https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Näkökulma | 10.11.2015

Digitalisoituminen on mahdollisuus

Digitalisaatio, teollinen internet, pilvipalvelut – tässä sanoja, jotka ovat meille kaikille tulleet tutuiksi eri muodoissaan ja asiayhteyksissä. Olemme kaikessa toiminnassa jatkuvan teknologisen kehityksen pyörteissä. Digitalisaatio on toisaalta sekä toimintatapojen uudistamista että eri prosessien digitaaliseen muotoon muuttamista. Toimintatavat voivat eri osa-alueilla muuttua radikaalistikin toisenlaisiksi tietotekniikkaa hyödyntäen.

Digitalisoituminen on mahdollisuus

Petri Lakka

Vice President, Concept Development, Services Business Line, Valmet, Kunnossapitoyhdistys Promaint ry:n hallituksen jäsen.

Digitalisointi ja teollinen internet muuttaa myös teollisuuden kunnossapidon tapoja toimia. Teollisuuden laitteet ja prosessit sisältävät nykyisin huomattavan määrän anturoitua teknologiaa, jonka avulla voidaan tietoa siirtää nopeasti ja yhä luotettavammin paikasta toiseen tietoverkkojen kautta. Tämä tieto voi aikaisempaa helpommin saavuttaa asiantuntijaverkostot, jossa tietoa käsitellään ja analysoidaan.

Olemme siirtymässä vähitellen aikaisempaa enemmän kunnossapitoon, jossa asiantuntijat voivat olla hyvinkin kaukana itse ongelmakohteesta, mutta tieto on käytettävissä reaaliaikaisena ja ongelmanratkaisu tapahtuu kunnossapitäjän paikasta, tai jopa aikavyöhykkeestä riippumatta. Työ muuttuu toisaalta aikaisempaa tehokkaammaksi mutta myös inhimillisemmäksi – matkustamisen tarve huoltokohteen luokse vähenee. Tämä helpottaa ainakin niitä, joiden tehtävänä on aikaisemmin ollut matkustaa pitkiäkin matkoja huoltotyön suorittamiseksi kohteessa.

Suomalainen kunnossapidon osaaminen on perinteisesti ollut huippuluokkaa. Sen ylläpitämiseksi Suomessa on menossa useita teolliseen internettiin ja digitalisaatioon liittyviä kunnossapidon tutkimushankkeita, joissa haetaan uusia teknologioita tiedon siirtoon ja analysointiin, mutta myös toimintatapoihin. Menestyksemme teollisen kunnossapidon tehokkuudessa nojautuu jatkossakin kolmeen perustekijään: teknologian kehitys, tehokkaat kunnossapidon prosessit sekä viime kädessä osaavat ja motivoituneet kunnossapidon osaajat.

Uusimmat artikkelit

15.3.2024 | Alan Uutiset

Traficom julkaisi selvityksen koko Suomen kaukoliikenteen pysäyttäneen ratavaurion syistä – korjaamista tiedonkulussa

Ratavaurion syynä oli veturin rikkoontuminen ja sitä seuranneet liikkeellelähtöyritykset. Selvityksen mukaan erityisesti häiriötilanteiden viestinnässä ja johtamisessa on kehitettävää. Tapahtumiin liittyvien keskeisten toimijoiden yhteinen tilannekuva puuttui. 

Raision kaikki tehtaat ovat nyt hiilineutraaleja – ratkaisut syntyivät yhteistyössä kumppanien kanssa

Tuotannot pyörivät nyt uusiutuvalla energialla, eikä päästökompensaatioihin ole tarvinnut turvautua.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

Tuulivoima-ala tarvitsee lisää tekijöitä – Turun AMK ja VAMK kouluttavat uusia osaajia

Tuulivoimaloihin tullaan tarvitsemaan paljon teknisen alan osaajia.Turun ja Vaasan ammattikorkeakoulut aloittavat yhteisen tuulivoimaan liittyvän maksuttoman koulutuksen. Opinnot ovat työelämälähtöisiä ja ne on mahdollista suorittaa työn ohessa. 

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.