https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Turvallisuustilastoista apua työmaiden turvallisuuden parantamiseen

Liikennehankkeiden työmailla tapahtui vuonna 2015 vähemmän työtapaturmia kuin vuonna 2014. Vuonna 2015 esimerkiksi tiehankkeiden määrä kasvoi ja samalla työtapaturmien määrä kuitenkin väheni. Myös ratahankkeissa työtapaturmien määrä laski vuoteen 2014 verrattuna. Vesiväylähankkeissa työturvallisuus pysyi samalla tasolla kuin vuonna 2014.

turvallisuuspoikkeamat-2015-kuvitus1

Lähde: Liikennevirasto.

Työmaiden turvallisuuden parantaminen on usean asian summa. Turvallisuuden parantamistyössä yhtenä keinona on turvallisuuspoikkeamatietojen kerääminen. Jokaisen työntekijän havainnoilla on merkitystä. Kerättyä turvallisuuspoikkeamatietoa, niin työtapaturmista, onnettomuuksista kuin vaaratilanteistakin, käytetään turvallisuustoimenpiteiden valinnassa ja kohdentamisessa sekä suunnittelussa, jotta jatkossa voitaisiin varmistaa entistä paremmin työntekijöiden ja liikenteen turvallisuus sekä huomioida samalla ympäristöön ja muihin liikkujiin kohdistuvat vaikutukset.

– Keräämme turvallisuuspoikkeamatilastoja liikenteen rakennus- ja kunnossapitohankkeilta. Turvallisuuspoikkeamien keruun tavoitteena on löytää kehittämistä kaipaavia työ- ja liikenneturvallisuuden kohteita, jotta turvallisuustyö voidaan kohdistaa tärkeimpiin kohteisiin, toteaa Liikenneviraston liikenneturvallisuusasiantuntija Mervi Kulha.

Turvallisuustyön kohdistamisen tueksi Liikennevirasto on viime vuonna kerännyt ensimmäistä kertaa tietoa tapaturma- ja vaaratilanteiden taustatekijöistä.

– Viime vuonna yleisimpiä tapaturma- ja vaaratilanteiden taustatekijöitä olivat puutteelliset varusteet, vaaralliset työmenetelmät, työmaan huonot kulkutiet, sääolosuhteet sekä työntekijöiden tarkkaavaisuuden puute, Kulha sanoo.

Monet työtapaturmista estettävissä

Työtapaturmien tilastoista selviää, että valtaosa työtapaturmista olisi ollut mahdollista estää. Esimerkiksi monet käsiin kohdistuneet tapaturmat olisi voitu välttää suojakäsineillä. Työntekijöiden puutteellisen varustuksen lisäksi monia työtapaturmia aiheuttivat huonot kulkutiet ja tarkkaavaisuuden puute. Esimerkiksi tiehankkeissa monet sairauspoissaoloon johtaneista työtapaturmista johtuivat huolimattomasta ajoneuvosta poistumisesta. Myös ratahankkeissa korostuivat liikkumiseen liittyvät tapaturmat.

– Tällaisia tapaturmia voitaisiin tehokkaasti ehkäistä kiinnittämällä työmailla enemmän huomioita tarkkaavaisuuteen sekä kulkuteiden siisteyteen ja kuntoon, Kulha muistuttaa.

Lopuksi Kulha toteaa, että työmaalla kiire ei saisi koskaan mennä turvallisuuden edelle.

– Vakava työtapaturma voi sattua myös hyvin rutiininomaisessa toiminnassa, mikäli työmaalla toimitaan kiireessä.

 

Vuoden 2015 työtapaturmat Liikenneviraston liikennehankkeissa

• Tiehankkeissa tapahtui 48 työtapaturmaa (16 investointihankkeilla ja 32 kunnossapitohankkeilla)

• Tiehankkeiden työtapaturmissa menehtyi yksi henkilö

• Ratahankkeissa tapahtui 34 työtapaturmaa (15 investointihankkeilla ja 19 kunnossapitohankkeilla)

• Vesiväylähankkeissa tapahtui 4 työtapaturmaa

 

Lisätietoa aiheesta löytyy liikenneviraston turvallisuuspoikkeamien vuosijulkaisusta: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lts_2016-31_tie_rata_vesivaylahankkeiden_web.pdf .

Uusimmat artikkelit

Puolustusvoimat ostaa Instalta F-35-hävittäjien huolto- ja ylläpitopalveluita

Insta ja Puolustusvoimien Logistiikkalaitos ovat sopineet Suomen F-35-hävittäjähankkeeseen liittyvästä kolmivuotisesta hankintakokonaisuudesta. Hankinnalla halutaan varmistetaan, että Suomessa on tarvittava osaaminen ja F-35-järjestelmän huoltokyky sekä huoltovarmuus vuosikymmeniksi eteenpäin.

2.5.2024 | Alan Uutiset

Heikki Malinen Nesteen uudeksi toimitusjohtajaksi

Malinen siirtyy Nesteen palvelukseen Outokumpu Oyj:stä, jossa hän on toiminut toimitusjohtajana vuodesta 2020. Malinen on tällä hetkellä Nesteen hallituksen jäsen ja hän jättää tämän tehtävän ennen kuin aloittaa Nesteen toimitusjohtajana.

VTT rakentaa uuden puolijohteiden pilottilinjan

Puolijohdealalla kiekkokoko on keskeisessä roolissa. Uuden yhteiskäyttöisen pilottilinjan laitteistot tulevat tukemaan sirukehitystä ja piensarjatuotantoa sekä 300 millimetrin että 200 millimetrin piikiekoille.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.