https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Riskit syyniin nostotyössä

Jotta nostotyö onnistuu hyvin ja turvallisesti, se on suunniteltava hyvin. Mitä isompia tai vaarallisempia taakkoja nostetaan tai mitä vaativampia ovat olosuhteet, sen tärkeämpää on, että sitä tekevät ovat työhön pätevöityneitä.

inspecta_nosto

Valtava määrä ihmisiä on työkseen tekemisissä nostojen kanssa Suomessa vuosittain. Tarkkaa lukua on mahdotonta antaa, mutta esimerkiksi pelkästään taakan kiinnitystä ja merkinantoja tekee rakennustyömailla ja teollisuudessa kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Heidän työnsä vaikuttaa laajasti muidenkin turvallisuuteen.

– Suomi on monia muita maita jäljessä nostotyötä valvovien ihmisten ja apuhenkilöstön kouluttamisessa, Inspectan johtava asiantuntija Jukka Laaksonen sanoo.

Nostoihin liittyy aina henkilöriskejä. Kun laitoksissa käsitellään vaarallisia aineita, onnettomuuden riskit voivat olla hyvinkin mittavia. Suomessa kaatuu joka vuosi jokunen nosturi.

– Yleisin syy kaatumisiin on maaperän pettäminen. Näitä vahinkoja voidaan vähentää nostojen huolellisemmalla suunnittelulla.

Riskejä liittyy myös taakan siirtoon, sillä taakka tai nosturin puomi voi törmätä johonkin lähellä olevaan rakenteeseen tai laitteeseen. Huonosti tehty taakka saattaa purkautua tai nostoliina osua johonkin ja katketa.

Riskinsä on myös siinä, että nosturinkuljettaja ei välttämättä näe lastin siirtoa alusta loppuun asti. Silloin merkinantajan rooli korostuu – sekä sen, että kuljettaja varmasti ymmärtää merkinantajan viestit.

Muutaman vuoden takaisessa tapaturmien selvityksessä huomattiin, että nostoihin liittyvissä onnettomuuksissa taustalla on henkilöstön perehtymättömyys työhön tai laitteisiin.

Laaksonen huomauttaa, että nostoissa käytettäviä laitteita on markkinoilla paljon erilaisia. Lisäksi rakennustyömailla teollisuudessa ja satamissa käytettävän laitteet poikkeavat ominaisuuksiltaan toisistaan.

Nostot läpi vaihe vaiheelta

Laaksosen mielestä rakennusalan ammattitutkinnoissa saisi olla nykyistä enemmän nostopuolta. Oppi tulee käytännön työssä, ja eri työmailla on eritasoisia perehdyttämiskäytäntöjä.

Inspectan nostotyöhenkilöstön pätevyyskoulutukset ovat kaksiosaisia. Lisäksi Inspecta tarjoaa erilaisia nostolaitteiden tarkastaja- ja käyttäjäkoulutuksia.

Taakankiinnittäjän ja merkinantajan pätevyyskoulutuksessa käsitellään muun muassa eri nosturityyppien ominaisuuksia, taakan kiinnitystä, nostoapuvälineiden oikeaa käyttöä sekä nostoapuvälineiden kunnon tarkastamista.

Myös noston suoritus käydään läpi vaihe vaiheelta, ja samalla tutuiksi tulevat myös ohjausmerkit.

- Onnistunut nosto lähtee hyvästä suunnittelusta. Silloin päätetään myös, millainen nosturi sekä millaiset nostoapuvälineet työhön valitaan. Myös nosturin paikasta päätetään. Tällä varmistetaan, että nosto voidaan tehdä turvallisesti.

Entä, miten huolellisesti nostot Suomessa käytännössä työmailla suunnitellaan?

– Suunnittelun huolellisuus vaihtelee. Osassa yrityksiä on selkeät pelisäännöt esimerkiksi siitä, milloin nostot vaativat kirjallista suunnittelua. Silloin vaativiin nostoihin myös osataan suhtautua niiden vaatimalla vakavuudella.

 

  www.inspecta.com

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.