Sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akut kierrätyksen piiriin

Pirkanmaan ELY-keskus on hyväksynyt Suomen Autokierrätys Oy:n sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akkujen keräyksestä ja kierrätyksestä vastaavaksi tuottajayhteisöksi.

pexels-photo

Sähkö- ja hybridiautot ovat yleistyneet, ja tavoitteet niiden lisäämiseksi ovat korkealla. Vuonna 2018 jo lähes 15 prosentissa ensirekisteröidyistä autoista oli ajovoima-akku. 

- Sähkö- ja hybridiautojen keräys- ja kierrätysjärjestelmä on ollut jo pitkään olemassa, mutta nyt uutena on perustettu kierrätysjärjestelmä myös näiden sisältämille ajovoima-akuille, kertoo Arto Silvennoinen Suomen Autokierrätys Oy:stä.

Ajovoima-akut poikkeavat perinteisistä autojen käynnistysakuista, sillä ne ovat kalliimpia, osa painaa jopa 400 kiloa, ja niissä on monen sadan voltin jännite. Latausten purkaminen on vaarallista työtä, jossa on noudatettava sähköturvallisuusmääräyksiä ja siksi akkujen käsittely vaatiikin henkilökunnan koulutuksen.

Vastaanottopisteitä yli 700

Elinkaarensa päässä olevien ja vikaantuneiden ajovoima-akkujen vastaanottopisteitä ovat valtuutetut automerkkihuollot sekä Suomen Autokierrätyksen romuajoneuvojen vastaanottopisteet, yhteensä noin 760 vastaanottopistettä. Merkkihuollot ovat pääasiallinen vastaanottopiste niille akuille, jotka tulevat elinkaarensa päähän ajoneuvon käytön aikana. Romuajoneuvojen vastaanottopisteet puolestaan vastaanottavat ajovoima-akkuja lähinnä kierrätettäväksi tulevista elinkaarensa päässä olevista sähkö- ja hybridiautoista.

- Toistaiseksi akkuja on palautunut kierrätykseen vuosittain vain joitakin kappaleita, mutta tulevaisuudessa autojen lisääntyessä myös akkujen määrien odotetaan luonnollisesti kasvavan, toteaa ylitarkastaja Johanna Alakerttula Pirkanmaan ELY-keskuksesta.

Uudelleenkäyttö, hyödyntäminen ja muu jätehuolto

Käytöstä poistetuille akuille tehdään aina kuntoarvio. Tehtaalle palautuneet akut pyritään kunnostamaan käytettäväksi uudelleen ajovoima-akkuina tai hyödyntämään muussa käytössä. Joissain tapauksissa akku on mahdollista kunnostaa uudelleenkäyttöön merkkihuollossa. Akut, jotka eivät kelpaa kunnostukseen, kierrätetään. Tuottajayhteisön käyttämien operaattorien kierrätysprosessit ovat lainsäädännön mukaisia.

Maahantuojat vastuussa jätehuollon järjestämisestä

Jätelain mukaan sähkö- ja hybridiautojen sekä niihin asennettavien ajovoima-akkujen maahantuojat vastaavat akkujen jätehuollon järjestämisestä ja kustannuksista. Tätä vastuuta kutsutaan tuottajavastuuksi.

Suomen Autokierrätys Oy vastaa ajovoima-akkujen tuottajavastuuvelvoitteiden hoitamisesta jäseneksi liittyneiden maahantuojien puolesta. Tavanomaisten lyijyakkujen tuottajayhteisönä jatkaa aiempaan tapaan Akkukierrätys Pb Oy.

Pirkanmaan ELY-keskus toimii valtakunnallisena tuottajavastuuviranomaisena ja hyväksyy kaikkien tuottajavastuun alaisten tuotteiden kuten akkujen, ajoneuvojen, sähkölaitteiden, renkaiden, paperin ja pakkausten keräyksestä ja kierrätyksestä vastaavat tuottajayhteisöt.

Uusimmat artikkelit

19.4.2019 | Alan Uutiset

Fortum sai ympäristöluvan Porin tuhkajalostamolle

Etelä-Suomen aluehallintovirasto myönsi Fortumin Porin tuhkajalostamolle ympäristöluvan 18.4.2019. Porin tuhkajalostamossa käsitellään jätteenpolttolaitoksissa syntyvät tuhkat lain vaatimalla tavalla.

VR Kunnossapito selätti kilpailijat HKL:n metrojunien urakassa

VR-Yhtymä Oy on tehnyt merkittävän aluevaltauksen voittamalla Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kilpailutuksen metrojunien peruskorjauksesta. Hankkeen kokonaisarvo VR:lle on noin 30 miljoonaa euroa ja sen toteuttaa VR Kunnossapito Oy.

Maailman ensimmäinen markkinapaikka hiilidioksidin poistolle

Puro on maailman ensimmäinen markkinapaikka, joka käy kauppaa hiilidioksidin poistolla ilmakehästä. Puro on 23 yrityksen pilottihanke, jonka tavoitteena on tehdä hiilidioksidin poistosta verifioitavaa, vertailukelpoista ja kaupallista toimintaa.

Lahti Precision tuo markkinoille mobiilipohjaisen punnituspalvelun

Lahti Precision on tuonut markkinoille maailman ensimmäinen järjestelmistä riippumattoman mobiilipohjaisen punnituspalvelun mScalesin.

PostNord ja GKN Powder Metallurgy vauhdittavat 3D-tulostuksen toimitusketjun kehitystä

Globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat merkittävällä tavalla nykypäivän tuotantoteollisuuteen. Toimitusajoista on tullut keskeinen kilpailutekijä laadukkaan ja tehokkaan tuotannon rinnalle, mikä nostaa automaation merkityksen uudelle tasolle. PostNord ja GKN Powder Metallurgyn ovat ryhtyneet yhteistyöhön tavoitteenaan lisätä 3D-tulostusmarkkinoiden avoimuutta ja saatavuutta.

Ilmastonmuutos kuriin aurinkopolttoaineiden tuotannolla

Uudessa keinotekoisen fotosynteesin tutkimushankkeessa imitoidaan luonnon fotosynteesiprosessia ja kehitetään teknologia, joka tuottaa auringonvalosta, ilmakehän hiilidioksidista ja vedestä uusiutuvaa hiilineutraalia energiaa yhteiskunnan tarpeisiin.

3.4.2019 | Kumppaniartikkeli

GlobalReader vie tuotantolaitokset lähemmäs Industry 4.0 maailmaa

Ammattitaitoisen ja motivoituneen työvoiman löytäminen on tänä päivänä monelle valmistavan teollisuuden yritykselle haastavaa. Vaikka tehdastyön luonne on lisääntyneen automaation ansiosta muuttunut vuosien varrella täysin, työn arjen todellisuus ei useinkaan vastaa millenniaalisukupolven edustajien odotuksia. Pelkkä rahallinen korvaus työstä ei useinkaan heille riitä, vaan työn tekemisen on oltava myös mielekästä ja motivoivaa.