https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

VAK-lain uudistaminen etenee

Vaarallisten aineiden kuljettamista koskevan lainsäädännön uudistaminen etenee. Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut uudistushankkeelle ohjausryhmän. Sen tehtävänä on tukea uuden VAK-lain ja sen nojalla annettujen säädösten uudistustyötä. Ryhmän toimikausi alkaa 1.4.2019 ja päättyy 31.12.2020.

loadimage

Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii yksikön johtaja Elina Immonen ja sihteereinä Mari Suominen, Katja Viertävä ja Anu Häkkinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.  Ohjausryhmässä on mukana useiden viranomaisten sekä kuljetustoimialan edustajia.

Miksi laki uudistetaan?

Vaarallisten aineiden säädetään vaarallisten aiheiden kuljetuksesta annetussa laissa. Lain kokonaisuudistus tehtiin edellisen kerran vuonna 1994. Lainsäädännön uudistaminen on tärkeää, sillä toimintaympäristö ja olosuhteet ovat 25 vuodessa muuttuneet.

Uudistus parantaa liikenneturvallisuutta ja vaikuttaa myönteisesti ympäristön tilaan. Uudistuksessa otetaan huomioon myös liikenteen automaatio- ja digitalisaatiokehitys.

Tavoitteena on laki, joka on selkeä ja turvaa jatkossakin korkean kuljetusten turvallisuustason. Tavoitteena on myös, että laista ei aiheudu alan yrityksille tarpeetonta hallinnollista taakkaa.

Uudistustyön ensimmäisessä vaiheessa on arvioitu nykytilannetta lainsäädännön ja käytännön tasoilla. Luonnos arviomuistiosta oli lausuntokierroksella 19.12.2018 - 8.2.2019. Luonnoksesta saatiin 38 lausuntoa. 

Mitä seuraavaksi?

Lain valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Hankkeelle asetettu ohjausryhmä tukee valmistelua. Lausuntokooste julkaistaan myöhemmin hankkeen asiakirja-aineiston yhteydessä valtioneuvoston hanketietopalvelussa ( valtioneuvosto.fi/hankkeet ).

Tavoitteena on, että varsinainen lakiluonnos lähetetään lausuntokierrokselle loppuvuodesta 2019 ja eduskunnan käsiteltäväksi syksyllä 2020.

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.