SSAB valmistautuu fossiilivapaaseen terästuotantoon

SSAB valmistautuu muuttamaan terästuotantonsa fossiilivapaaksi ja on julkaissut suunnitelman, jonka mukaan CO2-päästöt vähenevät merkittävästi jo ennen lopullista fossiilivapaan teräksen tuotannon ratkaisua. Tavoitteena on olla täysin fossiilivapaa vuoteen 2045 mennessä. SSAB:n järjestelyt tehdään samaan aikaan, kun SSAB, LKAB ja Vattenfall vievät eteenpäin HYBRIT-hanketta, jonka päämääränä on ratkaisu fossiilivapaaseen terästuotantoon.

fossiili_ssab

Parhaillaan selvitetään Ruotsin Oxelösundin masuunin muuntamista valokaariuuniksi, mikä on ensimmäinen askel tuotannon sopeuttamisessa kohti fossiilivapaan teräksen tuotantoa. Muutostyö tehdään vuoden 2025 paikkeilla ja sen myötä SSAB:n hiilidioksidipäästöt vähenevät Ruotsissa noin 25 prosenttia.

Suunnitteilla on muuntaa myös Raahen ja Luulajan masuunit vuosina 2030-2040, millä poistetaan valtaosa jäljellejäävistä hiilidioksidipäästöistä tavoitteena täysi fossiilivapaus vuoteen 2045 mennessä

– Uudelleenjärjestelyt fossiilivapaan terästuotannon toteuttamista varten on jo aloitettu ja nyt on aika havainnollistaa, miltä prosessi tulee näyttämään. Uskomme, että tämä on oikea suunta ja että tämän myötä meille tarjoutuu runsaasti kiinnostavia liiketoimintamahdollisuuksia. SSAB haluaa olla osa ilmastokysymyksen ratkaisua, sanoo SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist.

SSAB:n tehtaiden uudelleenjärjestelyt ovat seurausta SSAB:n, LKAB :n ja Vattenfallin HYBRIT-hankkeesta, jonka päämääränä on toteuttaa ratkaisu fossiilivapaaseen terästuotantoon.

Nykyään rautamalmin pelkistämiseen raudaksi käytetään mm. Australiasta Ruotsiin ja Suomeen rahdattua hiiltä ja koksia. Prosessissa muodostuu runsaasti hiilidioksidia. HYBRIT-hankkeen ajatuksena on käyttää sen sijaan vetykaasua, jota tuotetaan fossiilivapaista energialähteistä valmistettavalla sähköllä. Päästönä syntyy tällöin tavallista vettä.

Ruotsilla ja Suomella on ainutlaatuiset edellytykset edistää siirtymistä fossiilivapaaseen teräkseen, sillä niillä on mahdollisuus ilmastoälykkään ja fossiilivapaan sähkön tuottamiseen, Euroopan korkealaatuisin rautamalmi sekä erikoistunut ja innovatiivinen terästeollisuus.

Projektin toteutuminen vaatii kuitenkin myös jatkossa kansallista panostusta Ruotsin ja Suomen valtioilta, tutkimuslaitoksilta ja korkeakouluilta.

www.ssab.fi

Uusimmat artikkelit

Neste, ReNew ELP ja Licella aloittavat yhteistyön jätemuovin hyödyntämiseksi raaka-aineena

Uusiutuvan dieselin valmistaja Neste, brittiläinen kemiallisen kierrätyksen yhtiö ReNew ELP ja australialainen teknologiakehittäjä Licella tutkivat yhteisessä kehitysprojektissa erilaisten jätemuovien käyttöpotentiaalia polttoaineiden, kemikaalien ja uusien muovien raaka-aineena.

Kauppakeskus Veturin katolle valmistuu yksi Suomen suurimmista aurinkovoimaloista

Kouvolassa sijaitsevan Kauppakeskus Veturin katolle valmistuu elokuussa aurinkovoimala. Suomen suurimpiin lukeutuva aurinkovoimala  tuottaa sähköä kauppakeskuksessa sijaitsevalle K-Citymarketille. Veturin kauppakeskus tarvitsee kaukolämpöä lämmittämiseen vain kaikkein kovimmilla pakkasilla.

13.8.2018 | Alan Uutiset

Fortum myy käyttö- ja kunnossapitoliiketoimintansa Naantalissa Turku Energialle

Turun Seudun Energiantuotanto Oy (TSE) keskittää Turun ja Naantalin voimalaitostensa käytön ja kunnossapidon yhdelle palveluntoimittajalle, Turku Energialle. Tällä hetkellä Turun laitoksilla toiminnasta vastaa Turku Energia ja Naantalin laitoksilla Fortum. TSE on Fortumin osaomisteinen yhtiö.

Vesivoimalan uusiminen hyödyttää vesistöä

Savon Voima Oyj on valinnut VEO:n huolehtimaan Vieremällä sijaitsevan Salahmin 1MW:n vesivoimalaitoksen koneistojen kokonaisuusinnasta. Uudistuksessa entiset pienemmät potkuriturpiinit korvataan yhdellä isommalla säädettävällä turpiinilla, jonka avulla vesistön virtaama pystytään pitämään tasaisempana ja voimalan hyötysuhdetta saadaan parannettua.

13.8.2018 | Tutkimus ja koulutus

Puettava teknologia ja lisätty todellisuus mahdollistavat uudet työtavat kunnossapidossa

Puettavaa teknologiaa voidaan käyttää robotin etäohjauksessa ja lisätty todellisuus voi opastaa mobiilia huoltohenkilöä maapallon toiselta puolelta. VTT:n tutkija, diplomi-insinööri Iina Aaltonen havaitsi väitöstyössään, että uusien teknologioiden sovellettavuus ei ole vielä riittävällä tasolla työkäyttöön. Tarvitaan käytännön tietoa työntekijän ja teknologian vuorovaikutuksesta, jotta sovellettavuus ja kalliit teknologiainvestoinnit saadaan käännettyä hyödyiksi ja voitoiksi.

Posti ja Vaisala keräävät tekoälyllä tietoa teiden kunnosta

Suomen Posti ja Vaisala yhdistävät voimansa teiden ja katujen kuntoa mittaavan tekoälylaitteiston käyttöönotossa ja kaupallistamisessa. Vaisalan kehittämä RoadAI -järjestelmä antaa tiestön kunnosta ja liikenneoloista tosiaikaisen tilannekuvan Postin jakeluautojen kameroiden ja Vaisalan antureiden kautta. Pitkällä tähtäyksellä kimppa kehittää älyliikennettä Suomessa.