SSAB valmistautuu fossiilivapaaseen terästuotantoon

SSAB valmistautuu muuttamaan terästuotantonsa fossiilivapaaksi ja on julkaissut suunnitelman, jonka mukaan CO2-päästöt vähenevät merkittävästi jo ennen lopullista fossiilivapaan teräksen tuotannon ratkaisua. Tavoitteena on olla täysin fossiilivapaa vuoteen 2045 mennessä. SSAB:n järjestelyt tehdään samaan aikaan, kun SSAB, LKAB ja Vattenfall vievät eteenpäin HYBRIT-hanketta, jonka päämääränä on ratkaisu fossiilivapaaseen terästuotantoon.

fossiili_ssab

Parhaillaan selvitetään Ruotsin Oxelösundin masuunin muuntamista valokaariuuniksi, mikä on ensimmäinen askel tuotannon sopeuttamisessa kohti fossiilivapaan teräksen tuotantoa. Muutostyö tehdään vuoden 2025 paikkeilla ja sen myötä SSAB:n hiilidioksidipäästöt vähenevät Ruotsissa noin 25 prosenttia.

Suunnitteilla on muuntaa myös Raahen ja Luulajan masuunit vuosina 2030-2040, millä poistetaan valtaosa jäljellejäävistä hiilidioksidipäästöistä tavoitteena täysi fossiilivapaus vuoteen 2045 mennessä

– Uudelleenjärjestelyt fossiilivapaan terästuotannon toteuttamista varten on jo aloitettu ja nyt on aika havainnollistaa, miltä prosessi tulee näyttämään. Uskomme, että tämä on oikea suunta ja että tämän myötä meille tarjoutuu runsaasti kiinnostavia liiketoimintamahdollisuuksia. SSAB haluaa olla osa ilmastokysymyksen ratkaisua, sanoo SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist.

SSAB:n tehtaiden uudelleenjärjestelyt ovat seurausta SSAB:n, LKAB :n ja Vattenfallin HYBRIT-hankkeesta, jonka päämääränä on toteuttaa ratkaisu fossiilivapaaseen terästuotantoon.

Nykyään rautamalmin pelkistämiseen raudaksi käytetään mm. Australiasta Ruotsiin ja Suomeen rahdattua hiiltä ja koksia. Prosessissa muodostuu runsaasti hiilidioksidia. HYBRIT-hankkeen ajatuksena on käyttää sen sijaan vetykaasua, jota tuotetaan fossiilivapaista energialähteistä valmistettavalla sähköllä. Päästönä syntyy tällöin tavallista vettä.

Ruotsilla ja Suomella on ainutlaatuiset edellytykset edistää siirtymistä fossiilivapaaseen teräkseen, sillä niillä on mahdollisuus ilmastoälykkään ja fossiilivapaan sähkön tuottamiseen, Euroopan korkealaatuisin rautamalmi sekä erikoistunut ja innovatiivinen terästeollisuus.

Projektin toteutuminen vaatii kuitenkin myös jatkossa kansallista panostusta Ruotsin ja Suomen valtioilta, tutkimuslaitoksilta ja korkeakouluilta.

www.ssab.fi

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.