Työturvallisuutta kunnossapidon hiontatöihin
Kunnossapidon huolto- ja korjauskoneistuksissa käytetään satunnaisesti, mutta yleisesti käsin hiontaa sorvilla laakeri- ja tiivistekaulojen viimeistelyyn. Nyt on kehitetty kevyt ja helppokäyttöinen hiontalaite, joka poistaa käsinhiontatarpeen.
Jatkuvasti kehittyvä työturvallisuus edellyttää systemaattista toimintojen ja työvälineiden kehittämistä, sillä kaikki työtapaturmat ovat vältettävissä, jos käytetään oikeita laitteita ja menettelytapoja. Käsin hionnassa nauhan tarttuminen hiottavaan kappaleeseen on pahimmassa tapauksessa aiheuttanut erittäin vakavia loukkaantumisia koneistajalle. Nyt on kehitetty kevyt ja helppokäyttöinen laite, jolla tämä riski poistuu.
Jos sorvi on riittävän tarkka, toleroitu pinta koneistetaan sopivalle työvaralle ja se voidaan nauhahioa lopulliseen toleranssiin. Toimenpide suoritetaan sorvissa käyttämällä normaaleja hiomanauhoja. Tällöin kappaletta ei välttämättä tarvitse ollenkaan viimeistellä hiomakoneella.
Monissa kohteissa nauhahionta on syrjäyttänyt kivihionnan kokonaan, sillä erilaisten nauhojen markkinoille tulon myötä se on tehokas ja nopea menetelmä. Lisäksi erilaisten nauhojen testaaminen on muuttunut helpoksi ja edulliseksi, sillä niiden hankintakustannus on minimaalinen vastaavan kiven hankintaan.
Tiivistepintojen kiillotus
Akselin kunnostusta ja korjausta tehdään rullille, valsseille ja esim. pumppujen ja moottorien akseleille. Säteisakselitiivisteen vastinpinta vaatii hyvän pinnanlaadun, joka saavutetaan hionnalla ja finishoinnilla. Laitteen avulla saavutetaan nopeammin ja turvallisemmin parempi pinnanlaatu ja muototarkkuus kuin käsin nauhomalla.
Pintojen viimeistelyssä käytetään hienoja ns. finishointinauhoja. Niiden avulla voidaan kappale kiillottaa peilipinnaksi, pinnankarheuteen Ra 0,05 tai jopa paremmaksi. Tämä on etu erityisesti tiivistepintoja viimeisteltäessä. Tällöin käytetään hienoja finishointinauhoja (15 - 60 µ).
Toinen yleinen ja erittäin vaativa kohde ovat paperikoneiden telat. Niissä kymmenien neliömetrien kiillotukseen joudutaan käyttämään aikaa useita tunteja. Paperikoneen teloja voidaan hioa tehtaalla sata tuntia viikossa, ja finishointi tapahtuu hionnan loppuvaiheessa ja kestää muutaman tunnin eli menetelmää käytetään satoja tunteja vuodessa lähes jokaisella hiomakoneella.
Vertailuna voidaan kertoa, että esimerkiksi autonmoottorin kampiakselin kaulojen kiillotukseen käytetään muutama sekunti, jos se viimeistellään tällä menettelyllä. Niinpä pienikin yhden telan viimeistelyn nopeutuminen säästää jopa satoja työtunteja vuodessa.
Nopea asennus ja käyttö
Hiontalaitteen paino on alle 10 kiloa, ja on helppo käsin asentaa. Käyttöönoton helppous madaltaa käyttökynnystä. Asennus suoritetaan neliteränpitimeen tai pikavaihtopitimeen kuten muutkin sorvaustyökalut. Normaalisti aikaa kuluu alle minuutti.
Myös nauhan vaihto on tehtävissä muutamassa minuutissa. Sorvi ja hiomanauhan siirto käynnistetään, ja laite ajetaan hiottavaan kappaleeseen kiinni samalla tavoin kuin sorvin terä ja kappale hiotaan kelkan omalla syötöllä. Nauhaa laitteeseen mahtuu monta metriä ja sillä voi siis ajaa jopa tunteja. Päätyöstöliikkeen tekee sorvi ja pyörivä kappale ja nauhan nopeus on vain 2-10 senttimetriä minuutissa.
Laite toimii sekä nauhahiontalaitteena että kiillotuslaitteena erityisesti manuaalisorveilla. Näin sen käyttökohteet kattavat yksittäisten uusien akseleiden valmistuksen ilman hiomakoneen tarvetta ja akselin tai venttiilien kunnostuksen. Myös pienemmät telat ja valssit voidaan kiillottaa sorvissa ilman, että niitä tarvitsee siirtää hiomakoneelle tai lähettää alihankintaan.
Yhteenvetona voidaan todeta, että LatheFin laitteella voidaan turvallisesti tehdä sorvilla kunnossapidon hionta- ja kiillotustyöt, jotka nykyään tehdään käsin nauhomalla. Sillä voidaan myös tehdä tietyin rajoituksin uustuotannossa pyörähdyskappaleiden hionnat ilman siirtoa hiomakoneelle tai alihankintaan lähettämistä.
Mikko Ilola
Toimitusjohtaja Wintech Oy
mikko.ilola@wintech.fi
Hiontalaite lisää turvallisuutta
”Yaran Uudenkaupungin tehtaalle hankittiin hiontalaite korvaamaan työmenetelmä, jonka olimme todenneet turvallisuusriskiksi. Meillä sattui tapaturma kyseistä työmenetelmää käyttäessä. Vaaratilanteen eliminoimiseksi lähdimme selvittämään, löytyykö laitteita, joilla työvaihe voidaan suorittaa turvallisesti. Hiontalaitetta käytetään sorvissa koneistettavan kappaleen hiontaan ja muuhun viimeistelyyn. Kokemuksemme mukaan se lisää turvallisuutta merkittävästi, sillä aiemmin hiomanauhaa käytettiin käsivaraisesti kiillotettavan akselin ympärillä. Tällä laitteella voimme nyt suorittaa vastaavan työvaiheen. Tulemme jatkossa toimimaan yhteistyössä valmistajan kanssa. Laitetta kehitetään kokemustemme pohjalta. Se varmistaa, että saamme parhaan mahdollisen hyödyn laitteesta.”
Mika Hellsten, kunnossapitotyönjohtaja,
Yara Suomi Oy, Uusikaupunki