Uudet liiketoimintamallit ravistelevat kunnossapidon kenttää
Ihmiskunta on aika ajoin kohdannut merkittäviä edistysaskelia, jotka ovat vaikuttaneet käsitykseemme työstä ja sen tekemisestä. Teollistumisen myötä työt siirtyivät kiihtyvässä määrin ulkoa sisälle – pelloilta halleihin. Digitalisaation myötä ennen näkemätön määrä työtä tullaan automatisoimaan, ja samalla tarve tietotyön ja tiedolla johtamisen ammattilaisille kasvaa.
Kummassakin suuressa murroksessa on yksi yhteinen tekijä:
vanhat liiketoiminnan lainalaisuudet ja ansaintalogiikat eivät enää päde. Vain muutoshaluiset ja -kykyiset tulevat selviämään.
Tämän olemme nähneet tämän jo esimerkiksi majoitus- ja taksiliiketoiminnassa: AirBnB on tällä hetkellä yksi maailman suurimpia hotelli- ja majoituspalveluita tarjoava yritys, vaikka se ei omista yhtään hotellihuonetta tai rakennusta. Sama kaava toistuu Uberissa, ja monet varmasti ovat kuullet Onnibussin tarinan.
Kuinka perinteiset alat sitten pystyvät muuntautumaan sääntöjen muuttuessa?
Vastauksia on varmasti monia, mutta yksi keino järjestelmällisesti etsiä omalle liiketoiminnalle uusia suuntia on palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu on hieman pelkistettynä käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Käännetään suunnittelu siis ylösalaisin: lähdetään asiakastarpeiden selvittämisestä liikkeelle, ja tuodaan haluttuja ominaisuuksia osaksi omaa palveluvalikoimaa. Suomalaiset yleensä tykkäävät väkertää omat ratkaisunsa peräkammarin syvyyksissä, ja tulla esiin vasta, kun on valmista. Näin syntynyt tuote voi olla timantti, mutta yhtä usein se ampuu asiakastarpeesta ohi.
Mitä tämä tarkoittaa kunnossapidon näkökulmasta?
Lienee sanotamattakin selvää, että kaikkien huulilla on ennakoivan analytiikan tarjoamat mahdollisuudet: jos tiedämme, milloin laite on menossa rikki, voimme korjata sen ennen suuria taloudellisia menetyksiä tapahtuu.
On kuitenkin myös huomioitava, että ennakoiva kunnossapito tarjoaa mahdollisuuden perinteisille yrityksille lähteä mukaan palveluliiketoimintaan. Se voi olla pelkästään sen tiedon tarjoamista asiakkaalle, jolla he välttävät yllättävät konerikot.
Kun reaaliaikainen big dataan perustuva ja ennakoiva kunnossapito yleistyy, muuttuu myös kunnossapidon järjestämisen muoto. Pienemmällä henkilöstömäärällä saadaan enemmän aikaiseksi, sekä kunnossapitohenkilöstön sidonnaisuus yhteen tuotantolaitokseen vähenee.
Nyt onkin siis aika kysyä: mitä asiakkaamme odottavat, tarvitsevat ja haluavat kunnossapidolta? Jos näihin ei tiedä vastausta, voi olla hyvä aika aloittaa big datan tuomien mahdollisuuksien kartoittaminen esimerkiksi palvelumuotoilun keinoin.
Kirjoittaja: Juho Liljeroos
Iiris Paavisto
Kunnossapidon tärkeä rooli turvallisuudessa
Timo Lehtinen
Tervehdys, aloitin työni Promaint ry:n uutena toiminnanjohtajana huhtikuun alussa.
Toni Rauvanto
Osaatko sinä suhtautua rakentavasti vääjäämättömiin muutoksiin?
Ville Ojanen
Kohti uusiutuvaa omaisuuden hallintaa?
Tatu Pekkarinen Senior reliability expert AFRY Finland oy
”Datan kerääminen teollisuudessa – Yhteistyöllä kohti parempaa käyttövarmuutta”
Kaj Råtts Päällikkö, Tuotanto-Omaisuudenhoito Pohjolan Voima OYJ
Miltä kunnossapidon tulevaisuus näyttää vuonna 2033?
Jaakko Tennilä Toiminnanjohtaja, Kunnossapitoyhdistys Promaint ry
Promaint ry 50 vuotta – Osaajien kehittäminen
Elias Hakalehto Mikrobiologi, Bioteknologi Finnoflag Oy
Mikrobit, bioteknologia ja huoltovarmuus
Nina Garlo-Melkas
Teknologia 22 kutsuu kunnossapidon ammattilaiset koolle
Susanna Sovio-Veikkolainen Luotettavuusinsinööri SSAB EUROPE OY
Teräksen vihreä valmistustapa mullistaa kunnossapidonkin
FINN-Tarkastus Oy
Nostotyöhenkilöstön kouluttaminen – onko kortti taskuun 3 tunnissa oikea tapa?
Hannu Niittymaa
Kunnossapidon digitalisaatio ja ICT-kokonaisarkkitehtuuri
Nina Garlo-Melkas
Kesätyö on mainio sisäänajo kunnossapitoalalle
Robert Valkama
Esineiden internet tehtaan lattialla
Anil Joshi, Tata Consultancy Services
Miten valmistava teollisuus selviää koronakriisistä vahvempana eteenpäin
Nina Garlo-Melkas
Teknologiasta Suomen teollisuuden kilpailuvaltti
Matti Olli, Wärtsilä Marine Power
Wärtsilän etäpalvelut mahdollistavat normaalin toiminnan pandemiasta huolimatta
Katja Toropainen
Ovatko monimuotoisuus ja inklusiivisuus seuraava vastuullisuus?
Markus Glasser, EOS
Teollinen 3D-tulostus: koronakriisin kolme opetusta
Alf Rehn, Åbo Akademin liiketaloustieteen professori
Innovaatiot ovat yrityksen huoltoa
Timo Välkky
Kuinka kesätyö vie konepajoilta tunturien huipuille
Kimmo Korpela, Vaisala Oyj
ASIANTUNTIJAN ÄÄNI: Mittausteknologia mahdollistaa terveemmän huomisen
Juha Kautto
ASIANTUNTIJAN ÄÄNI: 30 vuotta kunnonvalvonnan parissa
Marko Lehtosaari, Väylävirasto
ASIANTUNTIJAN ÄÄNI: Varaudutaan yhdessä toimintavarmuuteen
Markus Nätti, Viasor Oy
ASIANTUNTIJAN ÄÄNI: COVID-19 vaikuttaa myös teollisuuden kunnossapitoon
Jaakko Tennilä
ASIANTUNTIJAN ÄÄNI: Kunnossa kaiken aikaa
Jussi Niinimäki
Älykkäät ja omavaraiset kiinteistöt – vastuullisuuden ja kestävän kehityksen tie
Sami Nikander
Kuljetusten toimivuus on edellytys sille, että kemianteollisuus voi tehdä osansa
Andrew Reed
5 Key Takeaways from Decades of Successful Asset Management
Nina Garlo-Melkas
Hiljainen tieto pitää Suomen teollisuuden äänessä
Nina Garlo-Melkas
Maailma tarvitsee tulevaisuuden teknologiaosaajia
Antti Väisänen
Pölynhallinta on työturvallisuutta
Timo Halonen
Vesiosaaminen on Suomelle kasvuliiketoiminnan ja viennin mahdollisuus
Martti Hakonen
Varmista osaamistasosi ylläpito
Katja Lahti
Virheitä ei voi estää
Kari Wihlman, Väylän pääjohtaja
Toimiva väyläverkko mahdollistaa Suomen hyvinvoinnin, kilpailukyvyn ja kestävän kasvun
Jenna Kauppila
Sähkötyöturvallisuus sulaketta vaihdettaessa
Rasmus Pinomaa
Energiatehokkuudella kohti hiilineutraalia kemianteollisuutta
Robert Valkama
Ensin oli tehdas, sitten saapui tietoturva
Kari Wihlman
Kunnossapito varmistaa väylien päivittäisen liikennöitävyyden - Nykyrahoitus ei riitä
Ira Hanf
Aito vastuullisuus vaatii liiketoimintamallien radikaalia muutosta
Tomi Niemi
Tulokset tapahtumien keskiössä
Jenni Larjomaa
Insinöörien työttömyyden monet kasvot
Joni Räsänen
Koneet, tekoäly ja robotit, entäs me?
Jorma Mikkonen
Muovijätteen arvo talteen
Petri Lundahl
Hyvä tapa toimia sisältää lupauksen uudistumisesta
Terhi Hirvikorpi
Tulevaisuus on edelleen omissa käsissämme
Kari Malkamäki
Suurhankkeet tuovat kasvua Pohjois-Suomen teollisuusyrityksille
Marko Lehtosaari
Laadukas kunnossapito liikuttaa koko yhteiskuntaa
Jenni Koivunen
Digitaalisuus kuuluu kaikille
Tapio S. Katko
Toimiva vesihuolto ei ole itsestäänselvyys
Vesa Vähänen
Nykyaikainen teollisuuden valaistus – ei vain säästöjen vuoksi
Petri Asikainen
Teollinen Internet on arvoa tuottavaa arkipäivää
Juho Liljeroos
Uudet liiketoimintamallit ravistelevat kunnossapidon kenttää
Juho Ristimäki
Vihreä vallankumous tulee – oletko valmis?
Michael Hanf