https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akut kierrätyksen piiriin

Pirkanmaan ELY-keskus on hyväksynyt Suomen Autokierrätys Oy:n sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akkujen keräyksestä ja kierrätyksestä vastaavaksi tuottajayhteisöksi.

pexels-photo

Sähkö- ja hybridiautot ovat yleistyneet, ja tavoitteet niiden lisäämiseksi ovat korkealla. Vuonna 2018 jo lähes 15 prosentissa ensirekisteröidyistä autoista oli ajovoima-akku. 

- Sähkö- ja hybridiautojen keräys- ja kierrätysjärjestelmä on ollut jo pitkään olemassa, mutta nyt uutena on perustettu kierrätysjärjestelmä myös näiden sisältämille ajovoima-akuille, kertoo Arto Silvennoinen Suomen Autokierrätys Oy:stä.

Ajovoima-akut poikkeavat perinteisistä autojen käynnistysakuista, sillä ne ovat kalliimpia, osa painaa jopa 400 kiloa, ja niissä on monen sadan voltin jännite. Latausten purkaminen on vaarallista työtä, jossa on noudatettava sähköturvallisuusmääräyksiä ja siksi akkujen käsittely vaatiikin henkilökunnan koulutuksen.

Vastaanottopisteitä yli 700

Elinkaarensa päässä olevien ja vikaantuneiden ajovoima-akkujen vastaanottopisteitä ovat valtuutetut automerkkihuollot sekä Suomen Autokierrätyksen romuajoneuvojen vastaanottopisteet, yhteensä noin 760 vastaanottopistettä. Merkkihuollot ovat pääasiallinen vastaanottopiste niille akuille, jotka tulevat elinkaarensa päähän ajoneuvon käytön aikana. Romuajoneuvojen vastaanottopisteet puolestaan vastaanottavat ajovoima-akkuja lähinnä kierrätettäväksi tulevista elinkaarensa päässä olevista sähkö- ja hybridiautoista.

- Toistaiseksi akkuja on palautunut kierrätykseen vuosittain vain joitakin kappaleita, mutta tulevaisuudessa autojen lisääntyessä myös akkujen määrien odotetaan luonnollisesti kasvavan, toteaa ylitarkastaja Johanna Alakerttula Pirkanmaan ELY-keskuksesta.

Uudelleenkäyttö, hyödyntäminen ja muu jätehuolto

Käytöstä poistetuille akuille tehdään aina kuntoarvio. Tehtaalle palautuneet akut pyritään kunnostamaan käytettäväksi uudelleen ajovoima-akkuina tai hyödyntämään muussa käytössä. Joissain tapauksissa akku on mahdollista kunnostaa uudelleenkäyttöön merkkihuollossa. Akut, jotka eivät kelpaa kunnostukseen, kierrätetään. Tuottajayhteisön käyttämien operaattorien kierrätysprosessit ovat lainsäädännön mukaisia.

Maahantuojat vastuussa jätehuollon järjestämisestä

Jätelain mukaan sähkö- ja hybridiautojen sekä niihin asennettavien ajovoima-akkujen maahantuojat vastaavat akkujen jätehuollon järjestämisestä ja kustannuksista. Tätä vastuuta kutsutaan tuottajavastuuksi.

Suomen Autokierrätys Oy vastaa ajovoima-akkujen tuottajavastuuvelvoitteiden hoitamisesta jäseneksi liittyneiden maahantuojien puolesta. Tavanomaisten lyijyakkujen tuottajayhteisönä jatkaa aiempaan tapaan Akkukierrätys Pb Oy.

Pirkanmaan ELY-keskus toimii valtakunnallisena tuottajavastuuviranomaisena ja hyväksyy kaikkien tuottajavastuun alaisten tuotteiden kuten akkujen, ajoneuvojen, sähkölaitteiden, renkaiden, paperin ja pakkausten keräyksestä ja kierrätyksestä vastaavat tuottajayhteisöt.

Uusimmat artikkelit

20.8.2025 | Alan Uutiset

Teollisuuden Voiman uusi toimitusjohtaja on Philippe Bordarier

Fysiikan tohtori Philippe Bordarier siirtyy tehtävään Hollannin energiayhtiö Neolta. Hän aloittaa työnsä joulukuun alussa.

Euroopan modernein kartonkituotantolinja avattiin Oulussa

Stora Enson Oulun tehtaan uusi tuotantolinja vihittiin käyttöön 18. elokuuta. Tehdasalueen uudistuksiin on investoitu 1,1 miljardia euroa.

Metso laajensi kaivosalueen ytimessä toimivaa huoltokeskustaan Chilessä

La Negran alueella toimiva huoltokeskus on kolminkertaistanut sopimustensa määrän viime vuosien aikana. Laajennus parantaa erityisesti suurten laitteiden huoltokyvykyyttä.

Työturvallisuusrikoksesta ja ympäristön törkeästä turmelemisesta ehdollista vankeutta

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi kauhavalaisen yrityksen törkeästä ympäristön turmelemisesta ja työturvallisuusrikoksesta yhteisösakkoon ja rikoshyödyn menettämiseen. Laiminlyönnit paljastuivat työsuojelutarkastuksessa.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.