https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

SSAB:n Raahen terästehtaalla testataan laivakuljetusten polttoaineena biokaasua

Kokeilu tehdään yhteistyössä ESL Shippingin ja Gasumin kanssa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun biokaasua käytetään laivan polttoaineena Suomessa.

gasum

Testissä M/S Viikkiin tankattiin LNG:n lisäksi yksi rekkaerä biokaasua, joka tuotiin SSAB:n Raahen satamaan Gasumin terminaalista Porista.

SSAB, ESL Shipping ja Gasum pyrkivät yhdessä vähentämään SSAB:n raaka-ainekuljetuksista aiheutuvia päästöjä. Viime vuonna SSAB ja ESL Shipping ottivat käyttöön uuden kuljetusketjun, joka SSAB:n mukaan edeltäjäänsä verrattuna lähes puolitti SSAB:n raaka-ainekuljetuksista aiheutuvat hiilidioksidipäästöt Luulajan, Oxelösundin ja Raahen satamien välillä. Uudistetussa kuljetusketjussa perinteisiä polttoaineita korvattiin nesteytetyllä maakaasulla (LNG), jota ESL Shippingin uudet alukset Viikki ja Haaga käyttävät. Nyt osapuolet testaavat biokaasun (LBG) käyttöä lisäpolttoaineena korvaamaan fossiilisia polttoaineita edelleen.

- Testillä pyritään selvittämään, voisimmeko hyödyntää biokaasua pieninä erinä laivakuljetuksissa päästöjen vähentämiseksi. Biokaasussa oleva metaani on biogeenisestä materiaalista peräisin, joten se ei sisällä lainkaan fossiilista hiiltä. Testissä käytettävän biokaasun määrällä voisimme vähentää laivaketjun hiilidioksidipäästöjä edelleen 25-28 prosenttia, sanoo SSAB:n ympäristö- ja turvallisuusjohtaja Harri Leppänen yhtiön lehdistötiedotteessa.

Pyrkimys fossiilisten hiilidioksidipäästöjen poistamiseen edellyttää, että LNG korvattaisiin täysin biokaasulla ja moottorissa käytettävä diesel korvattaisiin biodieselillä.

- Keskustelemme parhaillaan ESL:n kanssa Viikin ja Haagan 100 prosenttisen biokaasun käytöstä, kertoo Gasumin meriliikenteen myyntijohtaja Jacob Granqvist.

SSAB haluaa tuoda fossiilivapaan teräksen markkinoille maailman ensimmäisenä teräsyhtiönä jo vuonna 2026. Koko yhtiön toiminnan on määrä olla fossiilivapaata vuoteen 2045 mennessä. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi SSAB on käynnistänyt yhdessä LKAB:n ja Vattenfallin kanssa HYBRIT-hankkeen, jossa teräksenvalmistuksen arvoketjussa kaivoksesta valmiiksi terästuotteiksi poistetaan fossiiliset hiilidioksidipäästöt.

- Täysin fossiilivapaat toiminnot vaativat kuitenkin, että myös kuljetuksista on poistettu fossiiliset polttoaineet, jatkaa Harri Leppänen.

SSAB:n Raahen tehtaalla yli 90 prsoenttia hiilidioksidipäästöistä aiheutuu raudantuotannosta, jossa käytetään pelkistyksen raaka-aineena fossiilista kivihiiltä. HYBRIT hankkeessa kivihiili on tarkoitus korvata vedyllä, jolloin päästöinä syntyy hiilidioksidin sijaan vesihöyryä. Rautaa valmistetaan tehtaalla kahdessa masuunissa, joista toinen suljetaan noin vuonna 2029 ja tuotannossa siirrytään puolittain valokaariuunitekniikkaan, jossa raaka-aineena käytetään vetypelkistettyä rautaa ja kierrätysterästä. Muutos tulee vähentämään tehtaan päästöjä noin 40 prosenttia. Myös toinen masuuni korvataan valokaariuunilla vuoteen 2040 mennessä, mikä tulee nollaamaan tehtaan fossiiliset hiilidioksidipäästöt, mikäli kuljetukset toteutuvat ilman fossiilisia polttoaineita.  

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.