Näkökulma | 13.6.2017

Uudet liiketoimintamallit ravistelevat kunnossapidon kenttää

Ihmiskunta on aika ajoin kohdannut merkittäviä edistysaskelia, jotka ovat vaikuttaneet käsitykseemme työstä ja sen tekemisestä. Teollistumisen myötä työt siirtyivät kiihtyvässä määrin ulkoa sisälle – pelloilta halleihin. Digitalisaation myötä ennen näkemätön määrä työtä tullaan automatisoimaan, ja samalla tarve tietotyön ja tiedolla johtamisen ammattilaisille kasvaa.

Uudet liiketoimintamallit ravistelevat kunnossapidon kenttää

Juho Liljeroos

Liljeroos on teollisuuden big data ratkaisuja tarjoavan Quva Oy:n liiketoiminnan kehitysjohtaja ja palvelumuotoilua tarjoavan Effisio Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Kummassakin suuressa murroksessa on yksi yhteinen tekijä:

vanhat liiketoiminnan lainalaisuudet ja ansaintalogiikat eivät enää päde. Vain muutoshaluiset ja -kykyiset tulevat selviämään.

Tämän olemme nähneet tämän jo esimerkiksi majoitus- ja taksiliiketoiminnassa: AirBnB on tällä hetkellä yksi maailman suurimpia hotelli- ja majoituspalveluita tarjoava yritys, vaikka se ei omista yhtään hotellihuonetta tai rakennusta. Sama kaava toistuu Uberissa, ja monet varmasti ovat kuullet Onnibussin tarinan.

Kuinka perinteiset alat sitten pystyvät muuntautumaan sääntöjen muuttuessa?

Vastauksia on varmasti monia, mutta yksi keino järjestelmällisesti etsiä omalle liiketoiminnalle uusia suuntia on palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu on hieman pelkistettynä käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Käännetään suunnittelu siis ylösalaisin: lähdetään asiakastarpeiden selvittämisestä liikkeelle, ja tuodaan haluttuja ominaisuuksia osaksi omaa palveluvalikoimaa. Suomalaiset yleensä tykkäävät väkertää omat ratkaisunsa peräkammarin syvyyksissä, ja tulla esiin vasta, kun on valmista. Näin syntynyt tuote voi olla timantti, mutta yhtä usein se ampuu asiakastarpeesta ohi.

Mitä tämä tarkoittaa kunnossapidon näkökulmasta?

Lienee sanotamattakin selvää, että kaikkien huulilla on ennakoivan analytiikan tarjoamat mahdollisuudet: jos tiedämme, milloin laite on menossa rikki, voimme korjata sen ennen suuria taloudellisia menetyksiä tapahtuu.

On kuitenkin myös huomioitava, että ennakoiva kunnossapito tarjoaa mahdollisuuden perinteisille yrityksille lähteä mukaan palveluliiketoimintaan. Se voi olla pelkästään sen tiedon tarjoamista asiakkaalle, jolla he välttävät yllättävät konerikot.

Kun reaaliaikainen big dataan perustuva ja ennakoiva kunnossapito yleistyy, muuttuu myös kunnossapidon järjestämisen muoto. Pienemmällä henkilöstömäärällä saadaan enemmän aikaiseksi, sekä kunnossapitohenkilöstön sidonnaisuus yhteen tuotantolaitokseen vähenee.

Nyt onkin siis aika kysyä: mitä asiakkaamme odottavat, tarvitsevat ja haluavat kunnossapidolta? Jos näihin ei tiedä vastausta, voi olla hyvä aika aloittaa big datan tuomien mahdollisuuksien kartoittaminen esimerkiksi palvelumuotoilun keinoin.

Kirjoittaja: Juho Liljeroos

Uusimmat artikkelit

18.6.2018 | Alan Uutiset

Tuulivoimaa tullaan rakentamaan Suomeen markkinaehtoisesti merkittäviä määriä

Tuulivoima on Suomessa erittäin kilpailukykyistä ilman tukia. Tuulivoimaa tullaan rakentamaan Suomeen tulevina vuosina runsaasti markkinaehtoisesti, mikä tulee muuttamaan koko Suomen sähköjärjestelmää.

Uusi teknologiakeskus avattu Kuopioon, kehittää uutta kromausmenetelmää Suomessa

Uudenlaista kromipinnoitusteknologiaa Suomessa kehittävä teknologiakeskus on avattu Kuopioon. Sen perustamista edelsi miljoonan euron rahoituskierros, jonka kuopiolainen kasvuyritys Savroc Oy keräsi rakentaakseen keskuksen ja kiihdyttääkseen teknologian kansainvälistymistä. TripleHard-pinnoite on jo patentoitu kansainvälisillä markkinoilla. Vastaavaa menetelmää ei ole maailmanmarkkinoilla. 

15.6.2018 | Tutkimus ja koulutus

Turvallisuusosaamisen parhaat käytännöt -kilpailun voittajaksi AEL:n työturvallisuuskoulutuksen malli

Opetushallitus järjesti keväällä 2018 kilpailun, jossa etsittiin hyviä käytäntöjä, joilla oppilaitokset kehittävät turvallisuusosaamista ja turvallisia toimintatapoja yhteistyössä työelämän kanssa. Kilpailun voittajaksi valittiin Ammattienedistämislaitossäätiö AEL sr:n työturvallisuuskoulutuksen malli kiertotaloustoimijoille. Voittaja julkistettiin Koulutusalan johtamisen foorumissa 11. kesäkuuta.

Distence ja Houston Analytics yhteistyöhön – Teollinen IoT kohtaa tekoälyn

Yhteistyö mahdollistaa teollisille valmistajille helpon keinon siirtää toimintoketjunsa kertaheitolla tekoälyn ja alustatalouden aikakaudelle. Teolliset valmistajat voivat hyödyntää yhteistyön mahdollistamaa tiedon keruuta ja käyttämistä läpi koko toimintoketjunsa.

Konecranes ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mukaan pohjoismaiseen kiertotaloutta tutkivaan CIRCit-hankkeeseen

Konecranes ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mukaan pohjoismaiseen kiertotaloutta tutkivaan CIRCit-hankkeeseen

Caverion vastaamaan Pohjoismaiden toiseksi suurimman avoimen palvelinkeskuksen valvonnasta ja ylläpidosta

Caverion ja Telia Finland ovat tehneet sopimuksen Telian rakennuttaman uuden Helsinki Data Centerin valvonnasta sekä kiinteistön ylläpidosta. Helsingin Pitäjänmäkeen valmistuva avoin palvelinkeskus on Pohjoismaiden turvallisin, energiatehokkain ja ympäristöystävällisin.