Näkökulma | 15.5.2018

Tulevaisuus on edelleen omissa käsissämme

Megatrendit, digitalisaatio, teollinen internet, tekoäly, pilvipalvelut, ohjelmistorobotiikka, digitaaliset kenttätyökalut, lisätty todellisuus, ja virtuaalinen todellisuus, tietomallinnus, big data. Termejä, joita kuulemme päivittäin työelämässä alasta riippumatta. Tuntuu, että sanat ovat menettäneet suurimman hohteensa jo ennen kuin olemme edes kunnolla ymmärtäneet niiden merkityksen ja kyvyn auttaa meitä ottamaan tulevaisuutemme haltuun ja tekemään huomisestamme parempaa.

Tulevaisuus on edelleen omissa käsissämme

Terhi Hirvikorpi

Kiwa Inspectan aluepäällikkö rakennetun ympäristön toimialalla

Digitalisaation potentiaali tuottaa parempaa tulevaisuutta on valtava. Se on niin valtava, että sitä on vaikea edes mieltää.  Teknologinen kehitys yhdistettynä edistykselliseen data-analytiikkaan, voi miten paljon meillä onkaan tarpeita uudelle tiedolle ja johtopäätöksille. Digitalisaatio on kaikkialla, ja se valtaa tilaa vauhdilla ja tätä kehitystä kukaan ei voi eikä halua jarruttaa tai pysäyttää. Vai haluaako? Olemme kaikki kuulleet esimerkiksi Facebookia vastaan nostetuista syytöksistä. Onko tietomme vaarassa, kuka tämän meille varmistaa? Olemmeko itse ja läheisemme turvassa? Onko digitalisaatio turvallista, uskallammeko antaa sen tulla osaksi meitä ja arkeamme? Onko muutosvastarinnan soraääni liian kova hidastamaan digitalisaation etenemistä niin, että lopulta hukkaamme kilpailuvalttimme jahkailuun?

Puhutaan, että neljäs teollinen vallankumous itse-ajavine autoineen ja älyrobotteineen on jo menneen talven lumia. Viides teollinen vallankumous on käynnistynyt. Mitä tämä viides teollinen vallankumous, jossa tekoäly linkittää kaiken yhteen ja osaksi kaikkea, tarkoittaa? Kaupunki-infra linkittyy kulkuneuvoihin, kulkuneuvot ihmisiin ja terveydentilaan. Kaikesta on olemassa valtavasti dataa. Voimmeko maistella näitä suuria ajatuksia yksinkertaistaen asiaa ja samalla tehdä muutoksesta vähemmän pelottavaa? Ja mikä mielenkiintoisinta, onko mahdollista selvittää mikä tässä kaikessa yhteiskuntamme ja teollisuutemme muutoshakuisuudessa on kaikkein oleellisinta?

Uusi aika luo myös uudenlaisia paineita työelämään. Teemme koko ajan yhä vähemmän sellaisia tehtäviä, jotka ovat rutiininomaisia, toistuvia ja ehkä tylsiäkin. Tekoäly tekee nämä työt puolestamme tehokkaammin kuin mitä ikinä itse pystyisimme. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että meillä ei olisi töitä, päinvastoin! Meille jää vastuu pohtia mitä muuta voimme yrityksemme eteen tehdä, jotta menestymme jatkossakin. Meille jää vastuu innovoida. Ihmisten ja organisaatioiden jatkuva kyky innovoida ja uudistua tekee yrityksistä joko voittajia tai häviäjiä.

Minulle digitalisaatio edustaa ennen kaikkea vapautta ja elämän laatua. Mahdollisuutta keskittyä siihen, mikä elämässä on kaikkein tärkeintä. Suhtaudun luottavaisin mielin tulevaisuuteen. Kaikille löytyy oma paikkansa ja tehtävänsä, niin teknologialle kuin ihmisellekin. Yhteiselo tulee muistuttamaan enemmän symbioosia kuin vierekkäin oloa. Symbioosia, joka on luontevaa, kitkatonta ja todellista lisäarvoa tuottavaa. Ja ennen kaikkea onnellista, laadukasta ja turvallista.

Terhi Hirvikorpi

Kirjoittaja toimii Kiwa Inspectassa aluepäällikkönä rakennetun ympäristön toimialalla.

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.