Näkökulma | 30.10.2019

Kunnossapidon kehittyminen tulevaisuudessa nuoremman alanharrastajan silmin

Hieman harmaantunut tukka, rauhallinen luonne, 40 vuotta saman työnantajan palveluksessa, tuntee koneiden sielunelämän läpikotaisin, todellinen konekuiskaaja. Tällainen kuva piirtyi mieleeni, kun pohdin vanhan liiton kunnossapidon huippuosaajaa. Henkilöä, jonka pettämätön ammattitaito on hankittu kuuntelemalla, seuraamalla ja tekemällä.

erkki_Mäkelä

Erkki Mäkelä

Business Manager | Industrial Services, Southern Finland at Lassila & Tikanoja Oyj

Jos taas mietin tämän päivän sekä erityisesti huomisen kunnossapitoa, vaihtuu mieleni rauhallinen saaristomaisema huomattavasti hektisempään vilkkuvalojen täyttämään näkyyn. Vaihtuvat työnantajat, digitalisaatio, teknologian voimakas kehittyminen, analytiikka ja koneoppiminen, raju kilpailu osaavista tekijöistä… Jatkuva muutos, johon sisältyy paljon haasteita, mutta myös mahdollisuuksia. Mahdollisuuksia,joiden realisoiminen vaatii meiltä toimenpiteitä ja onnistumisia.

Vaihtuvat työnantajat – Tällä viittaan saman työnantajan leivissä vietettyjen urien lyhentymiseen, jolloin 40 vuotta kokemusta ja osaamista tietyn tuotantolaitoksen koneiden kunnossapidosta kerääviä henkilöitä on tulevaisuudessa enää hyvin harvassa, jos ollenkaan. Meidän tulee saada huoltohistoria hyvine raportteineen haltuun sekä henkilöiden perehdytys tikkiin. Samalla osaamista tukemaan pitää pystyä tuomaan uusia ratkaisuja kuten analytiikkaa ja esimerkiksi lisättyä todellisuutta. Joku voisi kutsua tätä myös tehokkuuden parantamiseksi.

Digitalisaatio, analytiikka, koneoppiminen – Digitalisaatiosta on puhuttu viimeiset vuodet kyllästymiseen asti, mutta sen mukanaan tuomat mahdollisuudet ja hyödyt ovat kiistattomia. Analysoimalla koneiden käyntiä voidaan etukäteen tunnistaa tulevia vikoja sekä varoittaa näistä käyttäjiä. Tämä mahdollistaa taas huoltojen paremman suunnitelmallisuuden ja sitä kautta tehokkuuden koko tuotannossa. Mobiliteetti taas lisää joustavuutta ja tehokkuutta. Toisaalta uudet digitaaliset ratkaisut vaativat kunnossapitäjiltä uudenlaista osaamista, joka vaikuttaa henkilöiden osaamisprofiiliin.

Teknologian voimakas kehittyminen – Enemmän automatiikkaa ja sähköistä ohjausta. Mahdollisuus visuaalisten tarkastusten tekemiseen uudella kamerateknologialla laitteiston purkamisen sijaan. Tässä pari esimerkkiä, joilla voidaan parantaa toiminnan tehokkuutta, kustannustehokkuutta ja turvallisuutta uuden teknologian avulla. Toisaalta niillä on myös selkeä vaikutus päivittäiseen kunnossapitotyön suorittamiseen sekä osaamisvaatimuksiin.

Jos mietitään kunnossapitoalan kehitystä ja tulevaisuutta laajempana kokonaisuutena, on viimeaikainen kehitys ollut mielestäni erittäin positiivista. Alan arvostus on lisääntynyt, kunnossapidon sekä muiden eri funktioiden väliset rajat ovat pikkuhiljaa hävinneet, joka on osaltaan laajentanut tehtävänkuvia, mutta myös lisännyt kunnossapidon osaamista ja arvostusta. Kunnossapito mielletään minusta entistä paremmin elintärkeäksi osaksi tuotanto-omaisuuden arvon hallinnassa ja kehittämisessä. Toisaalta uskon, että teknologioiden monimutkaistuessa myös aikaisemmin vallassa olleet kaiken osaajat tulevat häviämään ja osaamista tullaan hakemaan entistä suppeampiin alueisiin, jolloin kunnossapidonkin osalta todennäköisesti ydinkumppaneiden tärkeys tulee lisääntymään.

Minä näen edessäni äärimmäisen mielenkiintoisen ja todella vahvasti kehittyvät alan, joka parantaa jatkossa teollisuutemme kilpailukykyä. Mutta ovatko koneoppiminen, analytiikka ja lisätty todellisuus vain johtoa ja kehityspuolta kiinnostavaa tulitusta? Miten me varmistamme, etteivät ne tee päivittäisistä työtehtävistä aikaisempaa rutiininomaisempia ja tylsiä? Miten varmistamme potentiaalisten työntekijöiden kiinnostuksen kunnossapidon käytännön tekemiseen myös jatkossa? Nämä ovat mielestäni suurimpia haasteita sekä tärkeimpiä keskustelun aiheita mietittäessä kunnossapitoalan kehittymistä tulevaisuudessa.

Uusimmat artikkelit

30.3.2020 | Alan Uutiset

Luotsit varautuivat koronavirusepidemiaan – toiminta varmistetaan poikkeusoloissakin

Finnpilot aloitti koronavirusepidemiaa varten varautumisen jo tammikuussa. Tiukoilla ohjeistuksilla pyritään turvaamaan meriliikenteen tärkeän lenkin, luotsauksen sujuminen myös poikkeusoloissa.

Ennätyksellinen 6 000 tonnin tavarajuna liikennöi Vainikkalasta Haminaan

VR Transpoint on pilotoinut maaliskuun aikana ennätyksellisen suurta tavarajunaa transitoliikenteen kuljetuksissa Vainikkalasta Haminan satamaan. 6 000 tonnia painavassa junassa on 66 vaunua ja vajaa kilometrin mittainen kokoonpano liikkuu kahden Vectron-sähköveturin voimin. Suuret junakoot tuovat tehokkuutta rautatiekuljetuksiin.

Ilman typpidioksidipitoisuus on laskenut Suomessa 40 prosenttia poikkeustilan aikana

Koronaviruksen myötä vähentyneet liikennemäärät ovat parantaneet kaupunkien ilmanlaatua. Katupöly kuitenkin heikentää monin paikoin ilmanlaatua.

Kevään kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa - talvi ei ole ollut yhtä hellä päällysteille

Maanteillä kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa, mutta alueellisia eroja on. Talven runsaat vesisateet Etelä-Suomessa ja runsas lumimäärä Pohjois-Suomessa aiheuttavat eniten epävarmuutta kelirikon vaikeuden ennustamiseen keväällä, kertoo Väylä virasto lehdistötiedotteessa.

26.3.2020 | Tutkimus ja koulutus

Tutkijaryhmä selvittää, kuinka etätyö-Suomi pysyy toimintakykyisenä myös koronaepidemian aikana

Fast Expert Teams- asiantuntijaverkosto selvittää etätyöhön siirtymisen vaikutuksia työelämään. Kaikkia etätyöhön siirtyneitä työntekijöitä pyydetään vastaamaan aiheeseen liittyvään kyselyyn.

Voimalaitosten älykäs ohjaus tukemaan uusiutuvan energian kasvua

Kaksivuotisessa SmartFlex-projektissa kehitetään älykkäitä valvonta- ja säätötyökaluja, joiden avulla voimalaitoksia voidaan ohjata nopeasti muuttuvissa tilanteissa. Tavoitteena on pidentää laitosten elinkaarta sekä ylläpitää hyvä hyötysuhde ja pienet päästöt luotettavasti koko elinkaaren ajan.

24.2.2020 | Kumppaniartikkeli

Tunnista kemikaalivuodot ja reagoi ajoissa – uusi DENIOS innovaatio SpillGuard®

Jo pienikin kemikaali- tai öljyvuoto voi aiheuttaa suuret vahingot meille ihmisille ja ympäristölle, etenkin jos vuotoa ei havaita ajoissa. Halusimme ratkaista tämän ongelman, joten heitimme haasteen tuotekehityksestä vastaaville insinööreillemme.