https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Stara otti käyttöön biopohjaisen tiemerkintämassan – mikromuovipäästöt vähenevät merkittävästi

Helsingin kaupungin liikelaitos Stara siirtyi heinäkuussa käyttämään aiempaa ympäristöystävällisempää, biopohjaista tiemerkintämassaa. Ympäristöystävällisempi merkintämateriaali vähentää huomattavasti katujen kestomerkintöjen kulumisesta aiheutuvia mikromuovipäästöjä Helsingissä.

stara

Stara käyttää biopohjaista tiemerkintämassaa kaikissa suojatiemerkinnöissä. Kuva: Veikko Somerpuro

Tiemerkintämassoja käytetään esimerkiksi katujen, pyöräteiden, jalankulkuväylien ja paikoitusalueiden kestomerkinnöissä. Stara käyttää vuosittain 60 000–100 000 kg massaa kuluneiden merkintöjen uusimiseen.

– Perinteisten tiemerkintämassojen yksi pääraaka-aine on öljypohjainen hartsi, joka kuluessaan ja renkaiden alla jauhautuessaan aiheuttaa mikromuovipäästöjä, jotka voivat hulevesien mukana kulkeutua vesistöihin, ympäristöinsinööri Kati Nurminen Starasta sanoo.

Stara kilpailutti tiemerkintämassat keväällä 2021. Biopohjaista hartsia sisältävä tiemerkintämassa on hieman kalliimpaa kuin yleisesti käytetyt massat mutta ympäristölle huomattavasti vähemmän haitallista. Massojen kilpailutuksessa painotettiin sekä kestävyyttä että ympäristöystävällisyyttä.

– Kilpailutuksen voittaneessa materiaalissa öljypohjainen hartsi on korvattu mäntyöljystä valmistetulla biohartsilla. Vaikka polymeerejä on tässäkin massassa, sen kulumisesta syntyy aiempaa merkittävästi vähemmän mikromuovipäästöjä, ja biohartsin hiilijalanjälkikin on öljypohjaista pienempi, Nurminen sanoo.

Helsingissä on noin 1 200 kilometriä katuja, ja niiden tiemerkintöjen kunnossapidosta vastaa Stara.

– Osa aliurakoitsijoistamme käyttää biopohjaista tiemerkintämassaa jo nyt. Ensi vuonna tiukennamme urakkakilpailutuksemme ympäristökriteerejä niin, että jatkossa myös kaikki aliurakoitsijamme käyttävät vastaavaa tiemerkintämassaa, tuotantopäällikkö Mika Honkasalo Starasta sanoo.

Uusimmat artikkelit

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

30.5.2025 | Alan Uutiset

Patria aloittaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanon Latviassa

Patria aloittaa strategisen yhteistyön espanjalaisen GDELS-Santa Bárbara Sistemasin kanssa. Latvian Valmieran tuotantolaitos vastaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanosta ja huollosta.

UPM investoi Tervasaaren erikoispaperitehtaan modernisointiin

Valkeakoskella sijaitsevan Tervasaaren tehtaan kilpailukyky paranee, mikä tukee UPM:n liiketoiminnan globaalia kasvustrategiaa erikoispaperisegmentissä.

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.