Näkökulma | 7.7.2020

Wärtsilän etäpalvelut mahdollistavat normaalin toiminnan pandemiasta huolimatta

Covid-19 -pandemia on aiheuttanut ennennäkemättömiä haasteita normaaliin liiketoimintaan kaikilla teollisuuden aloilla, mukaan lukien merenkulku. Matkarajoitukset ovat vaikeuttaneet huolto- ja korjaustoimenpiteiden suorittamista laivoilla ja muilla aluksilla. Yhtälailla asiakkaille tarjottavaa koulutus- ja kurssitoimintaa on pitänyt rajoittaa sekä matka- että henkilöturvallisuuden takaamiseksi.

Wärtsilän etäpalvelut mahdollistavat normaalin toiminnan pandemiasta huolimatta

Matti Olli
Director, Training Services
Wärtsilä Marine Power

Teknologiakonserni Wärtsilä on kuitenkin reagoinut nopeasti tähän haasteeseen jatkaakseen palvelujen tarjoamista asiakkailleen. Wärtsilä hyödynsi yrityksen sisäistä kokemusta ja asiantuntemusta tekoälystä ja digitaalisista ratkaisuista ja lanseerasi kesäkuun alussa Assured Operations -etäpalvelun 4- ja 2-tahtisten moottorien asiakkaille. Samaan aikaan Wärtsilän Land & Sea Academy kasvatti nopeasti virtuaalisten koulutuspalveluiden tarjontaa.

Assured Operations palvelukokonaisuus mahdollistaa etätuen tarjoamisen ympärivuorokautisesti hyödyntämällä yhteistyö- ja chat-sovelluksia sekä video-ohjausta. Wärtsilän tekniset asiantuntijat arvioivat ja ratkaisevat moottorien operointiin liittyviä kysymyksiä hyödyntämällä etäyhteyttä alusten ja Wärtsilän asiantuntijakeskusten välillä. Arvioiden mukaan noin 90% tällaisista asioista voidaan ratkaista etänä, jolloin huoltohenkilökunnan ei tarvitse käydä aluksella henkilökohtaisesti.

Tämä edistyneen analytiikan, tekoälyn ja yrityksen asiantuntemuksen yhdistelmä tarjoaa huomattavan lisäarvon laivanomistajille ja operoijille, mikä on aina ollut Wärtsilän prioriteettina.

Virtuaalikoulutus määritellään parhaiten ohjaajavetoiseksi koulutustilaisuudeksi, joissa kouluttaja ja opiskelijat ovat fyysisesti eri lokaatioissa. Etäyhteyksiä hyödyntävä palvelu mahdollistaa live-istunnot, jossa vuorovaikutus kouluttajan ja opiskolijoiden välillä vastaa perinteisesti järjestettyä luokkahuonekoulutusta. Virtuaalikoulutukset ovat olleet osa tarjontaa jo ennen pandemiaa, mutta koronan myötä kehitys on ottanut aimoharppauksen.

Virtuaalikoulutusten myötä koulutuksen sisältöä on pystytty lisäämään sekä saattamaan yhteen monen eri alan asiantuntijoita ja experttejä maantieteellisten esteiden poistuessa.  Lisäetuna on säästöt liittyen matkakustannuksiin ja -aikaan, josta hyötyvät sekä  Wärtsilän että asiakkaat.  Arviolta noin 30% koulutuskustannuksista liittyvät matkustamiseen ja majoitukseen.

Koronavirukseen liittyvät vaikutukset liiketoiminnalle ovat olleet poikkeuksellisia. Wärtsilä on osoittanut joustavuutensa ja aloitteellisuutensa pyrkiessään reagoida haasteeseen välittömästi ja etsiessään uudenlaisia tapoja jatkaa palvelujen tuottamista ja asiakkaiden tukemista.

Uusimmat artikkelit

K-kauppojen aurinkovoimaloilla ennätystehot touko-kesäkuussa

K-kauppojen aurinkovoimaloiden yli 40 000 aurinkopaneelia tuottivat touko-kesäkuussa ennätykselliset yli 3 000 MWh puhdasta aurinkosähköä. Kokonaisuudessa tuotettu määrä vastaa noin 5 000 pakastealtaan vuotuista sähkönkulutusta. Parhaimmassa tapauksessa aurinkovoimalla pystytään kattamaan valtaosa kaupan päivittäisestä sähkötarpeesta. 

7.8.2020 | Alan Uutiset

Tullin ennakkotilasto: Viennin syöksy pysähtyi kesäkuussa

Suomen tavaraviennin arvo oli 4,5 miljardia euroa kesäkuussa, eli 15,4 prosenttia vuoden takaista vähemmän. Tilanne kuitenkin koheni toukokuusta.

Saksalaisjätti Schaeffler lanseeraa suomalaisen partneriverkoston avulla kehitetyn kunnonvalvontajärjestelmän

Saksalainen auto- ja teollisuusalan yritys Schaeffler on toteuttanut kunnonvalvontajärjestelmänsä OPTIME:n suomalaisen partneriverkoston avulla. Saksalaisyhtiö on jo aikaisemmin perustanut tuotekehitystiimin Suomeen ja nyt yhteistyöllä luotua tuotetta lanseerataan kaupallisesti.

EVA: Talouskriisi on suomalaisten suurin uhka

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n julkaisemassa tutkimuksessa kysyttiin, kuinka uhkaavina suomalaiset pitävät maailmalla ja Suomessa tapahtuvia konflikteja ja kriisejä omalle ja läheistensä turvallisuudelle. Eniten pelkoa suomalaisissa herätti uusi laajamittainen talouskriisi (77 prosenttia vastaajista) sekä toiseksi eniten pandemiat ja tartuntataudit (72 prosenttia vastaajista).

Signify tuo markkinoille uusia desinfioivia valaisimia

UV-teknologiaan perustuvaan valaistukseen erikoistunut Signify kertoi kasvattavansa UV-C-valaistuksen tuotantokapasiteettiaan ja laajentavansa UV-C-tuotevalikoimaansa maailman kasvaneen desinfiointitarpeen vuoksi.

Asfalttikoneista saatava data parantaa päällysteen laatua, vähentää päästöjä

Asfalttikoneiden anturien tuottaman tiedon avulla voidaan vaikuttaa päällysteen laatuun ja kestävyyteen.

29.5.2020 | Kumppaniartikkeli

Viafin Service jatkaa yrityskaupan jälkeen kasvu-uralla

Teollisuuden kunnossapitoa tarjoava Viafin Service Oyj on vuoden ajan sulatellut suurta kaasualan käyttö- ja kunnossapitopalveluihin liittyvää yrityskauppaa. Nyt Viafin GASiksi nimetyn yhtiön hankinta on saatettu onnistuneesti päätökseen ja listautunut emoyhtiö voi jatkaa matkaa kohti seuraavaa tavoitetta. Päämääränä on nousta sadan miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäväksi teollisuuden kunnossapitoyhtiöksi vuoden 2022 aikana.