Näkökulma | 13.6.2017

Uudet liiketoimintamallit ravistelevat kunnossapidon kenttää

Ihmiskunta on aika ajoin kohdannut merkittäviä edistysaskelia, jotka ovat vaikuttaneet käsitykseemme työstä ja sen tekemisestä. Teollistumisen myötä työt siirtyivät kiihtyvässä määrin ulkoa sisälle – pelloilta halleihin. Digitalisaation myötä ennen näkemätön määrä työtä tullaan automatisoimaan, ja samalla tarve tietotyön ja tiedolla johtamisen ammattilaisille kasvaa.

Uudet liiketoimintamallit ravistelevat kunnossapidon kenttää

Juho Liljeroos

Liljeroos on teollisuuden big data ratkaisuja tarjoavan Quva Oy:n liiketoiminnan kehitysjohtaja ja palvelumuotoilua tarjoavan Effisio Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Kummassakin suuressa murroksessa on yksi yhteinen tekijä:

vanhat liiketoiminnan lainalaisuudet ja ansaintalogiikat eivät enää päde. Vain muutoshaluiset ja -kykyiset tulevat selviämään.

Tämän olemme nähneet tämän jo esimerkiksi majoitus- ja taksiliiketoiminnassa: AirBnB on tällä hetkellä yksi maailman suurimpia hotelli- ja majoituspalveluita tarjoava yritys, vaikka se ei omista yhtään hotellihuonetta tai rakennusta. Sama kaava toistuu Uberissa, ja monet varmasti ovat kuullet Onnibussin tarinan.

Kuinka perinteiset alat sitten pystyvät muuntautumaan sääntöjen muuttuessa?

Vastauksia on varmasti monia, mutta yksi keino järjestelmällisesti etsiä omalle liiketoiminnalle uusia suuntia on palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu on hieman pelkistettynä käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Käännetään suunnittelu siis ylösalaisin: lähdetään asiakastarpeiden selvittämisestä liikkeelle, ja tuodaan haluttuja ominaisuuksia osaksi omaa palveluvalikoimaa. Suomalaiset yleensä tykkäävät väkertää omat ratkaisunsa peräkammarin syvyyksissä, ja tulla esiin vasta, kun on valmista. Näin syntynyt tuote voi olla timantti, mutta yhtä usein se ampuu asiakastarpeesta ohi.

Mitä tämä tarkoittaa kunnossapidon näkökulmasta?

Lienee sanotamattakin selvää, että kaikkien huulilla on ennakoivan analytiikan tarjoamat mahdollisuudet: jos tiedämme, milloin laite on menossa rikki, voimme korjata sen ennen suuria taloudellisia menetyksiä tapahtuu.

On kuitenkin myös huomioitava, että ennakoiva kunnossapito tarjoaa mahdollisuuden perinteisille yrityksille lähteä mukaan palveluliiketoimintaan. Se voi olla pelkästään sen tiedon tarjoamista asiakkaalle, jolla he välttävät yllättävät konerikot.

Kun reaaliaikainen big dataan perustuva ja ennakoiva kunnossapito yleistyy, muuttuu myös kunnossapidon järjestämisen muoto. Pienemmällä henkilöstömäärällä saadaan enemmän aikaiseksi, sekä kunnossapitohenkilöstön sidonnaisuus yhteen tuotantolaitokseen vähenee.

Nyt onkin siis aika kysyä: mitä asiakkaamme odottavat, tarvitsevat ja haluavat kunnossapidolta? Jos näihin ei tiedä vastausta, voi olla hyvä aika aloittaa big datan tuomien mahdollisuuksien kartoittaminen esimerkiksi palvelumuotoilun keinoin.

Kirjoittaja: Juho Liljeroos

Uusimmat artikkelit

12.7.2019 | Tutkimus ja koulutus

Pula digialan osaajista maksaa yrityksille satoja miljardeja

Eurooppalaisten yksityisomisteisten yritysten kasvun suurin haaste on kasvava osaajapula sekä tarve tarttua rohkeammin digitaaliseen transformaatioon.

Langh Tech toimitti skrubberit Chiosin uuteen tankkeriin

Suomalainen Langh Tech on toimittanut rikkipesurit kreikkalaisen Chios Navigationin uuteen 50 000 dwt:n tuotetankkeriin, joka luovutettiin äskettäin korealaiselta Hyundai Mipon telakalta.

3D-tulostuksesta uusia mahdollisuuksia sähköverkon kunnossapidon varaosatarpeisiin

Sähköverkkojen järjestelmällisen uudistamisen rinnalla sähköverkkoyhtiöt pitävät huolta verkkojen kunnossapidosta. Uudistusinvestoinnit vievät vuosia, joten olemassa olevien sähköverkkojen kunnossapidolla on tärkeä rooli sähköjärjestelmän toimivuuden takaamiseksi.

Euroopan kiihtyvä energiapeli näkyy ja tuntuu Itämerellä

Itämeren allas nousee yhä kirkkaammin Euroopan energiapolitiikan parrasvaloihin, ja juuri sopivasti Suomen EU:n puheenjohtajakaudella. Kaikilla yhdeksällä rantavaltiolla on käynnissä omat ja eri kehitysvaiheissa olevat suuret energiahankkeensa. Itämeren energiapaletti vaihtelee maiden sähköverkkoja yhdistävistä merikaapeleista kaasuputkiin ja tuulivoiman tuotantoon.

3.7.2019 | Alan Uutiset

Uusi EU-lannoitevalmisteasetus vauhdittaa orgaanisten ja jätepohjaisten lannoitevalmisteiden käyttöä

Uudessa lannoitevalmisteasetuksessa vahvistetaan yhteiset säännöt, jotka koskevat erilliskerätyn biojätteen ja muiden jätepohjaisten aineiden muuntamista raaka-aineiksi, joita voidaan käyttää CE-merkittyjen EU-lannoitevalmisteiden valmistuksessa. Asetus tulee voimaan 14.7.2019 ja sitä sovelletaan 16.7.2022 alkaen.

Digitalisaatiolla säästöjä asumiskuluihin

Energianhallinnan ja automaation asiantuntija Schneider Electric järjesti eilen Helsingin messukeskuksessa jokavuotisen Innovation Summit -tapahtumansa. Viesti oli selvä: tekoäly ja IoT-tekniikka ovat nyt tulossa teollisuuden lisäksi vauhdilla myös kiinteistöihin säästöjä tuomaan

23.4.2019 | Kumppaniartikkeli

Kolme pointtia kunnossapidon kehittämisestä

Olemme saaneet olla mukana useiden eri organisaatioiden kanssa kehittämässä kunnossapitotoimintaa ja panneet merkille joitakin tärkeitä asioita, jotka ovat edesauttaneet näissä hankkeissa onnistumista. Kerromme tässä kolme asiaa, jotka kannattaa huomioida kunnossapitotoiminnan kehittämiseen tähtäävissä hankkeissa.