Näkökulma | 13.6.2017

Uudet liiketoimintamallit ravistelevat kunnossapidon kenttää

Ihmiskunta on aika ajoin kohdannut merkittäviä edistysaskelia, jotka ovat vaikuttaneet käsitykseemme työstä ja sen tekemisestä. Teollistumisen myötä työt siirtyivät kiihtyvässä määrin ulkoa sisälle – pelloilta halleihin. Digitalisaation myötä ennen näkemätön määrä työtä tullaan automatisoimaan, ja samalla tarve tietotyön ja tiedolla johtamisen ammattilaisille kasvaa.

Uudet liiketoimintamallit ravistelevat kunnossapidon kenttää

Juho Liljeroos

Liljeroos on teollisuuden big data ratkaisuja tarjoavan Quva Oy:n liiketoiminnan kehitysjohtaja ja palvelumuotoilua tarjoavan Effisio Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Kummassakin suuressa murroksessa on yksi yhteinen tekijä:

vanhat liiketoiminnan lainalaisuudet ja ansaintalogiikat eivät enää päde. Vain muutoshaluiset ja -kykyiset tulevat selviämään.

Tämän olemme nähneet tämän jo esimerkiksi majoitus- ja taksiliiketoiminnassa: AirBnB on tällä hetkellä yksi maailman suurimpia hotelli- ja majoituspalveluita tarjoava yritys, vaikka se ei omista yhtään hotellihuonetta tai rakennusta. Sama kaava toistuu Uberissa, ja monet varmasti ovat kuullet Onnibussin tarinan.

Kuinka perinteiset alat sitten pystyvät muuntautumaan sääntöjen muuttuessa?

Vastauksia on varmasti monia, mutta yksi keino järjestelmällisesti etsiä omalle liiketoiminnalle uusia suuntia on palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu on hieman pelkistettynä käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Käännetään suunnittelu siis ylösalaisin: lähdetään asiakastarpeiden selvittämisestä liikkeelle, ja tuodaan haluttuja ominaisuuksia osaksi omaa palveluvalikoimaa. Suomalaiset yleensä tykkäävät väkertää omat ratkaisunsa peräkammarin syvyyksissä, ja tulla esiin vasta, kun on valmista. Näin syntynyt tuote voi olla timantti, mutta yhtä usein se ampuu asiakastarpeesta ohi.

Mitä tämä tarkoittaa kunnossapidon näkökulmasta?

Lienee sanotamattakin selvää, että kaikkien huulilla on ennakoivan analytiikan tarjoamat mahdollisuudet: jos tiedämme, milloin laite on menossa rikki, voimme korjata sen ennen suuria taloudellisia menetyksiä tapahtuu.

On kuitenkin myös huomioitava, että ennakoiva kunnossapito tarjoaa mahdollisuuden perinteisille yrityksille lähteä mukaan palveluliiketoimintaan. Se voi olla pelkästään sen tiedon tarjoamista asiakkaalle, jolla he välttävät yllättävät konerikot.

Kun reaaliaikainen big dataan perustuva ja ennakoiva kunnossapito yleistyy, muuttuu myös kunnossapidon järjestämisen muoto. Pienemmällä henkilöstömäärällä saadaan enemmän aikaiseksi, sekä kunnossapitohenkilöstön sidonnaisuus yhteen tuotantolaitokseen vähenee.

Nyt onkin siis aika kysyä: mitä asiakkaamme odottavat, tarvitsevat ja haluavat kunnossapidolta? Jos näihin ei tiedä vastausta, voi olla hyvä aika aloittaa big datan tuomien mahdollisuuksien kartoittaminen esimerkiksi palvelumuotoilun keinoin.

Kirjoittaja: Juho Liljeroos

Uusimmat artikkelit

19.4.2019 | Alan Uutiset

Fortum sai ympäristöluvan Porin tuhkajalostamolle

Etelä-Suomen aluehallintovirasto myönsi Fortumin Porin tuhkajalostamolle ympäristöluvan 18.4.2019. Porin tuhkajalostamossa käsitellään jätteenpolttolaitoksissa syntyvät tuhkat lain vaatimalla tavalla.

VR Kunnossapito selätti kilpailijat HKL:n metrojunien urakassa

VR-Yhtymä Oy on tehnyt merkittävän aluevaltauksen voittamalla Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kilpailutuksen metrojunien peruskorjauksesta. Hankkeen kokonaisarvo VR:lle on noin 30 miljoonaa euroa ja sen toteuttaa VR Kunnossapito Oy.

Maailman ensimmäinen markkinapaikka hiilidioksidin poistolle

Puro on maailman ensimmäinen markkinapaikka, joka käy kauppaa hiilidioksidin poistolla ilmakehästä. Puro on 23 yrityksen pilottihanke, jonka tavoitteena on tehdä hiilidioksidin poistosta verifioitavaa, vertailukelpoista ja kaupallista toimintaa.

Lahti Precision tuo markkinoille mobiilipohjaisen punnituspalvelun

Lahti Precision on tuonut markkinoille maailman ensimmäinen järjestelmistä riippumattoman mobiilipohjaisen punnituspalvelun mScalesin.

PostNord ja GKN Powder Metallurgy vauhdittavat 3D-tulostuksen toimitusketjun kehitystä

Globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat merkittävällä tavalla nykypäivän tuotantoteollisuuteen. Toimitusajoista on tullut keskeinen kilpailutekijä laadukkaan ja tehokkaan tuotannon rinnalle, mikä nostaa automaation merkityksen uudelle tasolle. PostNord ja GKN Powder Metallurgyn ovat ryhtyneet yhteistyöhön tavoitteenaan lisätä 3D-tulostusmarkkinoiden avoimuutta ja saatavuutta.

Ilmastonmuutos kuriin aurinkopolttoaineiden tuotannolla

Uudessa keinotekoisen fotosynteesin tutkimushankkeessa imitoidaan luonnon fotosynteesiprosessia ja kehitetään teknologia, joka tuottaa auringonvalosta, ilmakehän hiilidioksidista ja vedestä uusiutuvaa hiilineutraalia energiaa yhteiskunnan tarpeisiin.

3.4.2019 | Kumppaniartikkeli

GlobalReader vie tuotantolaitokset lähemmäs Industry 4.0 maailmaa

Ammattitaitoisen ja motivoituneen työvoiman löytäminen on tänä päivänä monelle valmistavan teollisuuden yritykselle haastavaa. Vaikka tehdastyön luonne on lisääntyneen automaation ansiosta muuttunut vuosien varrella täysin, työn arjen todellisuus ei useinkaan vastaa millenniaalisukupolven edustajien odotuksia. Pelkkä rahallinen korvaus työstä ei useinkaan heille riitä, vaan työn tekemisen on oltava myös mielekästä ja motivoivaa.