Näkökulma | 28.12.2018

Aito vastuullisuus vaatii liiketoimintamallien radikaalia muutosta

Tulevaisuuden menestyjiä ovat yritykset, jotka pystyvät muuttumaan rohkeasti ja ennakkoluulottomasti ja luomaan samalla tuotteita ja palveluja, joilla on aidosti positiivista merkitystä yhteiskunnallisesti ja ympäristön kannalta.

Aito vastuullisuus vaatii liiketoimintamallien radikaalia muutosta

Ira Hanf, Senior Advisor & Head of Digital Sustainability, Taival Oy

Perinteisillä toimialoilla liiketoimintamallit ovat perustuneet alun perin erilaisiin tavoitteisiin, eikä kestävän kehityksen näkökulmaa ole huomioitu yrityksen liikeideassa lainkaan. Tällaisen toiminnan muuttaminen aidosti vastuulliseksi, kuten kiertotalouden periaatteiden mukaan toimivaksi, on luonnollisesti iso haaste. Tarvitaan radikaalia muutosta, joka lähtee toiminnan tarkoituksen uudelleen määrittämisestä ja ulottuu kaikille tasoille strategiasta operatiivisen toimintamallin luomiseen alusta asti uudelleen.

Muutos on verrattavissa digitalisaation edellyttämän muutoksen laajuteen ja on yhtä väistämätön. Haasteena on uudistaa yritysten liiketoimintamallit ja kokonaiset teollisuuden alat toimimaan aivan erilaisin periaattein kuin tällä hetkellä. Esimerkiksi tuotteiden valmistamisesta pitäisi siirtyä kohti palveluliiketoimintamallin toteutukseen (tuote palveluna -konsepti). Digitalisaation ja kiertotalouden edellyttämät muutokset olisi kustannustehokkainta toteuttaa yhdellä kertaa, sillä niissä voi olla synergiaetuja. Digitalisaatio voi tuoda uudenlaisia mahdollisuuksia toteuttaa kiertotalouden liiketoimintaa ja toisaalta se voi tuottaa täysin uudenlaista lisäarvoa asiakkaille.

Koska muutoksen tarve on niin perustavanlaatuinen, käytännössä yrityksissä toteutettavat toimenpiteet jäävät helposti kosmeettisiksi ja olemassa olevan toiminnan parantamiseksi. Tyypillistä on, että optimoidaan esimerkiksi materiaali- ja energiatehokkuutta tuotannon prosesseissa, lisätään kierrätystä ja sivuvirtojen hyödyntämistä ja minimoidaan syntyvät jätteet. Toki nämäkin ovat tärkeitä toimenpiteitä, mutta ne eivät ole riittäviä, jos yrityksen toimintaidea on ristiriidassa kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa, eikä siihen liittyvää perusdilemmaa ratkaista. 

Edelläkävijöitä kiertotaloudessa ovat alkuvaiheen yritykset, joiden koko liiketoimintamalli on suunniteltu kiertotalouden periaatteiden mukaisesti. Isot yritykset tulevat tässä selkeästi jälkijunassa, koska muutos tarkoittaisi niille valtavaa työmäärää. Isoa muutosta ei kuitenkaan tarvitse tehdä yhdellä kertaa, vaan organisaatioissa voidaan edetä pienin askelin vaikkapa tekemällä ennakkoluulottomasti uusiin ideoihin liittyviä matalan kynnyksen nopeita kokeiluja.

Ira Hanf, Senior Advisor & Head of Digital Sustainability, Taival Oy

Uusimmat artikkelit

25.6.2019 | Alan Uutiset

”Sellumarkkinoilla normaali korjausliike” – hinta edelleen hyvällä tasolla, sanoo Metsä Groupin Hämälä

Metsä Groupin pääjohtaja Ilkka Hämälä ei kanna suurta huolta sellun hinnan viimeaikaisesta laskusuunnasta, sillä historiallisesti tarkasteltuna hintataso on edelleen ”hyvä”. Nykyinen hintataso ei myöskään vaikuta yhtiön arvioihin uuden Kemiin suunnitellun biotuotetehtaan kannattavuudesta. Varsinainen investointipäätös laitoksesta tehdään kesällä 2020.

Ford hyödyntää tuotannossaan yli miljardi kertakäyttömuovipulloa vuodessa

Autonvalmistaja Ford on löytänyt nerokkaan tavan käyttää uudelleen miljoonia muovipulloja. Jokaisessa yhtiön valmistaman Ford EcoSportin mattojen valmistukseen on käytetty 470 kertakäyttöistä muovista juomapulloa.

19.6.2019 | Tutkimus ja koulutus

Kumppaniverkostoista aiheutuu ongelmia yli 80 % yrityksistä

Kumppaniverkostoista johtuvat toimitusketjujen häiriöt ja liiketoiminnan keskeytykset luovat yrityksille painetta investoida kumppaniverkoston riskienhallintaan. Suomalaista yritysjohtoa huolestuttavat erityisesti kumppaniverkoston vastuullisuus- ja kyberriskit.

Cobotit auttoivat metallisorvaamon kasvuun

Yhteistyörobotti eli cobotti nosti savonlinnalaisen alihankintakoneistamo Ket-Metin kustannuskilpailukykyä roimasti.

llmalämpöpumppumyynnin rajua kasvua ruokki helteinen viime kesä

Lämpöpumppujen myynti Suomessa kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 47 prosenttia. Eniten rynnivät ilmalämpöpumput lähes 70 prosentin kasvulla, mutta myös maalämpöpumppujen, ilma-vesilämpöpumppujen ja poistoilmalämpöpumppujen myyntiluvut nousivat 10-15 prosenttia. 

Digitalisaatiolla säästöjä asumiskuluihin

Energianhallinnan ja automaation asiantuntija Schneider Electric järjesti eilen Helsingin messukeskuksessa jokavuotisen Innovation Summit -tapahtumansa. Viesti oli selvä: tekoäly ja IoT-tekniikka ovat nyt tulossa teollisuuden lisäksi vauhdilla myös kiinteistöihin säästöjä tuomaan

23.4.2019 | Kumppaniartikkeli

Kolme pointtia kunnossapidon kehittämisestä

Olemme saaneet olla mukana useiden eri organisaatioiden kanssa kehittämässä kunnossapitotoimintaa ja panneet merkille joitakin tärkeitä asioita, jotka ovat edesauttaneet näissä hankkeissa onnistumista. Kerromme tässä kolme asiaa, jotka kannattaa huomioida kunnossapitotoiminnan kehittämiseen tähtäävissä hankkeissa.