https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Stara otti käyttöön biopohjaisen tiemerkintämassan – mikromuovipäästöt vähenevät merkittävästi

Helsingin kaupungin liikelaitos Stara siirtyi heinäkuussa käyttämään aiempaa ympäristöystävällisempää, biopohjaista tiemerkintämassaa. Ympäristöystävällisempi merkintämateriaali vähentää huomattavasti katujen kestomerkintöjen kulumisesta aiheutuvia mikromuovipäästöjä Helsingissä.

stara

Stara käyttää biopohjaista tiemerkintämassaa kaikissa suojatiemerkinnöissä. Kuva: Veikko Somerpuro

Tiemerkintämassoja käytetään esimerkiksi katujen, pyöräteiden, jalankulkuväylien ja paikoitusalueiden kestomerkinnöissä. Stara käyttää vuosittain 60 000–100 000 kg massaa kuluneiden merkintöjen uusimiseen.

– Perinteisten tiemerkintämassojen yksi pääraaka-aine on öljypohjainen hartsi, joka kuluessaan ja renkaiden alla jauhautuessaan aiheuttaa mikromuovipäästöjä, jotka voivat hulevesien mukana kulkeutua vesistöihin, ympäristöinsinööri Kati Nurminen Starasta sanoo.

Stara kilpailutti tiemerkintämassat keväällä 2021. Biopohjaista hartsia sisältävä tiemerkintämassa on hieman kalliimpaa kuin yleisesti käytetyt massat mutta ympäristölle huomattavasti vähemmän haitallista. Massojen kilpailutuksessa painotettiin sekä kestävyyttä että ympäristöystävällisyyttä.

– Kilpailutuksen voittaneessa materiaalissa öljypohjainen hartsi on korvattu mäntyöljystä valmistetulla biohartsilla. Vaikka polymeerejä on tässäkin massassa, sen kulumisesta syntyy aiempaa merkittävästi vähemmän mikromuovipäästöjä, ja biohartsin hiilijalanjälkikin on öljypohjaista pienempi, Nurminen sanoo.

Helsingissä on noin 1 200 kilometriä katuja, ja niiden tiemerkintöjen kunnossapidosta vastaa Stara.

– Osa aliurakoitsijoistamme käyttää biopohjaista tiemerkintämassaa jo nyt. Ensi vuonna tiukennamme urakkakilpailutuksemme ympäristökriteerejä niin, että jatkossa myös kaikki aliurakoitsijamme käyttävät vastaavaa tiemerkintämassaa, tuotantopäällikkö Mika Honkasalo Starasta sanoo.

Uusimmat artikkelit

23.9.2021 | Alan Uutiset

Konkurssiaaltoa ei tullutkaan – miten suojautua asiakasyritysten maksuvaikeuksilta

Koronapandemian alkaessa ekonomistit ympäri maailman ennustivat kaikkien aikojen konkurssiaaltoa. Valtioiden nopeasti liikkeelle polkaisemat tukitoimet, lainojen lyhennysvapaat ja verottajan myöntämät lykkäykset ovat toistaiseksi suojanneet yrityksiä konkursseilta. Määräaikaiset lainsäädännön muutokset ja valtioiden tukitoimet ovat kuitenkin päättyneet kesällä 2021 tai päättyvät viimeistään kuluvan syksyn aikana.

Typpihapon luokituksen muuttuminen voi edellyttää kemikaaliturvallisuussäädösten mukaisia toimia

Typpihapolle on määritetty EU:ssa yhdenmukainen, sitova luokitus- ja merkintävaatimus. Muutos voi vaikuttaa tuotantolaitoksen vaarallisten kemikaalien käsittelyn ja varastoinnin laajuuteen. Muutosta sovelletaan 1.3.2022 alkaen.

Jumiskon vesivoimalaitoksen peruskunnostuksesta lisää joustavuutta tuotantoon

Kemijärvellä sijaitsevan Jumiskon vesivoimalaitos on otettu peruskunnostuksen jälkeen jälleen käyttöön. Peruskunnostuksen ansiosta voimalaitoksen säätömahdollisuudet ja energiatehokkuus paranevat, Pohjolan Voima (PVO) kertoo lehdistötiedotteessa.

Vaasan yliopisto järjestää kansainvälisen älykkäiden energiajärjestelmien ja -teknologioiden SEST2021-konferenssin 6.–8.9.2021

Vaasan yliopisto järjestää 6.–8. syyskuuta 2021 kansainvälisen konferenssin älykkäistä energiajärjestelmistä ja -teknologioista. Kolmipäiväinen SEST2021 järjestetään koronapandemian vuoksi etäkonferenssina. Konferenssi on tarkoitettu akateemisille tutkijoille ja energia-alan ammattilaisille.

Terrafamen akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt

Terrafamen uuden akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt. Terrafame teki päätöksen akkukemikaalitehtaan 240 miljoonan euron investoinnista vuonna 2018. Akkukemikaalitehdas on valmistuessaan kapasiteetiltaan yksi maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista.

VR ottaa käyttöön koneälyisen apukuskin

VR on ottanut kevään aikana sekä matkustaja- että tavaraliikenteen junissa käyttöön veturinkuljettajaa avustavan, koneälyä hyödyntävän DAS-järjestelmän. DAS auttaa optimoimaan junan ajoa niin, että energiatehokkuus lisääntyy, täsmällisyys paranee ja samalla matkustusmukavuus kasvaa.

1.6.2021 | Kumppaniartikkeli

S/Y Christopher -jahdin peräsimien tiivisteiden vaihto – kuinka jahti päätyi Suomeen?

Viisi vuotta sitten S/Y Christopher -jahti oli Mallorcalla kunnostuksessa ja Baltic Yachts auttoi heitä siellä monissa kunnostukseen liittyvissä asioissa. Samalla Baltic Yachts loi hyvät suhteet kapteeni Mark O’Reillyyn.