Näkökulma | 13.6.2017

Uudet liiketoimintamallit ravistelevat kunnossapidon kenttää

Ihmiskunta on aika ajoin kohdannut merkittäviä edistysaskelia, jotka ovat vaikuttaneet käsitykseemme työstä ja sen tekemisestä. Teollistumisen myötä työt siirtyivät kiihtyvässä määrin ulkoa sisälle – pelloilta halleihin. Digitalisaation myötä ennen näkemätön määrä työtä tullaan automatisoimaan, ja samalla tarve tietotyön ja tiedolla johtamisen ammattilaisille kasvaa.

Uudet liiketoimintamallit ravistelevat kunnossapidon kenttää

Juho Liljeroos

Liljeroos on teollisuuden big data ratkaisuja tarjoavan Quva Oy:n liiketoiminnan kehitysjohtaja ja palvelumuotoilua tarjoavan Effisio Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Kummassakin suuressa murroksessa on yksi yhteinen tekijä:

vanhat liiketoiminnan lainalaisuudet ja ansaintalogiikat eivät enää päde. Vain muutoshaluiset ja -kykyiset tulevat selviämään.

Tämän olemme nähneet tämän jo esimerkiksi majoitus- ja taksiliiketoiminnassa: AirBnB on tällä hetkellä yksi maailman suurimpia hotelli- ja majoituspalveluita tarjoava yritys, vaikka se ei omista yhtään hotellihuonetta tai rakennusta. Sama kaava toistuu Uberissa, ja monet varmasti ovat kuullet Onnibussin tarinan.

Kuinka perinteiset alat sitten pystyvät muuntautumaan sääntöjen muuttuessa?

Vastauksia on varmasti monia, mutta yksi keino järjestelmällisesti etsiä omalle liiketoiminnalle uusia suuntia on palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu on hieman pelkistettynä käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Käännetään suunnittelu siis ylösalaisin: lähdetään asiakastarpeiden selvittämisestä liikkeelle, ja tuodaan haluttuja ominaisuuksia osaksi omaa palveluvalikoimaa. Suomalaiset yleensä tykkäävät väkertää omat ratkaisunsa peräkammarin syvyyksissä, ja tulla esiin vasta, kun on valmista. Näin syntynyt tuote voi olla timantti, mutta yhtä usein se ampuu asiakastarpeesta ohi.

Mitä tämä tarkoittaa kunnossapidon näkökulmasta?

Lienee sanotamattakin selvää, että kaikkien huulilla on ennakoivan analytiikan tarjoamat mahdollisuudet: jos tiedämme, milloin laite on menossa rikki, voimme korjata sen ennen suuria taloudellisia menetyksiä tapahtuu.

On kuitenkin myös huomioitava, että ennakoiva kunnossapito tarjoaa mahdollisuuden perinteisille yrityksille lähteä mukaan palveluliiketoimintaan. Se voi olla pelkästään sen tiedon tarjoamista asiakkaalle, jolla he välttävät yllättävät konerikot.

Kun reaaliaikainen big dataan perustuva ja ennakoiva kunnossapito yleistyy, muuttuu myös kunnossapidon järjestämisen muoto. Pienemmällä henkilöstömäärällä saadaan enemmän aikaiseksi, sekä kunnossapitohenkilöstön sidonnaisuus yhteen tuotantolaitokseen vähenee.

Nyt onkin siis aika kysyä: mitä asiakkaamme odottavat, tarvitsevat ja haluavat kunnossapidolta? Jos näihin ei tiedä vastausta, voi olla hyvä aika aloittaa big datan tuomien mahdollisuuksien kartoittaminen esimerkiksi palvelumuotoilun keinoin.

Kirjoittaja: Juho Liljeroos

Uusimmat artikkelit

Fortumilta ratkaisu jätteenpolton tuhkaongelmaan

Fortum avaa lähiviikkojen aikana Suomen ensimmäisen tuhkankäsittelylaitoksen Porin Mäntyluodossa. Kyseessä on merkittävä ratkaisu tuhkan polttamisen mukana syntyvän suolaongelman poistamiseksi.

15.10.2019 | Tutkimus ja koulutus

IoT:n hyödyntäminen yrityksissä on merkittävässä kasvussa

Elisan teettämän tutkimuksen* mukaan jo lähes puolet yli 500 hengen suomalaisista yrityksistä ja organisaatioista hyödyntää esineiden internetiä. Sen käyttäminen on lisääntynyt erityisesti 250–1000 hengen yrityksissä ja organisaatioissa.

Uusi moottoroitu sääsuoja edistää puurakentamista

NCC rakentaa Kruunuasunnoille Turun Linnanfälttiin kahta puukerrostaloa, jotka valmistuvat täysin uudenlaisen sääsuojan alla. 

14.10.2019 | Alan Uutiset

Rakentamisen hyvä suhdannevaihe on päättymässä

Rakentamisen tuotanto pysyy kuluvana vuonna lähellä nykytasoaan tai vähenee enintään kaksi prosenttia vuodentakaisesta, arvioi rakennusalan suhdanneryhmä 14. lokakuuta julkaistussa raportissaan. Ensi vuonna rakentamisen tuotanto vähenee 1,5–3,5 prosenttia.

Empower ja Visuon käynnistävät yhteistyön 360°VR-teknologiaa hyödyntävien digitaalisten ratkaisujen kehittämisessä

Empower ja 360° visuaalisten työkalujen toimittaja Visuon ovat aloittaneet yhteistyön, jossa teollisuudelle älykästä kunnossapitoa ja ylläpidon analytiikkapalveluita tarjoava Empower hyödyntää Visuonin 360° VR-teknologiaan pohjautuvaa alustaa Em360° toimitilojen mallinnus- ja etähallintaratkaisussa Suomessa.

18.9.2019 | Kumppaniartikkeli

Uusi puhtaasti kaasukäyttöinen Wärtsilä 31SG -moottori vähentää merenkulun päästöjä

Teknologiayhtiö Wärtsilä tuo markkinoille puhtaasti  kaasukäyttöisen Wärtsilä 31SG -moottorin  merisovelluksia varten. Wärtsilä 31 -tuotealustaan perustuvan moottorin dieselversio julkaistiin  Guinnessin ennätystenkirjassa maailman tehokkaimpana nelitahtidieselmoottorina

Perusväylänpidon lisärahoitus tulee tiestölle viime tipassa

Hallitus on sopinut vuoden 2020 budjettiesityksestä.  Perusväylänpidon rahoitukseen ehdotetaan pysyvää 300 miljoonan euron tasokorotusta tie-, raide- ja vesiväylien korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi ja korjausvelan vähentämiseksi. Yhdessä muiden korotusten kanssa perusväylänpidon rahoitukseen tulee lisäystä 362 miljoonaa euroa vuonna 2020.