https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Työuupumukselle on tulossa kansalliset raja-arvot

Vaikka työuupumusta on tutkittu paljon, sen tunnistaminen ajoissa on edelleen haastavaa. Työterveyslaitoksen tuore tutkimushanke testaa uutta menetelmää työuupumuksen arvioimiseen. Hanke tuottaa työpaikkojen ja työterveyshuoltojen käyttöön raja-arvot työuupumuksen hälytysmerkeistä ja vakavasta työuupumuksesta sekä vastaa ajantasaisesti ja aiempaa luotettavammin siihen, kuinka moni suomalainen kärsii työuupumuksesta. Aiheesta puhuttiin Työterveyspäivillä 8.-9.10. 2019.

back-view-business-engineer-2760241

Kuva: Eкатерина Александрова/Pexels

– Tuhansista työuupumustutkimuksista huolimatta monet käytännön kysymykset ovat yhä ratkomatta: Suomessa ei esimerkiksi ole kliinisesti määriteltyjä työuupumuksen raja-arvoja, jotka auttaisivat jokaista – yhtä lailla työntekijää ja esimiestä työyhteisössään – tunnistamaan riittävän ajoissa työuupumuksen hälytysmerkit, kertoo tutkimusprofessori Jari Hakanen Työterveyslaitoksesta.

Työuupumuksen syntymisen taustalla on pitkittynyt kokemus työlle annettujen panostusten ja siitä saatujen vastineiden (mm. toimeentulo, aikaansaaminen, arvostus) epätasapainosta, joka kuormittaa ja aiheuttaa uupumusluonteista väsymystä ja sen myötä muita työuupumusoireita.

– Moni työuupunut kertoo jatkuvasta, hellittämättömästä väsymyksestään, työn merkityksellisyyden katoamisesta sekä siitä, miten ei enää pysty keskittymään eikä muistamaan asioita. Myös tunnereaktiot, kuten itkuun purskahtaminen tai suuttuminen, ovat

Liikennevalomalli työuupumuksen tunnistamiseen

“Kimmoisat työntekijät muuttuvassa työelämässä”-tutkimushankkeessa testataan uusi työuupumuksen arvioinnin menetelmä, joka ottaa huomioon nykykäsityksen mukaiset neljä työuupumuksen oiretta: krooninen väsymys, henkinen etääntymisen työhön ja kokemus kognitiivisen ja emotionaalisen hallinnan heikentymisestä.

Hanke tuottaa työpaikkojen ja työterveyshuoltojen käyttöön raja-arvot työuupumuksen hälytysmerkeistä ja vakavasta työuupumuksesta sekä pyrkii vastaamaan ajantasaisesti ja aiempaa luotettavammin siihen, kuinka moni suomalainen kärsii työuupumuksesta.

– Tavoitteena on tuottaa ns. liikennevalomalli, jonka turvin on mahdollista tunnistaa varhain työuupumuksen hälytysmerkit ja jo pitkälle edennyt työuupumus, tutkija Janne Kaltiainen Työterveyslaitoksesta kertoo.

“Kimmoisat työntekijät muuttuvassa työelämässä” -tutkimushankkeessa toteutetaan edustavaan otokseen suomalaisista työikäisistä perustuva tutkimus, jossa selvitetään työuupumuksen, työn imun ja työholismin tila ja yleisyys Suomessa. Hanketta koordinoi Työterveyslaitos, ja siinä toteutettavassa pitkittäisseurantatutkimuksessa ovat mukana A-lehdet, Fujitsu, IBM, Ilmarinen, Kuopion kaupunki, NCC, Snellman ja Wipak. Ne edustavat monipuolisesti erilaisia toimialoja ja ammattiryhmiä.

Lisäksi hankkeessa määritellään niin sanotun kliinisen työuupumuksen raja-arvot, joiden avulla voidaan ensimmäistä kertaa Suomessa arvioida pelkästään kyselylomaketietoa paremmin työuupumuksen yleisyyttä maassamme. Yhteistyökumppanina tässä työssä on Työterveyshuolto Heltti Oy. Hanketta rahoittavat Työsuojelurahasto, Työterveyslaitos ja keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma.

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.