https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Työturvallisuuskortti on tuottanut tulosta; riskit hallinnassa rengasalalla

Systemaattinen Rengasturvallisuuskortti-koulutus on olennaisesti parantanut työturvallisuutta rengasalalla. Rengasturvallisuuskortti-koulutus aloitettiin tasan kymmenen vuotta sitten 31.5.2006 ensimmäisenä toimialakohtaisena Työturvallisuuskortti-järjestelmänä Suomessa.

Rengasalan työnantaja- ja palkansaajajärjestöt lähtivät kehittämään omaa työturvallisuuskorttia, koska 2000–luvulla oli tapahtunut useita vakavia työtapaturmia, muun muassa raskaan renkaiden räjähdyksiä erittäin kohtalokkain seurauksin. Lisäksi rengastyötä tehdään useilla eri toimialoilla vaihtelevalla ammattitaidolla. Yhtenä riskiryhmänä ovat satunnaisesti renkaita työkoneisiin vaihtavat.

Työturvallisuustilanne rengastyössä on selkeästi parantunut Rengasturvallisuuskortti-koulutuksen ansiosta. Viime vuosina on tapahtunut paljon. Siisteyteen on panostettu, turvahäkkien käyttö on yleistynyt, rengastöiden riskeihin ja oikeisiin työtapoihin kiinnitetään entistä enemmän huomiota ja asenteet ovat selkeästi kohentuneet. Viimeisen kymmenen vuoden aikana vain yksi rengasasentaja on menehtynyt työtapaturman johdosta, kun aikaisemmin kuolemantapauksia oli useampia.

Tutkinnon suorittaminen oikeuttaa saamaan henkilökohtaisen Rengasturvallisuuskortin, jonka tutkinnon suorittaneille luovuttaa Työturvallisuuskeskus (TTK). Kortin on hankkinut tähän mennessä yli puolet rengasalan ja korjaamoiden henkilöstöstä, yhteensä vajaat 1 400 henkilöä.

- Suuret rengaspaineet voivat purkautuessaan aiheuttaa räjähdyksen, jonka voimasta työntekijä lentää kovalla nopeudella jopa useita metrejä. Irrallaan oleva rengas voi puolestaan lentää räjähdyksen voimasta holtittomasti ja kovalla vauhdilla jopa kymmeniä metrejä. Renkaiden räjähtämistä ei voi estää, mutta rengastyön tapaturmariskejä voidaan minimoida ja poistaa oikeilla työmenetelmillä ja työskentelemällä huolellisesti ja varovaisesti, sanoo TTK:n asiantuntija Erkki Heinonen.

- Rengasturvallisuuskortti-koulutuksessa pyrimme erityisesti vaikuttamaan asenteisiin ja työturvallisuusajatteluun koko organisaatiossa, hän kertoo.

Rengasala otti turvallisuusasiat omaan haltuun

- Rengasturvallisuuskortti-koulutus on osoitus siitä, mitä saadaan aikaan, kun toimialan keskeiset vaikuttajat sitoutuneena ryhtyvät pitkäjänteiseen toimintaan tilanteen muuttamiseksi. Rengasalan vakavat tapaturmat herättivät toimialan työturvallisuuden kehittämiseksi työpaikoilla, toteaapuolestaan Autonrengasliiton asiamies Östen Brännäs.

Rengasturvallisuuskortti-koulutuksen yhtenä suosion perustana on varmasti ollut se, että koulutusaineistoa on kehitetty ajantasaiseksi koko ajan.

- Tämä on edellyttänyt sitoutuneita ja innostuneita ihmisiä tekemään pitkäjänteistä työtä autonrengasalan työturvallisuuden parantamiseksi, kertoo TEAM Teollisuusalojen ammattiliiton työehtosihteeri Paavo Salo.

Työn vaarojen selvittäminen avainasemassa

Rengasturvallisuuskortti-koulutus kestää päivän ja kortti on voimassa viisi vuotta. Kortin uusiminen edellyttää hyväksyttyä uusintakoulutusta. Päivän uusintakoulutuksen keskeinen teema on työturvallisuuden jatkuva parantaminen. Työn vaarojen selvittäminen ja arviointi ovat keskeisessä asemassa työturvallisuuden hallinnassa. Vaaratekijöitä, joita ei ole tunnistettu, ei voida työpaikoilla torjua.

TTK:n kumiteollisuuden ja autonrengasalan työalatoimikunta, jossa ovat edustettuina alan työnantaja- ja palkansaajajärjestöt, on suunnitellut Rengasturvallisuuskortti-koulutuksen rengasalan yritysten kanssa. TTK valvoo koulutustilaisuuksien laatua ja vastaa myös Rengasturvallisuuskortin haltijoiden rekisteröinnistä.

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.