https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

VAK-lain uudistaminen etenee

Vaarallisten aineiden kuljettamista koskevan lainsäädännön uudistaminen etenee. Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut uudistushankkeelle ohjausryhmän. Sen tehtävänä on tukea uuden VAK-lain ja sen nojalla annettujen säädösten uudistustyötä. Ryhmän toimikausi alkaa 1.4.2019 ja päättyy 31.12.2020.

loadimage

Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii yksikön johtaja Elina Immonen ja sihteereinä Mari Suominen, Katja Viertävä ja Anu Häkkinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.  Ohjausryhmässä on mukana useiden viranomaisten sekä kuljetustoimialan edustajia.

Miksi laki uudistetaan?

Vaarallisten aineiden säädetään vaarallisten aiheiden kuljetuksesta annetussa laissa. Lain kokonaisuudistus tehtiin edellisen kerran vuonna 1994. Lainsäädännön uudistaminen on tärkeää, sillä toimintaympäristö ja olosuhteet ovat 25 vuodessa muuttuneet.

Uudistus parantaa liikenneturvallisuutta ja vaikuttaa myönteisesti ympäristön tilaan. Uudistuksessa otetaan huomioon myös liikenteen automaatio- ja digitalisaatiokehitys.

Tavoitteena on laki, joka on selkeä ja turvaa jatkossakin korkean kuljetusten turvallisuustason. Tavoitteena on myös, että laista ei aiheudu alan yrityksille tarpeetonta hallinnollista taakkaa.

Uudistustyön ensimmäisessä vaiheessa on arvioitu nykytilannetta lainsäädännön ja käytännön tasoilla. Luonnos arviomuistiosta oli lausuntokierroksella 19.12.2018 - 8.2.2019. Luonnoksesta saatiin 38 lausuntoa. 

Mitä seuraavaksi?

Lain valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Hankkeelle asetettu ohjausryhmä tukee valmistelua. Lausuntokooste julkaistaan myöhemmin hankkeen asiakirja-aineiston yhteydessä valtioneuvoston hanketietopalvelussa ( valtioneuvosto.fi/hankkeet ).

Tavoitteena on, että varsinainen lakiluonnos lähetetään lausuntokierrokselle loppuvuodesta 2019 ja eduskunnan käsiteltäväksi syksyllä 2020.

Uusimmat artikkelit

16.1.2025 | Alan Uutiset

Sähkön vuosi 2024: päästöt vähenivät 25 prosenttia

Ydinvoima on edelleen suurin sähkön tuotantomuoto, tuuli on noussut toiseksi suurimmaksi. Sähkön päästöt ovat nyt vain kymmenes vuoden 2010 päästöistä.

Iijoen Haapakosken vesivoimalaitoksen turbiinin peruskunnostus valmistui

Tammikuun alussa tehtyjen onnistuneiden koekäyttöjen jälkeen voimalaitoksen molempien turbiinien koko kapasiteetti on taas käytössä.

30.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Ammoniakki -tutkimusprojekti sai miljoonarahoituksen

Ammoniakki kytkeytyy erittäin vahvasti vetytalouden edistämiseen. Sen käyttöön liittyy kuitenkin monia kysymyksiä, joita selvitetään yliopistojen ja teollisuuden yhteisessä tutkimushankkeessa.

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.