https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Turvallisuustilastoista apua työmaiden turvallisuuden parantamiseen

Liikennehankkeiden työmailla tapahtui vuonna 2015 vähemmän työtapaturmia kuin vuonna 2014. Vuonna 2015 esimerkiksi tiehankkeiden määrä kasvoi ja samalla työtapaturmien määrä kuitenkin väheni. Myös ratahankkeissa työtapaturmien määrä laski vuoteen 2014 verrattuna. Vesiväylähankkeissa työturvallisuus pysyi samalla tasolla kuin vuonna 2014.

turvallisuuspoikkeamat-2015-kuvitus1

Lähde: Liikennevirasto.

Työmaiden turvallisuuden parantaminen on usean asian summa. Turvallisuuden parantamistyössä yhtenä keinona on turvallisuuspoikkeamatietojen kerääminen. Jokaisen työntekijän havainnoilla on merkitystä. Kerättyä turvallisuuspoikkeamatietoa, niin työtapaturmista, onnettomuuksista kuin vaaratilanteistakin, käytetään turvallisuustoimenpiteiden valinnassa ja kohdentamisessa sekä suunnittelussa, jotta jatkossa voitaisiin varmistaa entistä paremmin työntekijöiden ja liikenteen turvallisuus sekä huomioida samalla ympäristöön ja muihin liikkujiin kohdistuvat vaikutukset.

– Keräämme turvallisuuspoikkeamatilastoja liikenteen rakennus- ja kunnossapitohankkeilta. Turvallisuuspoikkeamien keruun tavoitteena on löytää kehittämistä kaipaavia työ- ja liikenneturvallisuuden kohteita, jotta turvallisuustyö voidaan kohdistaa tärkeimpiin kohteisiin, toteaa Liikenneviraston liikenneturvallisuusasiantuntija Mervi Kulha.

Turvallisuustyön kohdistamisen tueksi Liikennevirasto on viime vuonna kerännyt ensimmäistä kertaa tietoa tapaturma- ja vaaratilanteiden taustatekijöistä.

– Viime vuonna yleisimpiä tapaturma- ja vaaratilanteiden taustatekijöitä olivat puutteelliset varusteet, vaaralliset työmenetelmät, työmaan huonot kulkutiet, sääolosuhteet sekä työntekijöiden tarkkaavaisuuden puute, Kulha sanoo.

Monet työtapaturmista estettävissä

Työtapaturmien tilastoista selviää, että valtaosa työtapaturmista olisi ollut mahdollista estää. Esimerkiksi monet käsiin kohdistuneet tapaturmat olisi voitu välttää suojakäsineillä. Työntekijöiden puutteellisen varustuksen lisäksi monia työtapaturmia aiheuttivat huonot kulkutiet ja tarkkaavaisuuden puute. Esimerkiksi tiehankkeissa monet sairauspoissaoloon johtaneista työtapaturmista johtuivat huolimattomasta ajoneuvosta poistumisesta. Myös ratahankkeissa korostuivat liikkumiseen liittyvät tapaturmat.

– Tällaisia tapaturmia voitaisiin tehokkaasti ehkäistä kiinnittämällä työmailla enemmän huomioita tarkkaavaisuuteen sekä kulkuteiden siisteyteen ja kuntoon, Kulha muistuttaa.

Lopuksi Kulha toteaa, että työmaalla kiire ei saisi koskaan mennä turvallisuuden edelle.

– Vakava työtapaturma voi sattua myös hyvin rutiininomaisessa toiminnassa, mikäli työmaalla toimitaan kiireessä.

 

Vuoden 2015 työtapaturmat Liikenneviraston liikennehankkeissa

• Tiehankkeissa tapahtui 48 työtapaturmaa (16 investointihankkeilla ja 32 kunnossapitohankkeilla)

• Tiehankkeiden työtapaturmissa menehtyi yksi henkilö

• Ratahankkeissa tapahtui 34 työtapaturmaa (15 investointihankkeilla ja 19 kunnossapitohankkeilla)

• Vesiväylähankkeissa tapahtui 4 työtapaturmaa

 

Lisätietoa aiheesta löytyy liikenneviraston turvallisuuspoikkeamien vuosijulkaisusta: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lts_2016-31_tie_rata_vesivaylahankkeiden_web.pdf .

Uusimmat artikkelit

13.3.2025 | Alan Uutiset

Financial Times listasi Kempowerin Euroopan kahdeksanneksi nopeimmin kasvavaksi yritykseksi

FT1000-lista kokoaa yhteen tuhat Euroopan nopeimmin kasvavaa yritystä. Kempower on ainoa pohjoismainen yritys kymmenen parhaan joukossa.

Anoran Koskenkorvan tehdas siirtyy kohti hiilineutraaliutta

Alkoholiyhtiö Anora investoi uuteen biomassakattilaan Koskenkorvan tislaamollaan. Tavoitteena on, että tislaamo voi siirtyä täysin uusiutuviin polttoaineisiin ensi vuoden aikana. 

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

Olkiluodon vuosihuollot käynnistyvät

Ensimmäisenä alkaa Olkiluoto 3:n vuosihuolto, jossa laitos valmistellaan tulevalle, pidempikestoiselle 18 kuukauden käyttöjaksolle. Suunniteltuun huoltokokonaisuuteen sisältyy noin 1700 erillistä työtä sekä 5000 työvaihetta.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.

Vakava työtapaturma johti korvauksiin – alihankintasopimus ei vapauttanut vastuista

Hovioikeus piti voimassa tuomiot työturvallisuusrikoksesta. Tamperelaisen jätealan yrityksen toimitusjohtaja että työnjohtaja saivat sakkotuomiot, ja yritys tuomittiin yhteisösakkoon.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.