SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista
Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta.
Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL esittää miljardin euron vuotuista lisäpanostusta tiestön ylläpitoon ja kehittämiseen. Liikenneverkkoa tulee kehittää parlamentaarisessa ohjauksessa ja 12 vuoden sykleissä. Miljardin vuotuisesta summasta SKAL ohjaisi 300 miljoonaa euroa perustienpidon rahoitustasoon, toiset 300 miljoonaa euroa tulisi vuosittain tiestön korjausvelan poistamiseen ja suurin erä, 400 miljoonaa euroa, tasokorotukseksi tiestön kehittämisinvestointeihin.
- Panostus maksaisi itsensä takaisin turvallisuutena ja kilpailukykynä, sanoo SKAL ry lehdistötiedotteessa.
Maanteiden tavaraliikenne käyttää tällä hetkellä vuosittain noin 1,3 miljardia litraa dieseliä. SKAL ry huomauttaa, että tavaraliikenteen energiankulutuksesta kaksi kolmasosaa liittyy raskaisiin ajoneuvoyhdistelmiin, joissa ei toistaiseksi ajoneuvoteknisistä syistä ole vaihtoehtoa nestemäiselle dieselille. Viimeaikaisissa päästökeskusteluissa kärkeen nostetulla sähköllä on paikkansa kevyimmissä jakelukuljetuksissa, tosin esimerkiksi pakettiautokuljetukset edustavat vain yhtä prosenttia tavaraliikenteen energiankulutuksesta.
- Koska dieseliä käytetään vielä pitkään, päästöjen kannalta on ratkaisevaa, mistä se valmistetaan. Ympäristöystävällisemmän dieselin saatavuus kohtuulliseen hintaan edellyttää raskaan liikenteen dieselin polttoaineveron alentamista ja jakeluvelvoitteen kasvattamista.
SKAL esittää liikenteen verotuksen kokonaisuudistusta, jossa verotuksen tavoitteeksi otettaisiin liikenteen päästöjen vähentäminen ja Suomen kilpailukyvyn tukeminen. Maanteiden tavaraliikenteessä käytettävän polttoaineen verotusta kevennettäisiin ottamalla käyttöön ammattidiesel, jolloin tuettaisiin fossiilista dieselöljyä kalliimman uusiutuvan dieselin osuuden kasvattamista kilpailukyvyn kärsimättä.
- Suomi ei voi olla yhtä aikaa Euroopan kovin dieselin verottaja ja kunnianhimoisin biopolttoaineiden edistäjä - on tehtävä valinta, sanoo toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.