SSAB:n Raahen terästehtaalla testataan laivakuljetusten polttoaineena biokaasua

Kokeilu tehdään yhteistyössä ESL Shippingin ja Gasumin kanssa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun biokaasua käytetään laivan polttoaineena Suomessa.

gasum

Testissä M/S Viikkiin tankattiin LNG:n lisäksi yksi rekkaerä biokaasua, joka tuotiin SSAB:n Raahen satamaan Gasumin terminaalista Porista.

SSAB, ESL Shipping ja Gasum pyrkivät yhdessä vähentämään SSAB:n raaka-ainekuljetuksista aiheutuvia päästöjä. Viime vuonna SSAB ja ESL Shipping ottivat käyttöön uuden kuljetusketjun, joka SSAB:n mukaan edeltäjäänsä verrattuna lähes puolitti SSAB:n raaka-ainekuljetuksista aiheutuvat hiilidioksidipäästöt Luulajan, Oxelösundin ja Raahen satamien välillä. Uudistetussa kuljetusketjussa perinteisiä polttoaineita korvattiin nesteytetyllä maakaasulla (LNG), jota ESL Shippingin uudet alukset Viikki ja Haaga käyttävät. Nyt osapuolet testaavat biokaasun (LBG) käyttöä lisäpolttoaineena korvaamaan fossiilisia polttoaineita edelleen.

- Testillä pyritään selvittämään, voisimmeko hyödyntää biokaasua pieninä erinä laivakuljetuksissa päästöjen vähentämiseksi. Biokaasussa oleva metaani on biogeenisestä materiaalista peräisin, joten se ei sisällä lainkaan fossiilista hiiltä. Testissä käytettävän biokaasun määrällä voisimme vähentää laivaketjun hiilidioksidipäästöjä edelleen 25-28 prosenttia, sanoo SSAB:n ympäristö- ja turvallisuusjohtaja Harri Leppänen yhtiön lehdistötiedotteessa.

Pyrkimys fossiilisten hiilidioksidipäästöjen poistamiseen edellyttää, että LNG korvattaisiin täysin biokaasulla ja moottorissa käytettävä diesel korvattaisiin biodieselillä.

- Keskustelemme parhaillaan ESL:n kanssa Viikin ja Haagan 100 prosenttisen biokaasun käytöstä, kertoo Gasumin meriliikenteen myyntijohtaja Jacob Granqvist.

SSAB haluaa tuoda fossiilivapaan teräksen markkinoille maailman ensimmäisenä teräsyhtiönä jo vuonna 2026. Koko yhtiön toiminnan on määrä olla fossiilivapaata vuoteen 2045 mennessä. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi SSAB on käynnistänyt yhdessä LKAB:n ja Vattenfallin kanssa HYBRIT-hankkeen, jossa teräksenvalmistuksen arvoketjussa kaivoksesta valmiiksi terästuotteiksi poistetaan fossiiliset hiilidioksidipäästöt.

- Täysin fossiilivapaat toiminnot vaativat kuitenkin, että myös kuljetuksista on poistettu fossiiliset polttoaineet, jatkaa Harri Leppänen.

SSAB:n Raahen tehtaalla yli 90 prsoenttia hiilidioksidipäästöistä aiheutuu raudantuotannosta, jossa käytetään pelkistyksen raaka-aineena fossiilista kivihiiltä. HYBRIT hankkeessa kivihiili on tarkoitus korvata vedyllä, jolloin päästöinä syntyy hiilidioksidin sijaan vesihöyryä. Rautaa valmistetaan tehtaalla kahdessa masuunissa, joista toinen suljetaan noin vuonna 2029 ja tuotannossa siirrytään puolittain valokaariuunitekniikkaan, jossa raaka-aineena käytetään vetypelkistettyä rautaa ja kierrätysterästä. Muutos tulee vähentämään tehtaan päästöjä noin 40 prosenttia. Myös toinen masuuni korvataan valokaariuunilla vuoteen 2040 mennessä, mikä tulee nollaamaan tehtaan fossiiliset hiilidioksidipäästöt, mikäli kuljetukset toteutuvat ilman fossiilisia polttoaineita.  

Uusimmat artikkelit

K-kauppojen aurinkovoimaloilla ennätystehot touko-kesäkuussa

K-kauppojen aurinkovoimaloiden yli 40 000 aurinkopaneelia tuottivat touko-kesäkuussa ennätykselliset yli 3 000 MWh puhdasta aurinkosähköä. Kokonaisuudessa tuotettu määrä vastaa noin 5 000 pakastealtaan vuotuista sähkönkulutusta. Parhaimmassa tapauksessa aurinkovoimalla pystytään kattamaan valtaosa kaupan päivittäisestä sähkötarpeesta. 

7.8.2020 | Alan Uutiset

Tullin ennakkotilasto: Viennin syöksy pysähtyi kesäkuussa

Suomen tavaraviennin arvo oli 4,5 miljardia euroa kesäkuussa, eli 15,4 prosenttia vuoden takaista vähemmän. Tilanne kuitenkin koheni toukokuusta.

Saksalaisjätti Schaeffler lanseeraa suomalaisen partneriverkoston avulla kehitetyn kunnonvalvontajärjestelmän

Saksalainen auto- ja teollisuusalan yritys Schaeffler on toteuttanut kunnonvalvontajärjestelmänsä OPTIME:n suomalaisen partneriverkoston avulla. Saksalaisyhtiö on jo aikaisemmin perustanut tuotekehitystiimin Suomeen ja nyt yhteistyöllä luotua tuotetta lanseerataan kaupallisesti.

EVA: Talouskriisi on suomalaisten suurin uhka

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n julkaisemassa tutkimuksessa kysyttiin, kuinka uhkaavina suomalaiset pitävät maailmalla ja Suomessa tapahtuvia konflikteja ja kriisejä omalle ja läheistensä turvallisuudelle. Eniten pelkoa suomalaisissa herätti uusi laajamittainen talouskriisi (77 prosenttia vastaajista) sekä toiseksi eniten pandemiat ja tartuntataudit (72 prosenttia vastaajista).

Signify tuo markkinoille uusia desinfioivia valaisimia

UV-teknologiaan perustuvaan valaistukseen erikoistunut Signify kertoi kasvattavansa UV-C-valaistuksen tuotantokapasiteettiaan ja laajentavansa UV-C-tuotevalikoimaansa maailman kasvaneen desinfiointitarpeen vuoksi.

Asfalttikoneista saatava data parantaa päällysteen laatua, vähentää päästöjä

Asfalttikoneiden anturien tuottaman tiedon avulla voidaan vaikuttaa päällysteen laatuun ja kestävyyteen.

29.5.2020 | Kumppaniartikkeli

Viafin Service jatkaa yrityskaupan jälkeen kasvu-uralla

Teollisuuden kunnossapitoa tarjoava Viafin Service Oyj on vuoden ajan sulatellut suurta kaasualan käyttö- ja kunnossapitopalveluihin liittyvää yrityskauppaa. Nyt Viafin GASiksi nimetyn yhtiön hankinta on saatettu onnistuneesti päätökseen ja listautunut emoyhtiö voi jatkaa matkaa kohti seuraavaa tavoitetta. Päämääränä on nousta sadan miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäväksi teollisuuden kunnossapitoyhtiöksi vuoden 2022 aikana.