Näkökulma | 20.6.2018

Hyvä tapa toimia sisältää lupauksen uudistumisesta

Tavallamme toimia on aina syiden ja seurausten polku menneeseen. Etäältä on helppo nähdä, miten menneisyydessä tehdyt valinnat vaikuttavat tuleviin päätöksiin rajoittavasti. Tuloksena on, että käytössä ei useinkaan ole tavoitteen kannalta käyttökelpoisin toimintatapa. Tunnetusti erityisen vaarallisia tapoja ovat vanhat menestyksen mahdollistajat.

Hyvä tapa toimia sisältää lupauksen uudistumisesta

Petri Lundahl

Development director

Caverion Industrial Solutions Finland

Mutta millaisella ajattelulla ja tavoilla toimia sitten pitäisi vastata tuleviin haasteisiin. Tapoja on tunnetusti monia. Aina ennenkin -toimintatapa kuulostaa vakaalta ja ennustettavalta, mutta samalla hieman ylimieliseltä ja vastahankaiselta.  Vakiintunut käytäntö on usein perusteltu toimintatapa, mutta siinäkin on katse tiukasti menneessä. Se on parempi kuitenkin kuin maan tapa, josta jää väistämättä vaikutelma, että vahinko olisi jo tapahtunut. Paras käytäntö -toimintatapa asettaa riman uusiin lukemiin, mutta onko kokonaisuudestaan irrotettu, yhden paras, lopulta toiselle paras.

Entä olisiko hyvä toimintatapa käyttökelpoinen näkökulma. Hyvä tapa on luonteeltaan toimivaksi todettu, laajalti hyväksytty ja jatkuvasti uudistuva. Ei siis pelkkä idea, vaan käytännössä koeteltu ja laajasti hyväksytty. Hyvä tapa on muotoiltu ja sanoitettu niin, että se on ymmärrettävä ja siirrettävissä toisaalle.

Hyvä tapa toimia myös sisältää lupauksen uudistumisesta. Se saa aikaan vaihtoehtojen vertailua omien rajojen ulkopuolelle – ympäristön mahdollisuuksien ja omien vahvuuksien välillä. Käsitteellisenä ja käytännöllisenä sitä voi hyödyntää niin toiminnan perusteiden kuin yksittäisten suoritustenkin arvioimisessa.

Onko tämä tapa avata prosessiputkilinja hyvän asennustyötavan mukainen? Onko tämä tapa suunnitella huoltoseisokin työt hyvän työnsuunnittelutavan mukainen? Onko tämä työnjako hyvän johtamiskäytännön mukainen? Kysymys herättelee arvioimaan nykyistä tapaa toimia ja kannustaa kurkistamaan oman hiekkalaatikon ulkopuolelle. Mikä olisi paras ”hyvä käytäntö” tähän aikaan ja paikkaan?

Ja onhan se palkitsevaa löytää joskus se hyvä ja jakamisen arvoinen tapa myös omasta tekemisestä.

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.