Wärtsilä ja Solstad Offshore yhteistyöhön päästöjen vähentämiseksi
Solstad Offshore pyrkii puolittamaan 90 aluksen laivastonsa hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteisiin päästäkseen yritys on käynnistänyt yhteistyön Wärtsilän kanssa.
Sopimuksella pyritään selvittämään, arvioimaan ja toteuttamaan ratkaisut, jotka parantavat Solstadin offshore-alusten polttoainetehoa ja vähentävät niiden kasvihuonepäästöjä. Jokainen alus tarkastetaan sopivien ratkaisujen löytämiseksi. Yritys pyrkii saavuttamaan hiilineutraaliuden vuoteen 2050 mennessä.
Solstad Offshoren kestävän kehityksen johtaja Tor Inge Dale toteaa, että vihreämpien ratkaisujen toteuttaminen edellyttää yhteistyötä. Wärtsilällä on tähän vaadittava asiantuntemus, kokemus ja teknologia.
‒ Solstadilla on selvä ja kunnianhimoinen strategia tulla toimialan vihreimmän laivaston omistajaksi ja operaattoriksi. Laivoihin ei ole olemassa yhtä ainoaa kaikille sopivaa ratkaisua, joten etenemme asiassa alus kerrallaan. Meille tämä on toimintasuunnitelma parhaiden tulosten saavuttamiseksi, Wärtsilä Norwayn myyntijohtaja Cato Espere sanoo.
Solstad on vuodesta 2009 työskennellyt järjestelmällisesti päästöjen vähentämiseksi sekä operatiivisten toimenpiteiden että teknisten päivitysten kautta. Tähän mennessä alusten polttoaineen keskikulutusta on saatu vähennettyä yli 20 prosentilla. Kulutuksen puolittamiseen uskotaan pääsevän optimoimalla energiatehokkuus sekä käyttämällä vaihtoehtoisia polttoaineita. Myös uusien laivamallien tulee olla nolla- tai matalapäästöisiä.
Wärtsilällä on puolestaan merenkulkualalla pitkä kokemus uusien ympäristöystävällisten energiaratkaisujen kehittämisessä. Yhtiö oli pioneerina LNG:n käyttöönotossa. Sama pätee ammoniakin testaamiseen polttoaineena.
‒ Vielä on liian aikaista päättää, mitkä ratkaisut ovat parhaat Solstadille päästövähennysten tavoittamiseksi. On kuitenkin erittäin todennäköistä, että ammoniakki ja metanoli ovat avainasemassa, kun nämä polttoaineet tulevat laajasti saataville varastoitavaksi polttoaineeksi, Wärtsilän myyntijohtaja Roy H. Stavland kiteyttää.
Teksti Tomi Kangasniemi