https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

SSAB alkaa käyttää nesteytettyä maakaasua Raahessa

SSAB alkaa käyttää Raahen terästehtaalla nesteytettyä maakaasua (LNG). Sitä käytetään nauhavalssauslinjan askelpalkkiuuneissa nestekaasun sijasta ja Raahen Voiman voimalaitoksen kattilassa tuki- ja lisäpolttoaineena. LNG-varaston rakentaminen on käynnissä. Varsinainen käyttö alkaa vuoden 2018 aikana.

ssab

Kuva: Wärtsilä

Nesteytetyn maakaasun avulla SSAB korvaa öljypohjaisten polttoaineiden käyttöä ja siten vähentää hiukkasten, typen ja rikin oksidien sekä hiilidioksidin päästöjä nykyiseen verrattuna. Nesteytetty maakaasu korvaa noin 90 prosenttia tehtaalla aikaisemmin käytetystä nestekaasusta. Nestekaasua tarvitaan vielä esimerkiksi polttoleikkauksiin.

SSAB:n tehtaalla Raahessa Raahen Voima rakennuttaa parhaillaan nesteytetyn maakaasun varastoa. Kaksi isoa LNG-tankkia saapuu maantiekuljetuksena terminaaliin marraskuun lopulla. Tankit ovat suuria: pituus on 35 metriä ja halkaisija 6 metriä. Raahen LNG-varaston toimittaa avaimet käteen -sopimuksella teknologiayhtiö Wärtsilä.

Nesteytetty maakaasu kuljetetaan Raaheen säiliöautoilla Manga LNG Oy:n terminaalista Torniosta. Sinne on juuri saapunut ensimmäinen erä nesteytettyä maakaasua. Kuljetukset Raaheen alkavat vuoden 2018 alkupuolella.

Manga LNG Oy:n LNG-terminaali Torniossa on Outokumpu Oyj:n, SSAB:n, Skangasin ja EPV Energia Oy:n yhteisyritys. SSAB:n osuus terminaalihankkeesta on 25 prosenttia. SSAB on sijoittanut Tornion terminaalin noin 7 miljoonaa euroa sekä investoinut lisäksi Raahen LNG-varastoon noin 5 miljoonaa euroa. 

www.ssab.fi

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.