Sovellukseen laitettu elintarvike siis todella päätyy edelleen kuluttajalle. Kaupassa päivän hävikki on muuttunut kolmesta ostoskärrystä puolikkaaksi kärryksi, sanoo Mattinen.
– Asiakaspalaute on ollut todella hyvää ja kysyntä suurta. Tuotteet menevät kiirepäivinä jopa minuuteissa kaupaksi. Yhtenä suurena kohderyhmänä ovat vähävaraiset lapsiperheet, joten on hienoa että pääsen auttamaan heitä myös suoraan näin konkreettisella tavalla, kertoo Mattinen.
– Sovellukseen ei laiteta syömäkelvotonta ruokaa myyntiin ja tässäkin myynnissä seuraamme tarkasti elintarvikelakia, summaa Mattinen.
K-ryhmä mukana Hävikkiviikossa
K-ryhmä on kuudetta kertaa mukana ensi viikolla vietettävässä Hävikkiviikossa. Ruokahävikki on merkittävä globaali ongelma, jonka vähentämiseksi K-ryhmä tekee aktiivisesti työtä. Kaikkiaan maailman ruoasta 25–30 prosenttia arvioidaan päätyvän roskiin. Kaupan osuus kokonaishävikistä on 18 prosentttia ja kotitalouksien 35 prosenttia.
K-ryhmän tavoite on minimoida omasta toiminnasta aiheutuva ruokahävikki ja hyödyntää väistämättä jäävä biojäte. Tehokkaimmin hävikkiä vähennetään ennaltaehkäisevin toimin. Tällaisia ovat esimerkiksi myyntiä ennustavien tilausjärjestelmien hyödyntäminen, tehokas logistiikka, henkilökunnan koulutus ja pakkausominaisuuksien optimointi. Näiden toimien jälkeen tuotteiden hintaa voidaan alentaa ja tuotteita voidaan lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Vasta tämän jälkeen elintarvikekelvoton biojäte voidaan hyödyntää energiantuotannossa.
Lue lisää K-ruokakauppojen ruokahävikin torjunnasta ja kotitalouksien hävikinhallintavinkeistä:  https://www.k-ruoka.fi/havikkiviikko

Uusimmat artikkelit

20.3.2019 | Alan Uutiset

Tekoäly uudistaa teollisuuden palveluita, kunnossapitoa ja työturvallisuutta

Uusi Teollisuus ja Advanced Engineering -tapahtumat alkavat tänään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa ja ovat avoinna kävijöille keskiviikosta torstaihin 20.−21.3.2019.

Mittava hyökkäys norjalaiseen alumiiniyhtiöön, siirtyy manuaalisiin operaatioihin

Yksi maailman suurimmista alumiinin valmistajista, norjalaisyhtiö Norsk Hydro ASA on tällä hetkellä pahoissa vaikeuksissa maanantaina alkaneiden kyberhyökkäysten vuoksi.

15.3.2019 | Kumppaniartikkeli

Konecranesin asiakasportaali on kunnossapitopalvelun tiedonlähde

Konecranes tuo teollisen internetin edut asiakkaiden ulottuville yourKONECRANES-asiakasportaalin kautta. Asiakasportaali yhdistää laitteiden reaaliaikaisen käyttö- ja kuntotiedon järjestelmällisen kunnossapidon tuottamaan tietoon. Portaalin uusimpana ominaisuutena on online-raportointinäkymä, jonka kautta asiakkaat saavat reaaliajassa tiedot valmistuneesta huollosta digitaalisessa muodossa.

Tamspark tuo esiin additiivisen valmistuksen hybridiratkaisuja Tampereen Advanced Engineering -messuilla

Automaatiosta ja additiivisen valmistuksen hybridiratkaisuista tulee tärkeitä kilpailukeinoja yrityksille, jotka haluavat nostaa tuotantonsa seuraavalle tasolle. Suomalainen 3D-tulostuskoneiden maahantuoja ja toimittaja Tamspark esittelee näitä mahdollisuuksia Tampereella 20.–21.3.2019 järjestettävillä Advanced Engineering -messuilla.

LST Etävalvonta auttaa vähentämään tuotannon hallitsemattomia käyttökatkoja

LST Teollisuuspalvelu esittelee Uusi Teollisuus -messuilla langattoman kunnonvalvontapalvelun LST Etävalvonta -palvelun, joka on tärkeä osa teollisuuden riskienhallintaa.

Finavia kasvattaa aurinkovoiman tuotantoa tuntuvasti

Helsinki-Vantaan terminaalin katolle asennetaan parhaillaan uusia aurinkopaneeleja. Ne kuuluvat Finavian aurinkovoimalaan, jonka ensimmäinen osa otettiin käyttöön vajaat kaksi vuotta sitten. Paneeleja tulee lisää myös ensi vuonna avattavan parkkitalon julkisivuun.

12.3.2019 | Tutkimus ja koulutus

Konecranes perustaa datalaboratorion Ranskaan

Konecranes ilmoitti perustavansa datalaboratorion Ranskaan Lyonin kaupunkiin. Taustalla on pyrkimys lisätä tuotteiden, palveluiden ja toimintojen digitaalisuutta teollisen internetin hyötyjen valjastamiseksi. Konecranesilla on etävalvonnassa 20 000 laitetta maailmanlaajuisesti ja digitaaliset elinkaarenaikaiset tiedot yli 600 0000 laitteesta. Yhtiöllä onkin vahva usko siihen, että datan hyödyntämiseen perustuva arvonluonti tulee mullistamaan materiaalinkäsittelyteollisuuden.