https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Näkökulma | 15.4.2016

Kunnossapito ja megatrendit

Kunnossapitäjän työn luonne saattaa muuttua merkittävästi nykyisestä.

Kunnossapito ja megatrendit

Jukka Yli-Penttilä

myyntijohtaja, Caverion Teollisuuden ratkaisut. 

Kunnossapitoyhdistys Promaint ry:n hallituksen jäsen

Kenellekään ei ole jäänyt epäselväksi se, että elämme muuttuvassa maailmassa. Elämäämme koskettelevien globaalien muutoselementtien lukumäärä on suuri – Euroopan ja maailmanlaajuinen talouskriisi, Lähi-idän lisääntyneet levottomuudet ja niistä syntynyt pakolaisvirta, itäisen naapurivaltion epävakaisuus sekä uhittelut ja niin edelleen.

Elämäämme ohjailee vahvasti edellisten asioiden lisäksi kehityksen suuret aallot ja ilmiöt eli megatrendit. Tulkinnanvaraista on, mitkä ilmiöt halutaan kuvata megatrendeiksi, mutta teollisuuden kunnossapitäjän näkökulmasta megatrendeinä voidaan pitää ainakin energiatehokkuuden parantamista, teknologian lisääntymistä teollisuusympäristössä ja digitalisaatiota.

Yksi mielenkiintoinen megatrendi – mikä ei ehkä ensimmäisenä ajatuksena tunnu vaikuttavan kunnossapitäjään – on kaupungistuminen. Tämä liittyy kunnossapitäjiin ja kunnossapidon kehitykseen muiden megatrendien kautta. Kaupungistumisen myötä esimerkiksi pienille tehdaspaikkakunnille saattaa olla vaikea löytää tulevaisuudessa kunnossapidon erikoisosaajia.

Tämä taas ruokkii edelleen esimerkiksi teollisen internetin, etävalvomoteknologian, oppivien säätöjärjestelmien ja etädiagnostiikan kehitystä, koska kunnossapitäjien profiili voi ihan pakotetusti muuttua suuntaan, jossa niin kutsutut huippuosaajat keskittyvät tehdasprosessien tukemiseen etävalvomosta tai jopa kotikonttorista käsin. Toteutus edellyttää tiedon siirtymiseen ja automaattiseen käsittelyyn liittyvien teknologioiden kehittymistä, mutta myös kunnossapitäjien koulutuksen, vaatimustason ja osaamisprofiilien uudelleen arvioimista – kunnossapitäjän työn luonne saattaa näin muuttua merkittävästi nykyisestä.

Kunnossapitotyön houkuttelevuus tulevaisuudessa voi jopa lisääntyä, kun kaupungistuminen saadaan kääntymään muiden megatrendien kehittämisen myötä uhasta mahdollisuudeksi. Muutos on aina mahdollisuus!

Terveisin,

Jukka Yli-Penttilä

Uusimmat artikkelit

15.3.2024 | Alan Uutiset

Traficom julkaisi selvityksen koko Suomen kaukoliikenteen pysäyttäneen ratavaurion syistä – korjaamista tiedonkulussa

Ratavaurion syynä oli veturin rikkoontuminen ja sitä seuranneet liikkeellelähtöyritykset. Selvityksen mukaan erityisesti häiriötilanteiden viestinnässä ja johtamisessa on kehitettävää. Tapahtumiin liittyvien keskeisten toimijoiden yhteinen tilannekuva puuttui. 

Raision kaikki tehtaat ovat nyt hiilineutraaleja – ratkaisut syntyivät yhteistyössä kumppanien kanssa

Tuotannot pyörivät nyt uusiutuvalla energialla, eikä päästökompensaatioihin ole tarvinnut turvautua.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

Tuulivoima-ala tarvitsee lisää tekijöitä – Turun AMK ja VAMK kouluttavat uusia osaajia

Tuulivoimaloihin tullaan tarvitsemaan paljon teknisen alan osaajia.Turun ja Vaasan ammattikorkeakoulut aloittavat yhteisen tuulivoimaan liittyvän maksuttoman koulutuksen. Opinnot ovat työelämälähtöisiä ja ne on mahdollista suorittaa työn ohessa. 

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.