https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Työturvallisuuskortti on tuottanut tulosta; riskit hallinnassa rengasalalla

Systemaattinen Rengasturvallisuuskortti-koulutus on olennaisesti parantanut työturvallisuutta rengasalalla. Rengasturvallisuuskortti-koulutus aloitettiin tasan kymmenen vuotta sitten 31.5.2006 ensimmäisenä toimialakohtaisena Työturvallisuuskortti-järjestelmänä Suomessa.

Rengasalan työnantaja- ja palkansaajajärjestöt lähtivät kehittämään omaa työturvallisuuskorttia, koska 2000–luvulla oli tapahtunut useita vakavia työtapaturmia, muun muassa raskaan renkaiden räjähdyksiä erittäin kohtalokkain seurauksin. Lisäksi rengastyötä tehdään useilla eri toimialoilla vaihtelevalla ammattitaidolla. Yhtenä riskiryhmänä ovat satunnaisesti renkaita työkoneisiin vaihtavat.

Työturvallisuustilanne rengastyössä on selkeästi parantunut Rengasturvallisuuskortti-koulutuksen ansiosta. Viime vuosina on tapahtunut paljon. Siisteyteen on panostettu, turvahäkkien käyttö on yleistynyt, rengastöiden riskeihin ja oikeisiin työtapoihin kiinnitetään entistä enemmän huomiota ja asenteet ovat selkeästi kohentuneet. Viimeisen kymmenen vuoden aikana vain yksi rengasasentaja on menehtynyt työtapaturman johdosta, kun aikaisemmin kuolemantapauksia oli useampia.

Tutkinnon suorittaminen oikeuttaa saamaan henkilökohtaisen Rengasturvallisuuskortin, jonka tutkinnon suorittaneille luovuttaa Työturvallisuuskeskus (TTK). Kortin on hankkinut tähän mennessä yli puolet rengasalan ja korjaamoiden henkilöstöstä, yhteensä vajaat 1 400 henkilöä.

- Suuret rengaspaineet voivat purkautuessaan aiheuttaa räjähdyksen, jonka voimasta työntekijä lentää kovalla nopeudella jopa useita metrejä. Irrallaan oleva rengas voi puolestaan lentää räjähdyksen voimasta holtittomasti ja kovalla vauhdilla jopa kymmeniä metrejä. Renkaiden räjähtämistä ei voi estää, mutta rengastyön tapaturmariskejä voidaan minimoida ja poistaa oikeilla työmenetelmillä ja työskentelemällä huolellisesti ja varovaisesti, sanoo TTK:n asiantuntija Erkki Heinonen.

- Rengasturvallisuuskortti-koulutuksessa pyrimme erityisesti vaikuttamaan asenteisiin ja työturvallisuusajatteluun koko organisaatiossa, hän kertoo.

Rengasala otti turvallisuusasiat omaan haltuun

- Rengasturvallisuuskortti-koulutus on osoitus siitä, mitä saadaan aikaan, kun toimialan keskeiset vaikuttajat sitoutuneena ryhtyvät pitkäjänteiseen toimintaan tilanteen muuttamiseksi. Rengasalan vakavat tapaturmat herättivät toimialan työturvallisuuden kehittämiseksi työpaikoilla, toteaapuolestaan Autonrengasliiton asiamies Östen Brännäs.

Rengasturvallisuuskortti-koulutuksen yhtenä suosion perustana on varmasti ollut se, että koulutusaineistoa on kehitetty ajantasaiseksi koko ajan.

- Tämä on edellyttänyt sitoutuneita ja innostuneita ihmisiä tekemään pitkäjänteistä työtä autonrengasalan työturvallisuuden parantamiseksi, kertoo TEAM Teollisuusalojen ammattiliiton työehtosihteeri Paavo Salo.

Työn vaarojen selvittäminen avainasemassa

Rengasturvallisuuskortti-koulutus kestää päivän ja kortti on voimassa viisi vuotta. Kortin uusiminen edellyttää hyväksyttyä uusintakoulutusta. Päivän uusintakoulutuksen keskeinen teema on työturvallisuuden jatkuva parantaminen. Työn vaarojen selvittäminen ja arviointi ovat keskeisessä asemassa työturvallisuuden hallinnassa. Vaaratekijöitä, joita ei ole tunnistettu, ei voida työpaikoilla torjua.

TTK:n kumiteollisuuden ja autonrengasalan työalatoimikunta, jossa ovat edustettuina alan työnantaja- ja palkansaajajärjestöt, on suunnitellut Rengasturvallisuuskortti-koulutuksen rengasalan yritysten kanssa. TTK valvoo koulutustilaisuuksien laatua ja vastaa myös Rengasturvallisuuskortin haltijoiden rekisteröinnistä.

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.