Työuupumukselle on tulossa kansalliset raja-arvot

Vaikka työuupumusta on tutkittu paljon, sen tunnistaminen ajoissa on edelleen haastavaa. Työterveyslaitoksen tuore tutkimushanke testaa uutta menetelmää työuupumuksen arvioimiseen. Hanke tuottaa työpaikkojen ja työterveyshuoltojen käyttöön raja-arvot työuupumuksen hälytysmerkeistä ja vakavasta työuupumuksesta sekä vastaa ajantasaisesti ja aiempaa luotettavammin siihen, kuinka moni suomalainen kärsii työuupumuksesta. Aiheesta puhuttiin Työterveyspäivillä 8.-9.10. 2019.

back-view-business-engineer-2760241

Kuva: Eкатерина Александрова/Pexels

– Tuhansista työuupumustutkimuksista huolimatta monet käytännön kysymykset ovat yhä ratkomatta: Suomessa ei esimerkiksi ole kliinisesti määriteltyjä työuupumuksen raja-arvoja, jotka auttaisivat jokaista – yhtä lailla työntekijää ja esimiestä työyhteisössään – tunnistamaan riittävän ajoissa työuupumuksen hälytysmerkit, kertoo tutkimusprofessori Jari Hakanen Työterveyslaitoksesta.

Työuupumuksen syntymisen taustalla on pitkittynyt kokemus työlle annettujen panostusten ja siitä saatujen vastineiden (mm. toimeentulo, aikaansaaminen, arvostus) epätasapainosta, joka kuormittaa ja aiheuttaa uupumusluonteista väsymystä ja sen myötä muita työuupumusoireita.

– Moni työuupunut kertoo jatkuvasta, hellittämättömästä väsymyksestään, työn merkityksellisyyden katoamisesta sekä siitä, miten ei enää pysty keskittymään eikä muistamaan asioita. Myös tunnereaktiot, kuten itkuun purskahtaminen tai suuttuminen, ovat

Liikennevalomalli työuupumuksen tunnistamiseen

“Kimmoisat työntekijät muuttuvassa työelämässä”-tutkimushankkeessa testataan uusi työuupumuksen arvioinnin menetelmä, joka ottaa huomioon nykykäsityksen mukaiset neljä työuupumuksen oiretta: krooninen väsymys, henkinen etääntymisen työhön ja kokemus kognitiivisen ja emotionaalisen hallinnan heikentymisestä.

Hanke tuottaa työpaikkojen ja työterveyshuoltojen käyttöön raja-arvot työuupumuksen hälytysmerkeistä ja vakavasta työuupumuksesta sekä pyrkii vastaamaan ajantasaisesti ja aiempaa luotettavammin siihen, kuinka moni suomalainen kärsii työuupumuksesta.

– Tavoitteena on tuottaa ns. liikennevalomalli, jonka turvin on mahdollista tunnistaa varhain työuupumuksen hälytysmerkit ja jo pitkälle edennyt työuupumus, tutkija Janne Kaltiainen Työterveyslaitoksesta kertoo.

“Kimmoisat työntekijät muuttuvassa työelämässä” -tutkimushankkeessa toteutetaan edustavaan otokseen suomalaisista työikäisistä perustuva tutkimus, jossa selvitetään työuupumuksen, työn imun ja työholismin tila ja yleisyys Suomessa. Hanketta koordinoi Työterveyslaitos, ja siinä toteutettavassa pitkittäisseurantatutkimuksessa ovat mukana A-lehdet, Fujitsu, IBM, Ilmarinen, Kuopion kaupunki, NCC, Snellman ja Wipak. Ne edustavat monipuolisesti erilaisia toimialoja ja ammattiryhmiä.

Lisäksi hankkeessa määritellään niin sanotun kliinisen työuupumuksen raja-arvot, joiden avulla voidaan ensimmäistä kertaa Suomessa arvioida pelkästään kyselylomaketietoa paremmin työuupumuksen yleisyyttä maassamme. Yhteistyökumppanina tässä työssä on Työterveyshuolto Heltti Oy. Hanketta rahoittavat Työsuojelurahasto, Työterveyslaitos ja keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma.

Uusimmat artikkelit

Työhyvinvointi on kahden kauppaa

Työ teollisuuden alalla on kuormittavaa, ja kuormitusta kasvattaa entisestään työn epäsäännöllisyys. Vuorotyö lisää muun muassa sydän- ja verisuonisairausten riskiä, mutta haittojen vähentämiseen voivat vaikuttaa niin työntekijä kuin työnantajakin.

Boomin dataintegraatiopalvelu IFS:n asiakkaiden käyttöön

IFS:n kenttähuollon ratkaisut, toiminnanohjausjärjestelmät ja kunnossapidon järjestelmät hyödyntävät jatkossa Boomin tarjoamia integraatiomahdollisuuksia yhdistämällä laajat ja nopeasti muuttuvat tietojoukot sovelluksiinsa.

19.2.2020 | Alan Uutiset

FUCHSin uusi voiteluainetehdas – suuri satsaus Pohjoismaiden markkinoille

Fuchsin uuden voiteluainetehtaan rakentaminen on täydessä vauhdissa Forsissa Tukholman eteläpuolella. 

Ratkaisu sähköautojen akkuongelmaan?

Lontoon UCL:n (University College of London) ja Kiinan tiedeakatemian tutkijat ovat kehittäneet ja osoittaneet uuden taivutettavan, grafeenista valmistetun superkondensaattorin, joka lupaa ratkaista sekä sähköautojen että kannettavien laitteiden akkuongelmat. Asiasta kertoi ETN.fi-verkkosivusto.

18.2.2020 | Tutkimus ja koulutus

Tutkimus: Sähköistäminen voi vähentää 60 prosenttia päästöjä Euroopassa vuoteen 2050 mennessä

Liikenteen, rakentamisen ja teollisuuden sähköistäminen voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä Euroopassa jopa 60 prosenttia vuosien 2020–2050 välillä, kertoo tutkimuslaitos BloombergNEF:n (BNEF) julkaisema tuore tutkimus.

Fortum jatkaa käyttö- ja kunnossapitoyhteistyötään Caverion-omisteisen Maintpartnerin kanssa Uudellamaalla

Fortum jatkaa Uudenmaan voima- ja lämpölaitoksia sekä verkkoja koskevaa käyttö- ja kunnossapitokumppanuuttaan Maintpartnerin kanssa neljällä vuodella. Maintpartner on hoitanut palvelua vuodesta 2016. Sopimuksen arvoa ei julkisteta.

16.12.2019 | Kumppaniartikkeli

Insta opettaa prosessit tuottavammiksi

Oikein käytetty data on teollisuudessa rahan arvoinen voimavara. Oppivat koneet tehostavat teollisia prosesseja, jolloin energiaa ja raaka-aineita säästyy, päästöt pienenevät ja yrityksen tuottavuus kohentuu. Opetusdata muuttuu prosessiteollisuudessa sen viimeisen viivan alla näkyväksi tulokseksi.