https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Näkökulma | 12.10.2016

Tieto lisää tuskaa?

Syksyn epävakaan sään lähestyessä mieleen hiipii kysymys, missä sateenvarjoni on. Samalla tulee ajatelleeksi, onko sateenvarjo ehjä ja kestävätkö kenkäni vettä. Jos sateen turvavarusteet ja varotoimenpiteet ovat kunnossa, seuraavaksi pitäisi tietää, milloin niitä tarvitaan eli milloin todennäköisesti sataa. 

Tieto lisää tuskaa?

Emil Ackerman

Toimitusjohtaja, Quva Oy. Promaint ry:n Datasta Toimintaan Teollisuudessa -toimikunnan puheenjohtaja.

Tähän löytyy montaa eri koulukuntaa: toiset huomaavat sateen ulkona ollessaan, kastuvat ja korjaavat tilanteen esimerkiksi vaihtamalla vaatteet; toiset ennakoivat sateen pitäen sateenvarjoa aina mukana ja toiset seuraavat sääennusteita tehden niiden pohjalta päätöksen sateeseen varautumisesta.

Jos kaikilla on kuitenkin mahdollisuus seurata sääennusteita, miksi kaikki eivät toimi parhaan mahdollisen tiedon pohjalta? Syitä on monia: koska ennusteet eivät aina ole oikeassa, koska pieni sade ei pahaa tee, koska ei ole aikaa seurata ennusteita. Kaikki näistä ovat oleellisia näkökulmia ja loppujen lopuksi onhan se jokaisen oma asia, kuinka sateelta suojautuu, jos suojautuu.

Kunnossapidon ja yleisestikin liiketoiminnan näkökulmasta asia ei kuitenkaan ole yhtä yksinkertainen. Pieni tai iso sade tuotannossa tarkoittaa ylimääräisiä kustannuksia, jatkuva sateenvarjon mukana pitäminen tarkoittaa ylimääräisiä kustannuksia ja myös virheelliset ennusteet voivat aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia. Liiketoiminnan ja tehokkuuden näkökulmasta ei ole yhdentekevää, miten sateen suhteen varaudutaan.

Digitalisaation avulla kunnossapitoon liittyvät ennusteet ovat entistä tarkempia ja niiden avulla tulevat ongelmat voidaan havaita entistä paremmin ja helpommin. Silloin enää ei tarvitsisi jälkeenpäin todeta, että vaatteet ovat taas märkinä. Sama pätee myös liiketoimintaan: kuinka moni meistä seuraisi viimeisen kvartaalin toteutuneita säätietoja, jos ensi viikonkin tiedot olisivat jo saatavilla?

Pitäisiköhän vanha sanonta päivittääkin muotoon: Virheellinen tai myöhässä tuleva tieto lisää tuskaa, ajoissa tuleva oikea tieto lisää varmuutta.

Syysterveisin,

Emil Ackerman

Uusimmat artikkelit

12.4.2024 | Alan Uutiset

Volvo Cars käyttää biokaasua ensimmäisessä ilmastoneutraalissa tehtaassaan Kiinassa

Volvon tehdas Taizhoussa on siirtynyt käyttämään biokaasua. Taizhou on toinen Volvon ilmastoneutraali autotehdas Göteborgissa sijaitsevan Torslandan-tuotantolaitoksen jälkeen.

Kunnossapitokonkari opiskelee työn ohella alan erikoisammattitutkintoa

L&T Ympäristöpalveluiden laitostyöntekijä Kari Asikainen suorittaa aikuisena jo kolmatta tutkintoa. Taitotalossa suoritettava Kunnossapidon erikoisammattitutkinto auttaa etenemään hallinnollisiin tehtäviin.

SSAB:n vihreä energian jätti-investointi meni Ruotsiin, Raahen terästehtaan vuoro myöhemmin

Uusi huippumoderni fossiilivapaan teräksen minimill-tuotantolaitos rakennetaan Ruotsiin. Tehtaan uudistus vähentää Ruotsin hiilidioksidipäästöjä seitsemän prosenttia. SSAB kertoo liiketoiminnallisten syiden puoltaneen hankkeen etenemistä seuraavaksi Luulajan tehtaassa.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.