Näkökulma | 10.11.2015

Digitalisoituminen on mahdollisuus

Digitalisaatio, teollinen internet, pilvipalvelut – tässä sanoja, jotka ovat meille kaikille tulleet tutuiksi eri muodoissaan ja asiayhteyksissä. Olemme kaikessa toiminnassa jatkuvan teknologisen kehityksen pyörteissä. Digitalisaatio on toisaalta sekä toimintatapojen uudistamista että eri prosessien digitaaliseen muotoon muuttamista. Toimintatavat voivat eri osa-alueilla muuttua radikaalistikin toisenlaisiksi tietotekniikkaa hyödyntäen.

Digitalisoituminen on mahdollisuus

Petri Lakka

Vice President, Concept Development, Services Business Line, Valmet, Kunnossapitoyhdistys Promaint ry:n hallituksen jäsen.

Digitalisointi ja teollinen internet muuttaa myös teollisuuden kunnossapidon tapoja toimia. Teollisuuden laitteet ja prosessit sisältävät nykyisin huomattavan määrän anturoitua teknologiaa, jonka avulla voidaan tietoa siirtää nopeasti ja yhä luotettavammin paikasta toiseen tietoverkkojen kautta. Tämä tieto voi aikaisempaa helpommin saavuttaa asiantuntijaverkostot, jossa tietoa käsitellään ja analysoidaan.

Olemme siirtymässä vähitellen aikaisempaa enemmän kunnossapitoon, jossa asiantuntijat voivat olla hyvinkin kaukana itse ongelmakohteesta, mutta tieto on käytettävissä reaaliaikaisena ja ongelmanratkaisu tapahtuu kunnossapitäjän paikasta, tai jopa aikavyöhykkeestä riippumatta. Työ muuttuu toisaalta aikaisempaa tehokkaammaksi mutta myös inhimillisemmäksi – matkustamisen tarve huoltokohteen luokse vähenee. Tämä helpottaa ainakin niitä, joiden tehtävänä on aikaisemmin ollut matkustaa pitkiäkin matkoja huoltotyön suorittamiseksi kohteessa.

Suomalainen kunnossapidon osaaminen on perinteisesti ollut huippuluokkaa. Sen ylläpitämiseksi Suomessa on menossa useita teolliseen internettiin ja digitalisaatioon liittyviä kunnossapidon tutkimushankkeita, joissa haetaan uusia teknologioita tiedon siirtoon ja analysointiin, mutta myös toimintatapoihin. Menestyksemme teollisen kunnossapidon tehokkuudessa nojautuu jatkossakin kolmeen perustekijään: teknologian kehitys, tehokkaat kunnossapidon prosessit sekä viime kädessä osaavat ja motivoituneet kunnossapidon osaajat.

Uusimmat artikkelit

Fortumilta ratkaisu jätteenpolton tuhkaongelmaan

Fortum avaa lähiviikkojen aikana Suomen ensimmäisen tuhkankäsittelylaitoksen Porin Mäntyluodossa. Kyseessä on merkittävä ratkaisu tuhkan polttamisen mukana syntyvän suolaongelman poistamiseksi.

15.10.2019 | Tutkimus ja koulutus

IoT:n hyödyntäminen yrityksissä on merkittävässä kasvussa

Elisan teettämän tutkimuksen* mukaan jo lähes puolet yli 500 hengen suomalaisista yrityksistä ja organisaatioista hyödyntää esineiden internetiä. Sen käyttäminen on lisääntynyt erityisesti 250–1000 hengen yrityksissä ja organisaatioissa.

Uusi moottoroitu sääsuoja edistää puurakentamista

NCC rakentaa Kruunuasunnoille Turun Linnanfälttiin kahta puukerrostaloa, jotka valmistuvat täysin uudenlaisen sääsuojan alla. 

14.10.2019 | Alan Uutiset

Rakentamisen hyvä suhdannevaihe on päättymässä

Rakentamisen tuotanto pysyy kuluvana vuonna lähellä nykytasoaan tai vähenee enintään kaksi prosenttia vuodentakaisesta, arvioi rakennusalan suhdanneryhmä 14. lokakuuta julkaistussa raportissaan. Ensi vuonna rakentamisen tuotanto vähenee 1,5–3,5 prosenttia.

Empower ja Visuon käynnistävät yhteistyön 360°VR-teknologiaa hyödyntävien digitaalisten ratkaisujen kehittämisessä

Empower ja 360° visuaalisten työkalujen toimittaja Visuon ovat aloittaneet yhteistyön, jossa teollisuudelle älykästä kunnossapitoa ja ylläpidon analytiikkapalveluita tarjoava Empower hyödyntää Visuonin 360° VR-teknologiaan pohjautuvaa alustaa Em360° toimitilojen mallinnus- ja etähallintaratkaisussa Suomessa.

18.9.2019 | Kumppaniartikkeli

Uusi puhtaasti kaasukäyttöinen Wärtsilä 31SG -moottori vähentää merenkulun päästöjä

Teknologiayhtiö Wärtsilä tuo markkinoille puhtaasti  kaasukäyttöisen Wärtsilä 31SG -moottorin  merisovelluksia varten. Wärtsilä 31 -tuotealustaan perustuvan moottorin dieselversio julkaistiin  Guinnessin ennätystenkirjassa maailman tehokkaimpana nelitahtidieselmoottorina

Perusväylänpidon lisärahoitus tulee tiestölle viime tipassa

Hallitus on sopinut vuoden 2020 budjettiesityksestä.  Perusväylänpidon rahoitukseen ehdotetaan pysyvää 300 miljoonan euron tasokorotusta tie-, raide- ja vesiväylien korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi ja korjausvelan vähentämiseksi. Yhdessä muiden korotusten kanssa perusväylänpidon rahoitukseen tulee lisäystä 362 miljoonaa euroa vuonna 2020.